1. Home
  2. Kennisbank
  3. Koppelingen met Ons
  4. (SSO-)Koppelingen naar externe applicaties

Single Sign-On-Koppelingen

Bijgewerkt op 18 Jul om 14.49 uur

Met een Single Sign-On koppeling (SSO-koppeling) kun je vanaf Ons-applicaties direct toegang krijgen tot een gekoppelde externe applicatie. De authenticatietool geeft gebruikers met één set inloggegevens veilig toegang tot meerdere applicaties, zonder dat ze daarvoor telkens opnieuw zelf inloggegevens moeten invullen.


Let op: Het gaat in deze toelichting om SSO-koppelingen met externe partijen. Voor het inloggen in Ons via SSO verwijzen we je graag naar: Inloggen met Ons SSO.


SSO-koppelingen aanvragen, activeren en gebruiken

Een SSO-koppeling moet per externe applicatie apart aangevraagd worden vanwege de uitwisseling van zorgorganisatie-specifieke inloggegevens. De aanvraag voor een SSO-koppeling verloopt via de helpdesk van de externe partij.


Zodra een koppeling tussen Ons en een externe applicatie is vastgelegd, is een Single Sign-On knop te zien in Ons. Als gebruikers op de knop klikken komen zij direct in de gekoppelde externe applicatie. Gebruikers hoeven dus niet meerdere inloggegevens en wachtwoorden te onthouden en in te voeren, maar krijgen rechtstreeks toegang.


Per externe applicatie staat hieronder uitgelegd welke stappen moeten worden doorlopen om de SSO-koppeling tot stand te brengen.

Toestemmingsverklaring

Voor iedere SSO-koppeling moet bij zowel Nedap als bij de externe partij toestemming voor het uitwisselen van gegevens worden gegeven. Deze verklaring kan bij Nedap worden gegeven door een ticket via het supportportaal. Het is daarbij belangrijk dat een werknemer die werkzaam is binnen de zorgorganisatie deze toestemming afgeeft.

Beleid op nieuwe ontwikkelingen SSO-koppelingen

Door de jaren heen hebben we in samenwerking met externe applicaties SSO-koppelingen naar die applicaties ontwikkeld. De keuze om dit te doen stamt uit de periode dat de Ons-API minder volledig was dan nu het geval is. Ook hadden we nog geen vastgesteld beleid aangaande de wenselijkheid om als identity provider op te treden. Inmiddels zijn de mogelijkheden van de Ons-API uitgebreid en vinden we het niet wenselijk om de rol als identity provider op ons te nemen. Dit houdt in dat we geen nieuwe SSO-koppelingen ontwikkelen, dat we deze mogelijkheid ook niet aan externe partijen aanbieden en dat er geen doorontwikkelingen op bestaande SSO-koppelingen plaatsvindt. De beschikbare SSO-koppelingen blijven voorlopig actief. Als zorgorganisatie kun je de inschakeling van een beschikbare SSO-koppeling nog aanvragen, Nedap zal deze dan inschakelen.

  • Snelkoppelingen en SSO-koppelingen zijn terug te vinden in het dossier van de cliënt onder het menu-item Snelkoppelingen.

  • Snelkoppelingen en SSO-koppelingen die te maken hebben met medicatie vind je terug in het dossier van de cliënt onder het menu-item Overzicht> Medicatie.

Type en autorisaties

Iedere SSO snelkoppeling heeft een eigen bijbehorende categorie, waarmee via Ons Autorisatie ingericht kan worden welke medewerker gevoegd is om deze snelkoppeling te kunnen zien en gebruiken

Type

Titel van venster

Benodigde autorisatie

Extra informatie

ROM

ROM-vragenlijsten

Externe ROM-vragenlijst inzien

REFER

Verwijzen

Extern verwijssysteem inzien

GENERAL

Deze categorie wordt gebruikt voor snelkoppelingen die voor alle medewerkers zichtbaar zijn. Hier is dus geen autorisatie voor benodigd.

MIC

MIC-melding maken

Externe MIC-vragenlijsten [van cliënten] inzien

EHEALTH

E Health

Toegang tot externe e-health omgevingen

COLLABORATION

Samenwerking

Extern samenwerkingsplatform [omtrent een cliënt] inzien

MEDICAL

Medisch

Toegang tot externe medische console aanvragen of Toegang tot externe medische console uitslagen

Hier kun je bijvoorbeeld linken maar de NGH-standaarden of het Farmacotherapeutisch kompas.

EVS

Voorschrijven

Voorschrijven in extern EVS of Inzien in extern EVS

Beschikbare SSO-koppelingen

BergOp

Bergop: https://www.bergop.info


De SSO koppeling met BergOp stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in BergOp in te loggen.

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal de zorgorganisatie eerst over een bestaande BergOp-omgeving moeten beschikken. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de helpdesk van Praktikon (http://www.praktikon.nl/contact/).

  2. De zorgorganisatie doet het verzoek bij Praktikon tot een Single Sign-On koppeling met Nedap Ons. Er kan eventueel een BergOp testomgeving aangevraagd worden om de koppeling vooraf te testen. Wanneer de zorgorganisatie al een bestaande Single Sign-On koppeling met BergOp heeft met een ander EPD, zal er door BergOp een migratiestap uitgevoerd moeten worden om de BergOp cliënten te matchen met de Nedap Ons cliënten. Dit gebeurt op basis van het Nedap Ons cliëntnummer.

  3. Praktikon zal de zorgorganisatie voorzien van de gegevens die Nedap Healthcare nodig heeft om de koppeling in te richten. De zorgorganisatie kan die informatie via een ticket aan de Nedap healthcare Support doorgeven. Wanneer er sprake is van een koppelgebruiker in BergOp, zal de koppelgebruiker eenmaal in moeten loggen in BergOp om de gebruiker te activeren.

  4. De Single Sign-On koppeling is nu geactiveerd.

Navigeren

De knop BergOp is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Profiel.

  3. Je vindt de knop BergOp in de rechterzijbalk naast het tabblad Profiel in het vak ROM vragenlijsten.

/topic-images/BergOp_882.jpg

Soorten gebruikers

Er zijn twee soorten koppelingen mogelijk:

  1. Elke Nedap Ons gebruiker logt bij BergOp in als een algemene 'koppel gebruiker'. Hiervoor dient een koppel gebruiker ingesteld te zijn in BergOp.

  2. Elke Nedap Ons gebruiker logt bij BergOp in als zichzelf. Hiervoor moet elke gebruiker binnen BergOp bekend zijn onder het 'medewerkernummer' zoals deze in Nedap Ons bekend staat.

Beide koppelingen zijn voor de gebruikersvaring vrijwel identiek, en kunnen in overleg met Praktikon ingesteld worden.

Uitgangspunten

  • Een gebruiker kan maar in één omgeving van BergOp tegelijkertijd ingelogd zijn. Om vanuit Nedap Ons naar het overzicht van een andere cliënt in BergOp te gaan, zal dus eerst uitgelogd moeten worden bij alle andere BergOp schermen.

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht 'Externe ROM-vragenlijsten inzien' nodig om toegang tot de BergOp omgeving te verkrijgen.

  • Gebruikers in BergOp worden geïdentificeerd door middel van hun 'medewerkernummer'. zoals deze in Nedap Ons bekend is. Let op: alleen relevant wanneer er geen koppelgebruiker is.

  • Cliënten in BergOp worden geïdentificeerd door middel van hun 'cliëntnummer', zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • De persoonsgegevens in Nedap Ons zijn leidend. Dit betekent dat wanneer de data in BergOp en Nedap Ons niet overeenkomen, bij een eerstvolgende Single Sign-On stap de gegevens in BergOp overschreven zullen worden.

  • Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Wanneer een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt onbekend in BergOp, zal de mogelijkheid bestaan om een nieuwe cliënt aan te maken. De gegevens waarmee deze nieuwe cliënt in BergOp bekend staat, zijn als volgt:

Bergop

Nedap Ons

Voornaam

Voornaam (indien deze niet is ingevuld: initialen)

Tussenvoegsel

Tussenvoegsel (indien van toepassing)

Achternaam

Volledige achternaam (exclusief tussenvoegsel)

Geboortedatum

Geboortedatum (indien deze niet is ingevuld: 1 januari 1970)

Geslacht

Geslacht (indien deze niet is ingevuld: man)


Er zal dus altijd een nieuwe cliënt aangemaakt worden, onafhankelijk of de voornaam, de geboortedatum of het geslacht van een cliënt in Nedap Ons bekend is.

Embloom (voorheen TelePsy)

Embloom: https://www.embloom.nl


De SSO koppeling met Embloom stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in Embloom in te loggen.

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal de zorgorganisatie eerst over een bestaande Embloom-omgeving moeten beschikken. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de helpdesk van Embloom (https://www.embloom.nl/aanmelden). Er kan eventueel een Embloom-testomgeving aangevraagd worden om de koppeling vooraf te testen.

  2. De zorgorganisatie doet het verzoek bij Embloom tot een Single Sign-On koppeling met Nedap Ons. Wanneer de zorgorganisatie al een bestaande Single Sign-On koppeling met Embloom heeft met een ander EPD, zal er door Embloom een migratiestap uitgevoerd moeten worden om de Embloom-cliënten te matchen met de Nedap Ons-cliënten. Dit gebeurt op basis van het Nedap Ons cliëntnummer. (Hiervoor zijn geen acties van Nedap benodigd).

  3. De zorgorganisatie maakt een ticket aan bij Nedap Healthcare support, met het verzoek tot een SSO koppeling voor Embloom.

  4. Embloom zal de klant en Nedap Healthcare op de hoogte stellen en de noodzakelijke inloggegevens met Nedap Healthcare uitwisselen. Deze zijn als volgt:

    • URL

    • organisatieldExtern

    • ssoKey

  5. Nedap zal deze gegevens verwerken. De Single Sign-On koppeling is daarna geactiveerd.

Navigatie

De knop TelePsy/Embloom is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Ga naar het dossier van een cliënt.

  2. Klik in de linker zijbalk op Snelkoppelingen.

  3. Je ziet in de tegel ROM vragenlijsten de link naar TelePsy/Embloom

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Externe ROM-vragenlijsten inzien nodig om toegang tot de Embloom-omgeving te verkrijgen.

  • Embloom bied de mogelijkheid om een eigen huisstijl en sjablonen te hanteren. Het bepalen van de huisstijl en sjablonen gaat op basis van de AGB-code van de hoofdlocatie van de cliënt. Het meesturen van de AGB-code kan per omgeving worden ingesteld.

  • Cliënten in Embloom worden geïdentificeerd door middel van hun cliëntnummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • De persoonsgegevens in Nedap Ons zijn leidend. Dit betekent dat wanneer de data in Embloom en Nedap Ons niet overeenkomen, bij een eerstvolgende Single Sign-On stap de gegevens in Embloom overschreven zullen worden.

  • Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Wanneer een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt die onbekend is in Embloom, wordt automatisch een Embloom-dossier aangemaakt voor de betreffende client. De gegevens waarmee deze nieuwe cliënt in Embloom bekend staat, zijn als volgt:

TelePsy

Nedap Ons

cliëntnummer

cliëntnummer (Verplicht)

voornaam

voornaam (indien deze niet is ingevuld: initialen)

achternaam

volledige achternaam (exclusief tussenvoegsel)

geboortedatum

geboortedatum (indien deze niet is ingevuld: 1 januari 1970)

geslacht

geslacht (indien deze niet is ingevuld: man)

bsn

bsn

mail

e-mailadres

mobiel nummer

mobiel nummer


Er zal dus altijd een nieuwe cliënt aangemaakt worden binnen de Embloom-omgeving zolang het cliëntnummer bekend is. De overige velden zijn optioneel.

Farmed

Farmed: http://www.farmedvisie.eu


De SSO koppeling met Farmed stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in Farmed in te loggen.


Let op: Deze handleiding gaat over het gebruik van Farmed via Single Sign-On. Het is ook mogelijk om Elektronisch medicatie voorschrijven te gebruiken zonder SSO via Farmed. Lees hierover meer in de handleiding Gebruik van de Farmed-module in Ons.

Aanvraagprocedure

Maak een account aan bij FarMedvisie

Om elektronisch voor te kunnen schrijven, is een omgeving/account bij FarMedvisie noodzakelijk. Indien er nog geen account/omgeving voor FarMedvisie aanwezig is, dient dit aangevraagd te worden. FarMedvisie dient, indien deze nog niet bestaat, een omgeving aan te maken en geeft door wat de naam, URL en bijbehorend poortnummer van deze omgeving is. Deze informatie hebben wij nodig om de koppeling in te kunnen richten.

Koppeling activeren

Om de koppeling te activeren dient de zorgorganisatie een ticket aan te maken bij Nedap Support. Hierin hoort te worden vermeld dat de organisatie een koppeling wil met Farmed en welke omgevingen van Ons Administratie gekoppeld dienen te worden. Vermeld in dit ticket ook met welke omgeving van Farmed gekoppeld gaat worden, dus de naam URL en het bijbehorende poortnummer. Deze gegevens zijn noodzakelijk om de koppeling te kunnen activeren.


Als wij deze gegevens ontvangen in een ticket zullen we een certificaat opvragen. Als deze ontvangen is wordt deze doorgestuurd naar FarMedvisie en wordt de koppeling ingericht. De koppeling kan pas worden geactiveerd als de koppeling aan de kant van Farmed volledig is ingericht en ingeschakeld. Dit dient dus door de organisatie of verantwoordelijke business partner afgestemd te worden met FarMedvisie. Wanneer dit gereed is kan dit aan Ons worden doorgegeven middels het ticket en zullen wij de koppeling activeren.

Autorisatie medewerker

Medewerkers dienen over de juiste rechten te beschikken. De volgende rechten zijn beschikbaar:

  • Inzien in extern EVS

  • Voorschrijven in extern EVS

Bovenstaande zorgt ervoor dat de betreffende medewerker de juiste knoppen (voorschrijven en inzien) ziet in het dossier van de cliënt. Daarnaast kan in het deskundigheidsprofiel van de medewerkers een exportcode van EVS-deskundigheid worden ingevoerd. Deze code kan gebruikt worden om aan Farmed informatie door te geven over wat de betreffende medewerker exact mag, omdat Farmed uitgebreidere autorisatie heeft dan enkel 'voorschrijven'. De code die hier ingevuld dient te worden is dus het ID van het deskundigheidsprofiel/autorisatieprofiel in Farmed, dat bij deze groep medewerkers hoort.

/topic-images/deskundigheid%20farmed_883.png

Locaties instellen

Je dient in te richten voor welke locaties medicatie mag worden voorgeschreven. Dit stel je in in het locatiegram.

/topic-images/locatie%20farmed_884.png

Ga naar Beheer > Instellingen> Locatiegram.

Voor elke locatie waar voogeschreven kan worden geldt:

  1. Vink Intramuraal aan. Als dit vinkje aanstaat, verschijnen enkele extra velden.

  2. Vink Medicatie voorschrijven toestaan aan.

  3. Klik op Opslaan

De betreffende locatie kan nu als medicijnlocatie worden toegevoegd bij een cliënt. Uitleg hierover is te vinden in Locaties en kamers bij cliënten toevoegen of bewerken.

Het synchroniseren van alle medewerkers en cliënten

Op het moment dat alle medewerkers en cliënten correct zijn geconfigureerd, kunnen deze al naar het EVS worden gesynchroniseerd.

/topic-images/synchronisatie%20Farmed_885.png

Ga hiervoor naar Beheer > Instellingen > Overige instellingen > EVS instellingen > Synchroniseer medewerkers of Synchroniseer cliënten.


Let op: Als men alle cliënten synchroniseert, dan worden alle cliënten gecontroleerd of het mogelijk is dat zij naar EVS verstuurd worden. Dit houdt in dat als de cliënt één mogelijke medicijnlocatie heeft deze als medicijnlocatie geselecteerd wordt. Vervolgens wordt de cliënt opgenomen op deze locatie in het voorschrijfsysteem. Dit wordt gedaan om de arts (degene die voorschrijft) zoveel mogelijk te helpen, zodat deze niet belast wordt met de opnamelocatie.


Voor medewerkers geldt dat zij worden gesynchroniseerd indien zij een autorisatierol hebben met ofwel het recht Inzien in extern EVS danwel het recht Voorschrijven in extern EVS, zoals hierboven staat beschreven.

Poliklinische cliënten

Bij het voorschrijven is het nodig dat de cliënt is opgenomen op een medicijnlocatie. Het kan echter voorkomen dat er medicatie voorgeschreven dient te worden, terwijl de cliënt niet is opgenomen (poliklinisch). Om dit mogelijk te maken, is de instelling 'Synchroniseer poliklinische cliënten' onder aan de pagina aanwezig.

/topic-images/poliklinisch%20farmed_886.png

Als er geen zorg aan poliklinische cliënten wordt gegeven, is het raadzaam om de optie uitgeschakeld te laten. Het inschakelen zou in theorie namelijk fouten in de hand kunnen werken; er zou eenvoudiger voorgeschreven kunnen worden op reguliere cliënten, waarbij (per ongeluk) nog geen medicijnlocatie bekend is. Standaard is de optie uitgeschakeld.


Indien deze optie is ingeschakeld, zal bij het voorschrijven op een cliënt zonder medicijnlocatie, een melding weergegeven worden om te bevestigen dat het inderdaad om een poliklinische cliënt gaat.

Infoland

Infoland: https://www.infoland.nl/


De SSO koppeling met Infoland stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in Infoland in te loggen.


Informatieblad over de koppeling van Infoland

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal de zorgorganisatie eerst over een bestaande Infoland-omgeving moeten beschikken. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de helpdesk van Infoland (https://www.infoland.nl/over-Ons/contact/). Er kan eventueel vooraf een demo aangevraagd worden (https://www.infoland.nl/demo/).

  2. De zorgorganisatie doet het verzoek bij Infoland tot een Single Sign-On koppeling met Nedap Ons. Wanneer de zorgorganisatie al een bestaande Single Sign-On koppeling met Infoland heeft met een ander EPD, zal er door Infoland een migratiestap uitgevoerd moeten worden om de Infoland cliënten te matchen met de Nedap Ons cliënten. Dit gebeurt op basis van het Nedap Ons cliëntnummer. Hiervoor hoeft het Nedap support team niets te doen.

  3. De zorgorganisatie maakt een ticket aan bij Nedap Healthcare support, met het verzoek tot een SSO koppeling voor Infoland.

  4. Infoland zal de klant en Nedap Healthcare op de hoogte stellen en de noodzakelijke inloggegevens met Nedap Healthcare uitwisselen. Deze zijn als volgt:

    • IPROVA_URL

    • ITASK_FORM_ID

    • ITASK_FIELD_ID

    • hash secret

  5. De Single Sign-On koppeling is nu geactiveerd.

Navigatie

De knop Infoland is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Dossier.

  3. Je vindt de knop Infoland in de rechterzijbalk naast het tabblad Dossier in het vak MIC-melding maken.

/topic-images/Infoland_1355.jpg

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Externe MIC-vragenlijsten [van cliënten] inzien nodig om toegang tot de Infoland-omgeving te verkrijgen.

  • Cliënten in Infoland worden geïdentificeerd door middel van hun cliëntnummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • De persoonsgegevens in Nedap Ons zijn leidend. Dit betekent dat wanneer de data in Infoland en Nedap Ons niet overeenkomen, bij een eerstvolgende Single Sign-On stap de gegevens in Infoland overschreven zullen worden.

Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Wanneer een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt onbekend in Infoland, wordt automatisch een Infoland-dossier aangemaakt voor de betreffende cliënt. De gegevens waarmee deze nieuwe cliënt in Infoland bekend staat, zijn als volgt:

Infoland

Nedap Ons

cliëntnummer

cliëntnummer (verplicht)

Voornaam

Voornaam (indien deze niet is ingevuld: initialen)

Achternaam

Volledige achternaam (exclusief tussenvoegsel)

Geboortedatum

Geboortedatum (indien deze niet is ingevuld: 1 januari 1970)

Geslacht

Geslacht (indien deze niet is ingevuld: man)

Bsn

Bsn

Mail

emailadres

mobiel nummer

mobiel nummer


Er zal altijd een nieuwe cliënt aangemaakt worden binnen de Infoland omgeving zolang het cliëntnummer bekend is. De overige velden zijn optioneel.

Jouw Omgeving

Jouw Omgeving: https://www.jouwomgeving.nl/


De SSO koppeling met Jouw Omgeving stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt te gaan naar de cliënt in Jouw Omgeving.

Aanvraagprocedure

Zowel Nedap als JouwOmgeving dienen geïnformeerd te worden over de aanvraag:

  1. Neem contact op met JouwOmgeving voor het aanvragen van de koppeling. Voor een SSO koppeling zijn er 4 zaken nodig:

    • JouwOmgeving URL

    • Secret key

    • Nonce (reeks van 32 tekens, zoals 4?t%vJsk,bomN7owAgDidp3/rWY2u7Jz )

    • JouwOmgeving API URL

  2. Dien bij Nedap via een ticket een verzoek in voor een SSO koppeling met JouwOmgeving

Navigatie

De knop JouwOmgeving is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Dossier.

  3. Je vindt de knop JouwOmgeving in de rechterzijbalk naast het tabblad Dossier in het vak E Health.

/topic-images/JouwOmgeving_887.jpg

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Toegang tot externe e-health omgeving nodig om toegang tot JouwOmgeving te krijgen.

  • Gebruikers worden automatisch aangemaakt in JouwOmgeving zodra je gebruik maakt van de SSO knop.

  • Cliënten worden ook automatisch aangemaakt in JouwOmgeving en er wordt een relatie aangemaakt tussen medewerker en cliënt in JouwOmgeving.

  • Alle gegevens die voor ingevuld zijn in JouwOmgeving zijn afkomstig uit Ons.

  • In een SSO jump naar JouwOmgeving belandt de medewerker automatisch in de cliëntcontext binnen JouwOmgeving.

mConsole (Code24)

mConsole: https://www.code24.nl/.


De SSO koppeling met mConsole van Code24 stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt te navigeren naar de medische informatie van een cliënt.


Voorwaarde: Deze SSO-koppeling bestaat uit twee onderdelen:

  • Een SSO koppeling die aan de zijde van Nedap is geconfigureerd.

  • Een API koppeling op basis van FHIR die cliëntinformatie synchroniseert. Zie ook: Koppelingen met Ons: API-koppelingen.

Beide moeten actief zijn om de SSO-koppeling te laten werken.

Aanvraagprocedure

Dien bij Nedap via een ticket een verzoek in voor een SSO koppeling met mConsole.

Navigatie

De 2 Single Sign-On knoppen zijn te vinden in het tabblad Dossier onder het kopje Medisch (rechter zijbalk), voor de gebruikers die de juiste toegangsrechten hebben.

/topic-images/mConsole_1614.png

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft de taak Toegang tot externe medische console aanvragen nodig om toegang te krijgen tot zowel labaanvragen als labuitslagen.

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft de taak Toegang tot externe medische console actuele medicatie nodig om toegang te krijgen tot actuele medicatieoverzichten.

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft de taak Toegang tot externe medische console crisismonitor nodig om toegang te krijgen tot de crisimonitor van mConsole.

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft de taak Toegang tot externe medische console medicatieoverzicht nodig om toegang te krijgen tot medicatieoverzichten binnen mConsole..

  • Een gebruiker in Nedap ONS heeft de taak Toegang tot externe medische console notificaties nodig om toegang te krijgen tot notificaties binnen mConsole.

  • Een gebruiker in Nedap ONS heeft de taak Toegang tot externe medische console uitslagen nodig om toegang te krijgen tot labuitslagen binnen mConsole.

  • Cliënten in mConsole worden geïdentificeerd door middel van hun IdentificationNo, zoals deze in Nedap ONS bekend is.

Medimo

Medimo: http://www.medimo.nl/


De SSO koppeling met Medimo stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in Medimo in te loggen.

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal de zorgorganisatie eerst over een bestaande Medimo-omgeving moeten beschikken. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de helpdesk van Medimo.

  2. Indien de klant nog geen koppeling heeft tussen Medimo en Nedap, dan geldt de aanvraag voor de Single Sign-on eveneens als aanvraag voor deze koppeling. De input die Nedap zal leveren aan Medimo, is voor Medimo voldoende om een koppeling tot stand te kunnen brengen. Vermeld bij beide partijen of het de test- of productieomgeving betreft.

  3. Nedap healthcare zal in het ticket laten weten zodra de koppeling heeft plaatsgevonden.

Navigatie

De knop Medimo is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Overzicht, Dossier of Agenda.

  3. Je vindt de knop Medimo in de rechterzijbalk naast het tabblad in het vak Acties.

/topic-images/Medimo_1354.jpg

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Inzien in extern EVS nodig om toegang tot de Medimo omgeving te verkrijgen. Voor uitgebreidere rechten toekenning (zoals het voorschrijven van medicijnen) dient de gebruiker binnen Medimo deze rechten toegewezen krijgen.

  • Een doorverwijzing vanuit Nedap Ons gebeurt op basis de Nedap Ons hoofdlocatie van een cliënt. Dit betekent dat er in Medimo een koppeltabel aangelegd dient te worden tussen Nedap Ons hoofdlocaties en Medimo afdelingen. Het is daarbij wel een vereiste dat de hoofdlocatie van een cliënt vandaag of morgen geldig is. Als de hoofdlocatie verder dan één dag in de toekomst is toegekend aan de cliënt, dan werkt de SSO-koppeling niet.

  • Wanneer een gebruiker met het recht Voorschrijven in extern EVS in Nedap Ons voor de eerste keer wordt doorverwezen naar Medimo, dient de gebruiker eenmalig in te loggen met de Medimo-inloggegevens. Bij volgende doorverwijzingen is dit niet meer nodig.

  • De locaties worden geïdentificeerd op basis van het identificatieveld van locaties in Nedap Ons. Deze kunnen gevonden worden onder BeheerInstellingenLocatiegram om vervolgens een locatie te selecteren in het locatiegram.

  • De SSO-koppeling wijst een gebruiker door naar de cliënt context binnen Medimo. Vervolgens heeft de gebruiker toegang tot alle cliënten op de afdeling.

    Let op: een Nedap Ons gebruiker krijgt toegang tot alle cliënten in de hoofdlocatie van de cliënt van waaruit doorgewezen wordt.

  • Cliënten worden geïdentificeerd op basis van het Object ID zoals deze in Nedap Ons bekend zijn. Wanneer deze niet bestaat binnen Medimo, wordt het BSN gebruikt als identificatie.

Minddistrict

De SSO koppeling met Minddistrict stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een client naar de betreffende omgeving in Minddistrict in te loggen. Zie: https://www.minddistrict.com/

Aanvraagprocedure

Zowel Nedap als Minddistrict dienen geïnformeerd te worden over de aanvraag.

  1. Neem contact op met Minddistict voor het aanvragen van de koppeling. Voor een SSO koppeling zijn de volgende 2 zaken nodig:

    - Minddistrict url

    - Secret key

  2. Dien bij Nedap via een ticket een verzoek in voor een SSO koppeling met Minddistrict.

Navigatie

De knop Minddistrict is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  • Open een cliënt

  • Open het tabblad dossier

  • Je vindt de knop Minddistrict in de rechterzijbalk naast het tabblad Dossier in het vak E Health

    /topic-images/Minddistrict_1670.png

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Toegang tot externe e-health omgeving nodig om toegang tot de Minddistrict te krijgen.

  • Cliënten in Minddistrict worden geïdentificeerd door middel van hun cliënt identificatienummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • In een SSO jump naar Minddistrict belandt de medewerker automatisch in de clientcontext binnen Minddistrict.

OZO Verbindzorg (Zorgverband)

De SSO koppeling met OZO Verbindzorg stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in OZO Verbindzorg in te loggen. OZO Verbindzorg is een onafhankelijke implementatie-partij voor communicatie in de keten. Zij gebruiken voor die communicatie het pakket Zorgverband van CGM. In de volksmond wordt Zorgverband daarom OZO of OZO Verbindzorg genoemd. Op technisch vlak maken we dus een SSO koppeling met Zorgverband.

Aanvraagprocedure

  1. De zorgorganisatie dient een account te hebben bij OZO Verbindzorg / CGM Zorgverband.

  2. Elke gebruiker die vanuit Ons in OZO Verbindzorg wil inloggen, dient een OZO Verbindzorg account te hebben.

  3. De zorgorganisatie maakt een ticket aan bij Nedap Healthcare support, met het verzoek tot een SSO koppeling voor OZO Verbindzorg (CGM Zorgverband) en vermeldt welke omgeving gekoppeld moet worden.

  4. Nedap Healthcare stelt de koppeling in.

Bij de eerste keer inloggen door een gebruiker vanuit Ons in OZO Verbindzorg, zal de gebruiker inloggegevens (gebruikersnaam/wachtwoord) moeten invoeren. Na deze eerste keer inloggen zijn de accounts gekoppeld.


Elke gebruiker die moet kunnen verwijzen heeft het recht Extern samenwerkingsplatform [omtrent een cliënt] inzien in Ons nodig.

Navigatie

De knop OZO Verbindzorg is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Dossier.

  3. Je vindt de knop OZO Verbindzorg in de rechterzijbalk naast het Dossier in het vak Samenwerking.

/topic-images/OZO%20Verbindzorg_1353.jpg

QuestManager

QuestManager: https://www.philips.nl/healthcare/sites/vitalhealth/homepage


De SSO koppeling met QuestManager stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in QuestManager in te loggen.

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal er een bestaande QuestManager-omgeving moeten bestaan. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de supportdesk van Vitalhealth (https://www.philips.nl/healthcare/sites/vitalhealth/homepage#contact). Er kan eventueel een QuestManager testomgeving aangevraagd worden om de koppeling vooraf te testen.

  2. Vervolgens kan een verzoek ingediend worden bij Vitalhealth voor een Single Sign-On koppeling met Nedap Ons. Wanneer er al een bestaande Single Sign-On koppeling met QuestManager bestaat met een ander EPD, zal er door Vitalhealth een migratiestap uitgevoerd moeten worden om de QuestManager cliënten te matchen met de Nedap Ons cliënten. Dit gebeurt op basis van het Nedap Ons cliënt identificatienummer.

  3. Er kan nu een ticket aangemaakt worden bij Nedap Healthcare support, met het verzoek tot een SSO koppeling voor QuestManager.

  4. VitalHealth zal de klant en Nedap Healthcare op de hoogte stellen en de noodzakelijke inloggegevens met Nedap Healthcare uitwisselen. Deze zijn als volgt:

    • URL

    • Secret key

    • Organisation_code

  5. Na het ontvangen van deze gegevens kunnen ze worden ingevoerd door Nedap, waarna de koppeling kan worden geactiveerd.

  6. De Single Sign-On koppeling is nu geactiveerd.

Navigatie

De knop QuestManager is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliëntdossier.

  2. Open het tabblad Snelkoppelingen.

  3. Je vindt de knop QuestManager onder ROM vragenlijsten.

/topic-images/QuestManager_889.jpg

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Externe ROM-vragenlijsten inzien nodig om toegang tot de QuestManager omgeving te verkrijgen.

  • Cliënten in QuestManager worden geïdentificeerd door middel van hun cliënt identificatienummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • De persoonsgegevens in Nedap Ons zijn leidend. Dit betekent dat wanneer de data in QuestManager en Nedap Ons niet overeenkomen, bij een eerstvolgende Single Sign-On stap de gegevens in QuestManager overschreven zullen worden.

  • Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Wanneer een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt die nog niet bekend is in QuestManager, wordt automatisch een QuestManager-dossier aangemaakt voor de betreffende cliënt. De gegevens van deze nieuwe cliënt in QuestManager, zijn als volgt:

QuestManager

Nedan Ons

MCode

Employee identificatienummer (verplicht)

PCode

Cliënt identificatienummer (verplicht)

PBSN

Cliënt bsn nummer

PEmail

Cliënt emailadres

PMVO (Man, Vrouw, Onbekend)

Cliënt geslacht

PGebdat

Cliënt geboortedatum

PRoepnaam

Cliënt roepnaam

PVoorletters

Cliënt initialen

PTussenvoegselGeboortenaam

Cliënt tussenvoegsel geboortenaam

PGeboortenaam

Cliënt geboortenaam

PTussenvoegselPartnernaam

Cliënt tussenvoegsel partnernaam

PPartnernaam

Cliënt parnernaam

PTelefoon1

Cliënt mobiel nummer

MNaam

Employee naam (voornaam, tussenvoegsel, achternaam)

MEmail

Employee emailadres


RoQua

RoQua: https://www.roqua.nl/


De SSO koppeling met RoQua stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt naar de betreffende omgeving in RoQua in te loggen.

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal de zorgorganisatie eerst over een bestaande RoQua-omgeving moeten beschikken. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de supportdesk van RoQua (support@roqua.nl). Er kan eventueel een RoQua testomgeving aangevraagd worden om de koppeling vooraf te testen.

  2. Neem contact op met RoQua om een verzoek in te dienen voor een Single Sign-On koppeling met Nedap Ons. Wanneer jullie al beschikken over een RoQua koppeling met een ander EPD, zal er door RoQua een migratiestap uitgevoerd moeten worden, om te zorgen dat de Nedap Ons cliënten gekoppeld kunnen worden. Deze koppeling gaat op basis van het cliëntnummer in Ons.

  3. Via een ticket bij de Nedap Healthcare supportdesk kan een verzoek ingediend worden om de koppeling met Roqua in te stellen.

  4. RoQua zal laten weten wat de noodzakelijke inloggegevens zijn, en deze ook met Nedap Healthcare uitwisselen. Het gaat om de volgende gegevens:

    • URL

    • consumer_key

    • consumer_secret

  5. De Single Sign-On koppeling is nu geactiveerd.

Navigatie

De knop RoQua is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Profiel.

  3. Je vindt de knop RoQua in de rechterzijbalk naast het Profiel in het vak ROM vragenlijsten.

/topic-images/RoQua_890.jpg

Uitgangspunten

  • Eengebruiker in Nedap Ons heeft het recht Externe ROM-vragenlijsten inzien nodig om toegang tot de RoQua omgeving te verkrijgen.

  • Cliënten in RoQua worden geïdentificeerd door middel van hun cliëntnummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • De persoonsgegevens in Nedap Ons zijn leidend. Dit betekent dat wanneer de data in RoQua en Nedap Ons niet overeenkomen, bij een eerstvolgende Single Sign-On stap de gegevens in RoQua overschreven zullen worden.

  • Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Wanneer een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt onbekend in RoQua, wordt automatisch een RoQua-dossier aangemaakt voor de betreffende client. De gegevens waarmee deze nieuwe cliënt in RoQua bekend staat, zijn als volgt:

RoQua

Nedap Ons

cliëntid

cliëntnummer (uuid, verplicht)

Userid

Medewerkernummer (uuid, verplicht

Firstname

Medewerker voornaam

Lastname

Medewerker achternaam


Er zal dus altijd een nieuwe cliënt aangemaakt worden binnen de RoQua omgeving zolang het clientnummer bekend is.

VIPLive Monitoring (voorheen NETQ Healthcare)

VIPLive Monitoring: https://viplive.nl/viplive-voor-u/ggz/monitoring-ggz


De SSO-koppeling met VIPLive Monitoring stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt bij de betreffende omgeving in VIPLive Monitoring in te loggen.

Aanvraagprocedure

  1. Voordat een koppeling aangevraagd kan worden, zal de zorgorganisatie eerst over een bestaande VIPLive Monitoring-omgeving moeten beschikken. Het aanvragen van een nieuwe omgeving verloopt via de helpdesk van VIPLive Monitoring (support.monitoring@viplive.nl). Er kan eventueel een VIPLive Monitoring-testomgeving aangevraagd worden om de koppeling vooraf te testen.

  2. De zorgorganisatie doet het verzoek bij VIPLive Monitoring tot een Single Sign On-koppeling met Nedap Ons. Wanneer de zorgorganisatie al een bestaande Single Sign On-koppeling met VIPLive Monitoring heeft met een ander EPD, is met VIPLive Monitoring een migratiestap af te stemmen om de VIPLive Monitoring-cliënten te matchen met de Nedap Ons-cliënten. Dit gebeurt op basis van het Nedap Ons-cliëntidentificatienummer. Hiervoor hoeft het Nedap-supportteam niets te doen.

  3. De zorgorganisatie maakt een ticket aan bij Nedap Healthcare-support, met het verzoek tot een SSO-koppeling voor VIPLive Monitoring.

  4. VIPLive Monitoring zal de klant en Nedap Healthcare op de hoogte stellen en de noodzakelijke inloggegevens met Nedap Healthcare uitwisselen. Deze zijn als volgt:

    • URL

    • Secret key

    • Organisation code

  5. De Single Sign-On koppeling is nu geactiveerd.

Navigatie

De knop VIPLive Monitoring is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Profiel.

  3. Je vindt de knop VIPLive Monitoring in de rechterzijbalk naast het Profiel in het vak ROM vragenlijsten.

/topic-images/NetQHealthcare_888.jpg

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Externe ROM-vragenlijsten inzien nodig om toegang tot de VIPLive Monitoring-omgeving te verkrijgen.

  • Cliënten in VIPLive Monitoring worden geïdentificeerd door middel van hun cliëntidentificatienummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • De persoonsgegevens in Nedap Ons zijn leidend. Dit betekent dat wanneer de data in VIPLive Monitoring en Nedap Ons niet overeenkomen, bij een eerstvolgende Single Sign On-stap de gegevens in VIPLive Monitoring bijgewerkt zullen worden.

  • Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Wanneer een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt onbekend in VIPLive Monitoring, wordt automatisch een VIPLive Monitoring-dossier aangemaakt voor de betreffende client. De gegevens waarmee deze nieuwe cliënt in VIPLive Monitoring bekend staat, zijn als volgt:

VIPLive Monitoring

Nedap Ons

Cin

cliëntidentificatienummer

Achternaam

Volledige achternaam (exclusief tussenvoegsel)

Geboortedatum

Geboortedatum

Geslacht

Geslacht (indien deze niet is ingevuld: man)


Wanneer het opgegeven cliëntidentificatienummer binnen VIPLive Monitoring niet bekend is, wordt de opgegeven cliënt als nieuwe cliënt geregistreerd binnen VIPLive Monitoring.

VIPLive Zorgportaal (voorheen Topicus Zorgportaal)

VIPLive Zorgportaal: https://platform.viplive.nl/#/login

Aanvraagprocedure

  1. Voordat je een koppeling kunt aanvragen, moet je als zorgorganisatie over een VIPLive Zorgportaal-omgeving beschikken. Informeer naar de mogelijkheden via https://viplive.nl/contact.

  2. Neem contact op met je contactpersoon van het VIPLive Zorgportaal om je wens voor een Single Sign-On-koppeling met Nedap Ons kenbaar te maken. Deze contactpersoon informeert je over de mogelijkheden en de procedure. Als jullie zorgorganisatie al een bestaande koppeling met VIPLive Zorgportaal via een ander elektronisch patiëntendossier heeft, kun je met VIPLive Zorgportaal een migratiestap afstemmen.

  3. Jullie zorgorganisatie maakt een ticket bij het Supportteam van Nedap Healthcare aan met het verzoek tot een SSO-koppeling met VIPLive Zorgportaal.

  4. Nedap Healthcare activeert de SSO-koppeling binnen de Nedap Ons-omgeving van jullie organisatie.

Navigatie

De knop Topicus Zorgportaal is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Open een cliënt.

  2. Open het tabblad Profiel.

  3. Je vindt de knop Topicus Zorgportaal in de rechterzijbalk naast het Profiel in het vak Medisch.

Verificatie

De eerste keer dat de SSO-koppeling gebruikt wordt (zie Navigatie hierboven), moet je je account verifiëren. Neem hiervoor (via chat) contact op met de VIPLive-servicedesk en volg de instructies die op dat moment op het scherm getoond worden.

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Toegang tot externe medische console aanvragen en Toegang tot externe medische console uitslagen nodig om toegang tot de Topicus Zorgportaal-omgeving te verkrijgen.

  • Cliënten in Topicus Zorgportaal worden geïdentificeerd door middel van hun BSN en cliëntidentificatienummer, zoals deze in Nedap Ons bekend is. Dit gebeurt alleen op basis van vergewiste BSN's.

  • Nieuwe cliënten kunnen in Nedap Ons aangemaakt worden. Als een SSO-koppeling wordt uitgevoerd voor een cliënt die onbekend is in VIPLive Zorgportaal, wordt automatisch een VIPLive Zorgportaal-dossier aangemaakt voor de betreffende client.

Zorgdomein

Zorgdomein: https://zorgdomein.com/


De SSO koppeling met Zorgdomein stelt gebruikers in staat om vanuit de context van een cliënt een verwijzingsproces te starten in Zorgdomein.

Aanvraagprocedure

Zowel Nedap als Zorgdomein dienen geïnformeerd te worden over de aanvraag:

  • Neem contact op met Zorgdomein voor het aanvragen van de koppeling. Voor het gebruik van de SSO koppeling heeft elke Ons gebruiker ook een Zorgdomein-account nodig. Geef de Nedap Ons-klantcode door aan Zorgdomein. Deze vind je in Ons Administratie: BeheerInstellingenOverige instellingenZorginstellinggegevens.

  • Dien bij Nedap via een ticket een verzoek in voor een SSO koppeling met Zorgdomein.

Navigatie

De knop ZorgDomein is alleen beschikbaar voor gebruikers met de juiste toegangsrechten.

  1. Ga naar Ons Dossier en open een cliënt.

  2. Ga naar Snelkoppelingen in het linkermenu.

  3. De knop ZorgDomein staat in het vakje Verwijzen.

/topic-images/VerwijzenZorgdomein_892.png

Uitgangspunten

  • Een gebruiker in Nedap Ons heeft het recht Extern verwijssysteem inzien nodig om toegang tot de Zorgdomein omgeving te verkrijgen.

  • Cliënten in Zorgdomein worden geïdentificeerd door middel van hun BSN, zoals deze in Nedap Ons bekend is.

  • Alle gegevens die voor ingevuld zijn in Zorgdomein zijn afkomstig uit Ons.

    • Bij ontbrekende gegevens in Ons, zal bij een koppeling gevraagd worden deze gegevens éénmalig aan te vullen. Na gebruik worden deze gegevens weer vergeten. Als de gegevens bewaard moeten blijven, moeten ze eerst in Ons worden toegevoegd.

  • Gegevens worden per verwijzing opgevraagd, het kan dus per verwijzing verschillen wat wordt opgevraagd.

  • Kopieën van bestanden verschijnen onder de documenten van die cliënt.

    • Als de aanmaker van het document ook een gebruiker in Ons is, dan zal de deskundigheid van de aanmaker gebruikt worden bij de zichtbaarheid van het document. Alleen Ons-gebruikers met dezelfde deskundigheid kunnen dan het document bekijken.

    • Wanneer de aanmaker van het document niet bekend is in Ons, of geen deskundigheid heeft, zal het document openbaar zijn.