Tijdens het aanvragen van een patiëntervaringsonderzoek in het eerstelijnstraject via QualiZorg kunnen sommige medewerkers momenteel de volgende foutmelding ervaren:

“Er is geen gebruik van persoonlijke gegevens gevonden voor deze cliënt.”


Wij hebben inmiddels achterhaald wat de oorzaak is. QualiZorg heeft onlangs hun SSL-certificaat vernieuwd. Dit nieuwe certificaat is ondertekend door een relatief nieuwe RootCA*. Ons® Administratie herkent deze nog niet, waardoor er geen beveiligde verbinding kan worden opgezet met QualiZorg.


We zijn op dit moment in overleg met QualiZorg om te bepalen hoe we dit probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen. Zodra er meer informatie beschikbaar is, wordt dit bericht bijgewerkt.


*Een RootCA is een digitaal ‘hoofdcertificaat’ waarmee andere certificaten worden ondertekend. Wanneer een organisatie, zoals Qualizorg, een nieuw beveiligingscertificaat nodig heeft, vraagt zij een certificaatautoriteit (CA) om dit te laten ondertekenen met één van haar root-certificaten. Qualizorg gebruikt nu een nieuw Root-certificaat (mei 2025), die Ons® nog niet herkent.