1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Medicatie voor apotheken
  4. Voor de apotheker

Ons Medicatie voor apotheken

Bijgewerkt op 30 Sep om 13.42 uur
In deze handleiding lees je hoe je als apotheek aan de slag kan met Ons Medicatie voor Apotheken en hoe Ons Medicatie voor Apotheken werkt.

Ons Medicatie voor apothekers helpt apothekers inzicht te krijgen in de toedienlijsten die digitaal naar zorgorganisaties verstuurd worden via Ons Medicatie. Bekijk de website van Nedap over Ons Medicatie voor meer informatie over Ons Medicatie voor zorgorganisaties.

Toegang verkrijgen

Om toegang te krijgen tot Ons Medicatie voor Apotheken moet je dit aanvraagformulier invullen op de website. Je ontvangt dan binnen twee werkdagen een activatiemail.

Vervolgens kan je als apotheker de link activeren door in te loggen met je UZI-pas of met de Yivi-app. Als dat is gelukt, wordt je aanvraag binnen twee werkdagen goedgekeurd. Je ontvangt daarvan een bevestigingsmail.

Inloggen met de UZI-pas

Met je UZI-pas log je in via ZORG-ID op je computer. Hiervoor heb je een paslezer en de ZORG-ID Client App nodig.

  1. Download de meest recente versie en de bijbehorende handleiding

  2. Pak het gedownloade bestand uit

  3. Doorloop de installatie zoals beschreven in de handleiding

De ZORG-ID Client App start na installatie automatisch op als je in Ons Medicatie voor Apotheken op Log in met je UZI-pas klikt.

Inloggen met de Yivi-app

Met de Yivi-app log je in door een QR-code te scannen op je mobiele telefoon of tablet.

Heb je Yivi-app nog niet? Zoek dan naar Yivi in de App Store of Google Play Store en download app. Om via de Yivi-app in te kunnen loggen moet je eerst je persoonsgegeven en je persoonlijke AGB-code of een e-mailadres toevoegen en verifiëren:

  1. Ga in de Yivi-app naar Kaartjes toevoegen.

  2. Kies onder Persoonlijk voor Persoonsgegeven.

  3. Klik op Voeg toe en volg de instructies.

  4. Heb je een persoonlijke AGB-code? Voeg deze dan ook toe:

    1. Ga in de Yivi-app naar Kaartjes toevoegen.

    2. Kies onder Zorg voor AGB-code.

    3. Klik op Voeg toe en volg de instructies.

  5. Heb je géén AGB-code? Voeg dan je e-mailadres toe:

    1. Ga in de Yivi-app naar Kaartjes toevoegen.

    2. Kies onder Persoonlijk voor E-mailadres.

    3. Klik op Voeg toe en volg de instructies.

Ons Medicatie voor Apotheken laat een QR-code zien als je op Log in met Yivi klikt. Klik in de Yivi-app op Scan QR en gebruik de camera van je telefoon of tablet om de QR-code te scannen.

Toedienschema's inzien voor Pharmacom apotheken

Werking van de koppeling

De koppeling tussen Ons Medicatie en Pharmacom is een pull-koppeling. Dit betekent dat Ons Medicatie het toedienschema uit het AIS moet ophalen voordat het ingezien kan worden door een intra- of extramurale zorgorganisatie.

Als apotheek zorg je ervoor dat de lijst volledig en beschikbaar is in je aanschrijfbuffer. Ons Medicatie voor Apotheken bevraagt de aanschrijfbuffer van jouw Pharmacom-omgeving direct.


Het is in Ons Medicatie voor Apotheken mogelijk om twee (mogelijk verschillende) toedienschema's in te zien; een voorvertoning (toedienlijst uit de aanschrijfbuffer) en een vrijgegeven toedienschema (toedienlijst in Ons Medicatie).

Synchronisatie-instellingen voor het ophalen van toedienlijsten

Via de instellingen in Ons Medicatie voor Apotheken kun je aangeven hoe vaak en hoe laat de koppeling moet synchroniseren. Er zijn verschillende opties.

/topic-images/image%20(2)_2084.png
  1. Direct uit de aanschrijfbuffer beschikbaar: Met deze instelling wordt de meest recente toedienlijst opgehaald zodra de zorgmedewerker de toedienlijst opent in Ons Medicatie.

  2. Alleen handmatig vrijgeven: Met deze instelling vindt er geen synchronisatie plaats. Je bent als apotheek zelf verantwoordelijk voor het handmatig (op patiëntniveau) vrijgeven van toedienlijsten. Zoek hiervoor de patiënt op in Ons Medicatie voor Apotheken en klik vervolgens op Handmatig vrijgeven.

  3. Elke dag tussen de opgegeven tijden: Met deze instelling synchroniseert Ons Medicatie voor Apotheken elke dag tussen de opgegeven tijden met Ons Medicatie. Standaard staat dit tijdstip op tussen 18:00 en 18:15 uur. Je kan deze tijden aanpassen of extra tijden toevoegen.

Cliënt opzoeken

Als je ingelogd bent in Ons Medicatie voor Apotheken zie je een overzicht van de zorginstellingen die de aanschrijfbuffer van je apotheek via Ons Medicatie bevragen.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenZorginstellingen_2075.png

Als je klikt op de naam van de zorginstelling, zie je alle cliënten die worden gesynchroniseerd via Ons Medicatie voor die zorginstelling. Via het zoekveld Zoek een patiënt kan je ook over alle organisaties heen zoeken, of direct de aanschrijfbuffer bevragen.

Vind je de cliënt wel via het bsn, maar niet via naam of geboortedatum? Dan betekent dit dat de zorgorganisatie de cliënt nog niet bij jou heeft bevraagd. Er staat dan iets niet goed bij hen in het systeem.

Cliënt niet gevonden

Staat de cliënt wel in de aanschrijfbuffer, maar zie je de cliënt niet bij de zorginstelling staan? Probeer dan te zoeken op het bsn van de cliënt. Doe dit ook als de cliënt niet vindt via het zoeken naam of geboortedatum.

Let op: Als een bsn begint met een 0 dan moet je deze niet meenemen in je zoekopdracht richting Pharmacom. 

Toedienschema's inzien voor niet-Pharmacom apotheken

Werking van de koppeling

De koppeling tussen Ons Medicatie en het AIS van CGM, Vidi Vici, Sanday en SmartMed is een push-koppeling. Dit betekent dat een apotheek de toedienlijsten naar Ons Medicatie toestuurt. Ons Medicatie zet deze lijsten dan klaar voor de zorginstelling die de cliënt in zorg heeft.

Cliënt opzoeken

Als je ingelogd bent in Ons Medicatie voor Apotheken zie je een overzicht van de zorginstellingen die de opgestuurde toedienlijsten hebben ontvangen bij een cliënt.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenZorginstellingen_2075.png

Als je klikt op de naam van de zorginstelling, zie je alle cliënten die horen bij jou apotheek en deze zorgorganisatie. Via het zoekveld Zoek een patiënt kan je zoeken tussen alle opgestuurde lijsten van je apotheek.

Cliënt niet gevonden

Staat de cliënt juist in het AIS, maar zie je de cliënt niet bij de zorginstelling staan? Probeer dan te zoeken op het bsn van de cliënt. Doe dit ook als de cliënt niet vindt via het zoeken naam of geboortedatum.

Vind je de cliënt wel via het bsn, maar niet via naam of geboortedatum? Dan betekent dit dat de zorgorganisatie de cliënt nog niet bij jou heeft bevraagd. Er staat dan iets niet goed bij hen in het systeem.

Herhaalbestellingen

Ons Medicatie biedt de mogelijkheid om herhaalbestellingen vanaf de toedienlijst direct in de receptenbuffer van het AIS te laten landen. Dat gebeurt via een EDIFACT-bericht. Als apotheek kan je zelf bepalen of je deze functionaliteit wil activeren. Dat doe je als volgt:

Stap 1: Configureer de herhaalfunctionaliteit

Bestellingen worden als EDIFACT-bericht via het E-Zorgnetwerk verstuurd. Geef daarom het E-zorgadres van je apotheek door. Klik op de drie puntjes rechtsboven in je scherm en klik op Instellingen.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenInstellingen_2076.png

Selecteer de optie die je wil instellen en voer het e-mailadres in waarnaar recepten voor herhaalbestellingen verzonden moeten worden.

Let op: De keuze die je hier maakt geldt voor alle zorginstellingen die werken met Ons® Medicatie. Je hebt als apotheek dus de regie voor deze functionaliteit. 

/topic-images/OnsMedicatieApothekenHerhaalbestellingen_2077.png

De gemaakte keuze wordt weergegeven op de toedienlijst bij informatie over de apotheek.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenToedienlijstInfoApotheek_2078.png

Stap 2: Test de herhaalfunctionaliteit

Je kan de herhaalfunctionaliteit zelf testen. Zoek daarvoor een cliënt op via het cliëntzoekscherm in Ons Medicatie voor Apotheken. Klik op de drie puntjes bij de losgeleverde medicatie en klik op Test herhaalbestellingen.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenTestherhaalbestellingen_2079.png

Er wordt een pop-up weergegeven met een samenvatting van de herhaalbestelling. Klik op Vraag aan om de herhaalbestelling aan te vragen.

De pop-up komt overeen met de pop-up die zorgmedewerkers te zien krijgen wanneer zij een herhaalbestelling aanvragen. Bij de aanvraag kiezen zij zelf de levertijd: Bij volgende geplande levering of Met spoed; morgen leveren. Deze keuze komt mee in het EDIFACT-bericht in de receptenbuffer.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenTestherhaalbestellingenPopup_2080.png

Let op: Het kan even duren voordat de herhaalbestelling verzonden is. Het scherm sluit vanzelf, het is niet nodig om meermaals op de knop te klikken. 

Stap 3: Aanvraag verwerken

De aanvraag is nu binnengekomen in de receptbuffer van je apotheeksysteem. De stappen om de aanvraag te verwerken zijn afhankelijk van het systeem dat je gebruikt. Het is belangrijk om je te realiseren dat de verwerking anders is dan een regulier recept van een arts.

Pharmacom

  • Verwerk de aanvraag voor een herhaalrecept, door als eerste de juiste voorschrijver voor de patiënt te kiezen.

  • Vink nu het fiatteerverzoek aan, zodat de voorschrijver goedkeuring kan geven voor het herhalen van de medicatie.

  • Vul vervolgens de juiste dosering in. Deze kun je handmatig overnemen uit de aanvraag of opzoeken in Pharmacom.

  • De aanvraag is nu verwerkt.

CGM Apotheek

  • Druk op de knop Print briefje om de aanvraag af te drukken.

  • Verwerk de aanvraag volgens het normale proces, net zoals je telefonische aanvragen verwerkt.

  • Verwijder vervolgens de receptregel uit de receptbuffer.

Medewerkertoegang instellen

Als beheerder is het mogelijk om een medewerker toegang te verlenen tot Ons Medicatie voor Apotheken. Het verlenen van toegang tot jouw apotheek bestaat uit drie stappen:

Stap 1: E-mailadres van apotheek instellen

Klik op de drie puntjes rechtsbovenin en klik op Instellingen. Hier kun je het e-mailadres van de apotheek instellen bij E-mailadres. Dit adres wordt gebruikt om meldingen naar te versturen als aan een nieuwe gebruiker toegang is verleend of iemand beheerdersrechten toegewezen heeft gekregen.

Stap 2: Een medewerker uitnodigen

Klik op de drie puntjes rechtsbovenin en klik op Instellingen. Hier kan je de unieke url voor je apotheek kopiëren. Vergeet niet het vinkje aan te zetten bij Ontvang verzoeken om toegang van medewerkers. Deel de url met je medewerkers. Zij kunnen via deze link met hun eigen UZI-pas of Yivi app toegang aanvragen tot Ons Medicatie voor Apotheken.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenBedrijfsgegevens_2081.png

Stap 3: Gebruikers beheren en toegang verlenen

Je kan als beheerder toegangsverzoeken accepteren en beheren. Je krijgt een melding van het toegangsverzoek via de e-mail en kan vervolgens in Ons Medicatie voor apotheken het verzoek goedkeuren. Klik op de drie puntjes rechtsbovenin en klik op Toegangsverzoeken. Je ziet een overzicht van ingediende verzoeken. Bepaal welke aanvraag je accepteert en of de medewerker beheerdersrechten krijgt.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenToegangsverzoeken_2082.png

Een beheerder kan instellingen aanpassen, verzoeken om toegang accepteren en gebruikers beheren.

Via Gebruikersbeheer kan je de toegang van je medewerkers beheren. Je kan beheerdersrechten aan- of uitvinken of de medewerker verwijderen.

/topic-images/OnsMedicatieApothekenGebruikersbeheren_2083.png

Contact

Heb je vragen over Ons Medicatie voor Apotheken? Neem dan contact op per e-mail via support-apotheken@nedap-healthcare.com.

Let op: Deel nooit persoonlijke gegevens (ook geen bsn) van patiënten via e-mail. Als je wil dat een medewerker van Nedap meekijkt naar het toedienschema, deel dan de url van de pagina.

category image

Ons Medicatie voor apotheken

Open navigation