Organisaties die sinds dinsdag 28 oktober op versie 2025.8 staan kunnen er tegenaan lopen dat het compensatiesaldo van medewerkers met een standaard CAO opvallend hoger is dan voorheen. Ook zijn er mogelijk correcties te zien waarbij er werktijd wordt toegevoegd. Momenteel speelt er een bug waardoor de standaard CAO niet herkend wordt als CAO. Hierdoor worden CAO-gerelateerde berekeningen niet uitgevoerd. Dit valt het meest op bij diensten die normaliter niet worden meegenomen in het compensatiesaldo, zoals bijvoorbeeld bereikbaarheidsdiensten binnen de VVT en slaapdiensten binnen de GGZ. Dit zijn namelijk vaak lange(re) diensten die nu volledig mee worden genomen in het compensatiesaldo, het compensatiesaldo kan hierdoor in korte tijd flink stijgen.
De oplossing voor dit probleem zal dinsdagavond tijdens de reguliere update worden uitgerold.
Workaround: Als dit erg vervelend is en bij een paar medewerker speelt kun je dit oplossen door de medewerker een specifieke CAO toe te kennen. Als je dit doet wordt het saldo automatisch hersteld. Het is hierbij belangrijk de juiste begindatum van de CAO te kiezen. In de meeste gevallen is de begindatum van het eerste contract prima. Als het om wat meer medewerkers gaat kan het makkelijker zijn om dezelfde fictieve begindatum te kiezen, bijvoorbeeld 01-01-2000. Dit kan geen kwaad, want voor de compensatieberekening wordt naar de begindatum van het contract en de begindatum van de compensatieberekening gekeken. Om andere ongewenste correcties te voorkomen is het uiteraard van belang om als specifieke CAO de CAO te kiezen die ook als standaard CAO gebruikt wordt.
In de handleiding Specifieke CAO bij een medewerker instellen is te vinden hoe je een CAO toevoegt.