Per 01-01-2025 komt er een nieuwe VVT CAO. Het is nog niet bekend wat dit precies in gaat houden en wat de aanpassingen in Ons zullen worden. Deze nieuwe CAO is nog niet gepubliceerd.

We houden dit in de gaten en als er meer bekend is zullen we dat laten weten.

Updates

  • Linda Fonferek

    We krijgen regelmatig de vraag of we in het fiatteerscherm ook nog overschrijdingen van de normdagen gaan laten zien. Dit gaat er zeker komen, maar heeft voor nu niet gelijk de hoogste prioriteit. Voor het correct verlonen moet nog het e.e.a. gedaan worden en daar ligt nu onze prioriteit. 

    Op een later moment komt er een signalering in het fiatteerscherm en daarnaast ook in het zorgregeloverzicht waar je naartoe gaat tijdens het fiatteren.


    Een andere vraag gaat over rechten voor de normdagen: Standaard komt de mogelijkheid om de normdagen aan te passen onder de taak Medewerkers beheren. Deze zit ook in de veelgebruikte bredere taak Medewerkerbeheer. Misschien dat er in de toekomst nog een losse taak komt om de normdagenwidget te kunnen bewerken, maar hier ligt op dit moment de prioriteit nog niet.

  • Sabine de Wit

    We hebben besloten om de synchronisatie van normdagen tussen Ons® Administratie en Ons® Plannen en Roosteren tijdelijk uit te schakelen. De synchronisatie is uitgeschakeld sinds vrijdag 19 december om 13.30 uur. Hieronder lichten we toe waarom we dit hebben gedaan. Onze excuses voor het ongemak. In sommige gevallen werkt de synchronisatie tussen Ons® Administratie en Ons® Plannen en Roosteren niet correct voor de informatie rondom de normdagen. Dit probleem doet zich voor bij medewerkers met een contract dat afloopt in week 1 van 2026 (29 december t/m 4 januari). Voor deze medewerkers zien we een oplopend aantal errors doordat er meerdere pogingen worden gedaan die mislukken, wat een risico vormt voor onze infrastructuur. Alle gegevens die tot nu toe al zijn gesynchroniseerd, blijven zichtbaar in Ons® Plannen en Roosteren. Nieuwe imports van medewerkers worden op dit moment niet gesynchroniseerd naar Ons® Plannen en Roosteren voor wat betreft de normdagen. Aanstaande dinsdag wordt er tijdens de release van Ons® Administratie een fix geïnstalleerd voor dit probleem. Na de versie-update zal de synchronisatie weer worden ingeschakeld en zou alles weer naar behoren moeten werken.

  • Sabine de Wit

    Als het goed is hebben jullie vandaag een e-mail ontvangen waarin wordt vermeld dat er vanavond een nieuwe versie van Ons® Plannen en Roosteren wordt gereleased. Deze release bevat de wijzigingen met betrekking tot de normdagen. In de update van 28 november is terug te lezen welke wijzigingen er vandaag allemaal worden doorgevoerd. Graag wil ik hierbij nog een toelichting geven op het feit dat in het medewerkervenster mogelijk de melding ‘niet van toepassing’ wordt weergegeven. Het medewerkervenster toont namelijk de status op het huidige moment. Wanneer voor normdagen bijvoorbeeld een geldigheidsdatum vanaf 29-12-2025 is ingesteld, is deze afspraak op dit moment nog niet van kracht. Hierdoor wordt ‘niet van toepassing’ getoond.

    Door hierop te klikken is inzichtelijk vanaf welke datum de afspraak wél geldig is. Vanaf 29-12-2025 zal in het medewerkervenster dan ook ‘4 dagen per week’ worden weergegeven.

  • Linda Fonferek

    Naar aanleiding van de webcast zullen we hier nog wat extra informatie vermelden.


    * De normdagen-widget is sinds de update van gisteravond (16 december) zichtbaar. Deze bevindt zich nog in een weergave-modus. Hierin is de, eventueel geïmporteerde, normdagenregeling zichtbaar. Als er niks geïmporteerd is tonen we hier de standaard CAO normdagenregeling gebaseerd op de contracturen van de medewerker. Dit betekent dus dat je zelf nog niks kan wijzigen binnen deze widget. Tijdens de update van dinsdagavond 23 december zal deze widget een bewerkmogelijkheid krijgen. Je kan de normdagen dan wel zelf handmatig aanpassen.


    * De VVT CAO kent vanaf 1 januari 2026 nieuwe ORT-percentages:

    De ORT tussen 0:00 uur en 06:00 uur en tussen 22:00 en 24:00 uur op maandag tot en met vrijdag gaat van 44% naar 47%

    De ORT tussen 0:00 uur en 06:00 uur en tussen 22:00 en 24:00 uur op zaterdag gaat van 49% naar 52%

    In de webcast is aangegeven dat er vanuit jullie geen actie vereist is. Hiermee werd bedoeld dat deze nieuwe percentages automatisch doorgevoerd worden in ons systeem. Het is uiteraard wel van belang dat deze ORT-percentages een code krijgen in het exportprofiel voor de verloningsexport. De code hiervoor is bekend bij jullie salarispakket. In deze handleiding is te vinden hoe je het exportprofiel in kan richten. 


    We merken dat er veel vragen binnenkomen over wanneer het exportprofiel voor de verloningsexport klaar zal zijn voor de normdagen. Hier wordt hard aan gewerkt. We verwachten deze in januari, maar een exacte datum is nog niet bekend. Er wordt natuurlijk rekening mee gehouden dat er ook zo snel mogelijk verloond moet kunnen worden over januari en dat jullie dit ook van tevoren willen kunnen testen. Zo gauw er meer bekend is laten we dit weten via dit nieuwsbericht.


    Er wordt ook nog gewerkt aan een mogelijkheid om bepaalde uursoorttypes uit te kunnen sluiten voor de normdagenregeling. Bepaalde uursoorttypes kunnen we automatisch uitsluiten op basis van het type (denk bv aan een bereikbaarheidsdienst), maar alles van het type Werktijd (zonder ORT) zal in eerste instantie meegenomen worden. We hebben begrepen dat Werktijd en Werktijd zonder ORT soms gebruikt worden voor uursoorten die ook buiten deze norm zouden moeten vallen. Hier komt een configuratie-mogelijkheid voor onder de uursoortenconfiguratie. Dit zal ook ergens in januari volgen.


    Medewerkers die uitgesloten moeten worden van de normdagenregeling; dus HBH medewerkers en medewerkers met een 0-uren of min/max contract kun je uitsluiten via de optOut-mogelijkheid in het importbestand. Dit kan uiteraard ook handmatig via de widget als deze te bewerken is na de update van dinsdagavond 23 december. In een later stadium gaan we kijken of we dit kunnen automatiseren.

  • Linda Fonferek

    Update


    Ons Administratie


    Door het team van Ons Administratie is er hard gewerkt aan het leggen van de onderliggende structuren voor de normdagen. Het gaat hier om de velden voor de normdagen die in de database komen te liggen en de API's die nodig zijn om de ingevulde informatie naar Ons Rooster te kunnen versturen zodat zij hierop kunnen signaleren. Vanaf volgende week zal er ook gewerkt gaan worden aan de widgets. Aangezien de basis in de database al vastligt zou er eventueel ook al geïmporteerd kunnen worden via de ioimport. Volgende week wordt begonnen met een overzichtswidget waarin de regelingen getoond worden, dus eventueel ook regelingen die al geïmporteerd zijn. Daarna zullen er in een volgende versie wijzig-mogelijkheden komen. Hierbij streven we naar midden december. 


    Als je alvast een importbestand wilt maken (let op: importeren pas mogelijk vanaf woensdag 3 december) gaat het om de volgende elementen:

    <employee>

        <id> - medewerkernummer - Verplicht

        <mutationAction> = 1 (toevoegen of wijzigen) of 3 (verwijderen) - Verplicht. Dit gaat om het toevoegen, wijzigen of verwijderen van de gehele medewerker.

        <workdayNormSettings>

            <workdayNormSetting>

                <mutationAction> = 1 (toevoegen of wijzigen) of 3 (verwijderen - Verplicht. Dit gaat om het toevoegen, wijzigen of verwijderen van normdagenregeling.  

                <startDate> - datum - Verplicht

                <endDate> - datum - Optioneel

                <workdayNorm> - nummer - Verplicht, waarde tussen 1 en 7

                <normPeriod> - nummer - Verplicht, waarde tussen 1 en 53

                <optOut> - Verplicht, false or true

            <workdayNormSettings>

        <workdayNormSetting>

    <employee>


    ^ Doe dit eerst op test zodat je daar kan controleren hoe het eruit komt te zien zo gauw de widgets er ook zijn! 


    Voorbeeld xml-bestand:

     <employee>

        <id>88888884</id>

        <mutationAction>1</mutationAction>

        <workdayNormSettings>

          <workdayNormSetting>

            <mutationAction>1</mutationAction>

            <startDate>2025-12-29</startDate>

            <workdayNorm>5</workdayNorm>

            <normPeriod>4</normPeriod>

            <optOut>false</optOut>

          </workdayNormSetting>

        </workdayNormSettings>

      </employee>


    Ons Rooster


    Het is mogelijk om op team niveau een rapportage uit te draaien van alle normdagen afspraken voor een individuele medewerker of een geheel team. Hierbij kan een periode naar wens worden gespecificeerd.



    In het Medewerkervenster vind je de geldende normdagen afspraak van de medewerker terug onder Contract & Uren. Als je hierop klikt vind je een overzicht van de geldende, eventueel toekomstige en optioneel (achter een checkbox) de geschiedenis.


    In de Medewerker tooltip zijn Normdagen tellers toegevoegd. Deze kunnen gebruikt worden als richtlijn. De tellers zijn gebaseerd op de roosterperiode, dus voor een roosterperiode van 4 weken zal de richtlijn 16 normdagen zijn bij een afspraak van 4 normdagen per week.


    Het rooster zal signaleren zodra óf de richtlijn voor die periode wordt overschreven (dit geldt voor langere meetperiodes), óf exact per week bijvoorbeeld wanneer de standaard week afspraak vanuit de CAO wordt toegepast. Ook zal de Gereedschapskist aangeven dat een medewerker al aan de limiet zit bij het toewijzen.De signaleringen zijn net als alle andere signaleringen ook naar wens aan of uit te zetten.



    Let op: In het Rooster is het streven om deze functionaliteit erin te hebben vanaf versie 2025.9.x. op 16 december, zodat het voor iedereen vanaf dat moment beschikbaar is op zowel test- als productieomgevingen. We hebben eerder versie 2025.9.6 genoemd, maar omdat nog niet volledig zeker is in welke specifieke subversie binnen 9 deze functionaliteit wordt opgenomen, laten we dat nummer voorlopig achterwege. Zolang er geen werkende normdagen in Ons Administratie zijn vastgelegd, zal er in het Rooster uiteraard ook nog niks kloppends getoond (kunnen)  worden.



  • Linda Fonferek

    We begrijpen dat jullie erg zitten te springen om nieuws over wanneer de functionaliteit voor de normdagen op de testomgeving beschikbaar komt. Het eerdere streven, eind november, zou betekenen dat dit morgen geïnstalleerd zal moeten worden. Dit gaat helaas niet lukken.


    We gaan deze week zorgen dat we duidelijk aan kunnen geven welke functionaliteit (in Ons Administratie en Ons Planning/Rooster) jullie wanneer kunnen verwachten.

  • Linda Fonferek

    We streven ernaar om de eerste wijzigingen rondom de normdagen eind november op testomgevingen beschikbaar te stellen.

  • Linda Fonferek

    Wij merken dat er onrust is ontstaan over de interpretatie van de CAO Normdagen regel, omdat het standpunt van ActiZ hierin af lijkt te wijken van de interpretatie die wij als Nedap hebben. De mogelijke flexibiliteit die wij toestaan in Ons zou niet mogen volgens hun advies (er zou altijd strikt per week moeten worden gestuurd en gesignaleerd).  


    Dit hebben wij bij ActiZ voorgelegd, waarna zij na intern overleg terug zijn gekomen op hun eerdere communicatie.


    Hierbij citeren we hun nieuwe formele advies:  


    "Het is mogelijk om schriftelijk andere afspraken dan de norm in artikel 3.2 lid 4 vast te leggen met een medewerker. Dit betekent dat maatwerk mogelijk is in de afspraak met individuele medewerkers."  


    Vanuit ActiZ gaat men ervoor zorgen dat de organisaties die eerder advies hebben ontvangen ook een correctie ontvangen.

  • Meike Janssen

    Verdiepingssessie rondom de nieuwe regeling voor norm-/ opkomstdagen (1/3)


    Vandaag heeft de verdiepingssessie plaatsgevonden rondom de nieuwe regeling van de norm-/opkomstdagen. Hieronder bespreken wij uitkomsten van deze sessie

    Er zullen zowel veranderingen plaatsvinden in Ons® Administratie als in Ons® Rooster. We zullen dit per applicatie verder toelichten.


    Disclaimer: de getoonde afbeeldingen dienen puur als voorbeeld. De uiteindelijke uitwerking en teksten kunnen mogelijk afwijken.


    Ons® Administratie

    Wanneer er afwijkende afspraken over de normdagen worden gemaakt met een medewerker, kunnen deze in Ons® Administratie worden vastgelegd bij de medewerker onder de tab Financieel. Hier kan worden vastgelegd wat de meetperiode voor de afspraak is, het aantal normdagen per week en de begin- en einddatum van de afspraak. Per medewerker worden de volgende opties beschikbaar gesteld:

    • Normdagen per week, vrij in te vullen met waarde tussen de 1 en 7
    • Meetperiode in weken, vrij in te vullen met waarde tussen de 1 en 53. 
    • Startdatum (maandagen) ingangsdatum van deze afspraak
    • Einddatum (zondagen) einddatum van deze afspraak.

    Als er geen afwijkende afspraken met de medewerker zijn gemaakt, hoeft er niets vastgelegd te worden. In dat geval gelden automatisch de standaard meetperiode (1 week) en normdagen uit de CAO, gebaseerd op de contractuele uren per week van de medewerker:


    VVT CAO Artikel 3.2 Lid 4

    Per 1 januari 2026: In een periode van een week (maandag t/m zondag) kun je:

    • 3 dagen ingeroosterd worden bij een overeengekomen arbeidsduur tot en met 15 uur per week;
    • 4 dagen ingeroosterd worden bij een overeengekomen arbeidsduur van meer dan 15 uur tot en met 24 uur per week;
    • 5 dagen ingeroosterd worden bij een overeengekomen arbeidsduur van meer dan 24 uur per week,

    tenzij je hierover met de werkgever andere afspraken hebt vastgelegd. Indien geen afspraken worden vastgelegd geldt de norm.


    GHZ CAO Artikel 6:8 Lid 2

    De werknemer die zich bereid verklaart om op meerdere werkplekken actief te zijn en/of andere werkzaamheden te verrichten op het eigen functieniveau en passend bij de opleiding en ervaring van de werknemer, wordt in een periode van 7 dagen, te meten over 14 dagen, gemiddeld ingeroosterd op:

    • maximaal 3 dagen bij een contractomvang tot en met 16 uur per week;
    • maximaal 4 dagen bij een contractomvang van meer dan 16 tot en met 24 uur per week;
    • maximaal 5 dagen bij een contractomvang van meer dan 24 tot en met 36 uur per week

    Deze instellingen zullen vervolgens worden gebruikt voor signaleringen in Ons Rooster en voor het berekenen van eventuele overschrijdingen die in de verloningsexports geëxporteerd worden.


    Vaste week gebaseerde meetperiode 

    Een meetperiode bestaat altijd uit hele kalenderweken. Dat betekent dat een periode altijd op maandag begint en op zondag eindigt. We hebben hiervoor gekozen om de berekening eenvoudig en voorspelbaar te houden. De eerste meetperiode begint op de vastgelegde begindatum, die dus altijd op een maandag valt. Als een medewerker tijdens een lopende periode uit dienst treedt, worden de uren naar rato verdeeld over de resterende weken. Zie voor meer informatie het kopje ‘’bijzonder situaties binnen de meetperiode’’.

     

    Verloningsexports 

    Bij een overschrijding van de normdagen kent de VVT CAO een vergoeding van €25 toe per overschreden dag. Overschrijdingen zullen we onder een eigen in te stellen (loon)componentnummer exporteren in de exports. De overschrijdingen zullen geëxporteerd worden in de maand/periode waarin de meetperiode eindigt. Bijvoorbeeld: 

    • Er wordt een meetperiode van 6 weken afgesproken beginnende op maandag 5 januari 2026. De eerste periode loopt dan van maandag 5 januari t/m zondag 15 februari. 
    • Wanneer er maandelijks wordt geëxporteerd, betekent dit dat bij overschrijding deze dagen geëxporteerd zullen worden in de maand februari. 
    • De volgende periode loopt vervolgens van maandag 16 februari t/m zondag 29 maart. Een eventuele volgende overschrijding zal dan in maart geëxporteerd worden. 

    Daarnaast zijn uursoortuitsluitingen zelf instelbaar. 


  • Meike Janssen

    Ons® Rooster (2/3)

    Ons® Rooster is de plaats waar direct kan worden gestuurd op de gemaakte afspraken rondom de geldende normdagen, om zo een gezond rooster te garanderen voor medewerkers. Om roosteraars te helpen de juiste keuzes te maken, is het belangrijk inzicht te geven in welke afspraak voor iedere medewerker geldt en wat de actuele status van de normdagen is binnen een roosterperiode.

     

    Hieronder beschrijven wij de wijzigingen die uiterlijk per 1 januari beschikbaar zullen zijn op de productieomgevingen. Voor deze eerste iteratie zal onze focus primair op het ondersteunen van de roosteraar liggen. Medewerkergerichte modules, zoals flex en diensten overnemen worden buiten beschouwing gelaten. Wij adviseren daarom om duidelijke afspraken te maken over ruilingen, flexibele inzet of scholing. 

     

    Medewerkervenster 

    In het medewerkervenster wordt de geldende afspraak weergegeven onder het kopje Contract & Uren. Hier staat de basisinformatie zoals in de CAO omschreven: het aantal normdagen per week en de afgesproken meetperiode in weken.


    Medewerkertooltip 

    In de medewerkertooltip in het rooster, waar ook andere urentellers per periode zichtbaar zijn, wordt een aparte normdagenteller toegevoegd. Deze toont het aantal afgesproken normdagen, het aantal ingeplande dagen en het resterende aantal naar rato binnen de roosterperiode.

     

    De formule voor deze teller:  

    normdagen per week * aantal weken in de rooster periode = normdagen roosterperiode  


    Voorbeeld 

     Afspraak met medewerker

    4 normdagen per week in een meetperiode van 13 weken (kwartaal)


    Totaal aantal normdagen in de gehele meetperiode 

    4 * 13 = 52 


    Aantal roosterperiodes in meetperiode

    13 / 4 = 3.25 (3 volledige roosterperiodes + 1 week) 


    Het gemiddelde aantal normdagen voor een roosterperiode van 4 weken: 

    4 * 4 = 16 


    Roosterperiode 1 

    medewerker wordt 18 dagen ingeroosterd (+2)


    Roosterperiode 2 

    medewerker wordt 17 dagen ingeroosterd (+1)


    Roosterperiode 3 

    medewerker wordt 12 dagen ingeroosterd (-4)


    Resterende week van meetperiode

    Er blijft nog 1 normdag over om binnen de meetperiode te voldoen (52 – 18 – 17 – 12 = 1) 


    Houd er rekening mee dat deze tellers slechts een richtlijn geven voor de betreffende periode. In de praktijk kan een medewerker bijvoorbeeld in even weken 3 dagen en in oneven weken 5 dagen werken (tweewekelijks rooster), zolang aan het eind van de meetperiode gemiddeld het afgesproken aantal normdagen per week wordt behaald. Voor een langere termijn en om verder vooruit te kunnen plannen, kan gebruik worden gemaakt van de rapportage (zie kopje “Rapportage”).

    Bijzondere situaties binnen de meetperiode 

    Wanneer een dienstverband tijdens de meetperiode eindigt, worden de resterende normdagen in Ons® Administratie naar rato berekend. Deze berekening wordt automatisch overgenomen door Ons® Rooster, zodat effectief kan worden gestuurd op het resterende aantal normdagen ten gunste van de medewerker. Op dezelfde wijze worden ook andere wijzigingen binnen een lopende periode automatisch verrekend. Zie hieronder het voorbeeld:

    • De geldende afspraak met de medewerker is een meetperiode van 6 weken met 3 normdagen per week. Dit betekent dat de medewerker maximaal 18 dagen hoeft te werken in deze 6 weken.
    • Wanneer de medewerker nu na 4 weken uit dienst treedt, passen we deze norm aan naar: 18 dagen/ 6 weken x 4 weken = 12 resterende normdagen voor deze 4 weken

    Signaleringen 

    Wanneer het aantal normdagen binnen een roosterperiode wordt overschreden, verschijnt er in het rooster een signalering. Deze maakt voor de roosteraar inzichtelijk dat in de komende periode gecompenseerd moet worden, of dat de huidige periode moet worden aangepast, zodat aan het eind van de meetperiode wordt voldaan aan de afspraken. 


    De signalering zal dus pas zichtbaar worden aan het eind van de roosterperiode, tenzij de meetperiode kleiner is dan 4 weken. Dan zal dit per week gebeuren (dit is het geval bij de standaard meetperiode van 1 week in de VVT CAO en 2 weken in de GHZ CAO).


    De signaleringen houden, net als de tellers in de medewerkertooltip, rekening met de geldende afspraken binnen de geselecteerde roosterperiode.

    Slimme suggesties 

    In de gereedschapskist kleuren de suggesties rood zodra een medewerker dreigt meer te worden ingeroosterd dan de geldende afspraak toestaat. Hiermee ondersteunt het systeem het voorkomen van extra vergoedingen voor normdagen en draagt het bij aan een gezond rooster voor de medewerker. Uiteraard blijft het altijd mogelijk om bewust van deze suggesties af te wijken. 


    Net als bij de tellers en signaleringen zijn de suggesties gebaseerd op de geldende afspraak in de huidige of toekomstige periode, zodat bij het vooruit roosteren gestuurd wordt op het juiste aantal normdagen.

    Rapportage

    In Ons® Plannen & Roosteren wordt een nieuwe rapportage toegevoegd. Deze biedt een overzicht van alle geldende en toekomstige afspraken per medewerker binnen het team. Daarnaast wordt de actuele status van de geldende afspraak weergegeven: het aantal geplande normdagen afgezet tegen het totaal aantal normdagen in de meetperiode. Wanneer er voor een medewerker meerdere afspraken bestaan (zowel huidige als toekomstige) in Ons® Administratie, worden deze allemaal in de rapportage opgenomen. Op die manier kan ook alvast rekening worden gehouden met toekomstige wijzigingen. 

  • Meike Janssen

    Veelgestelde vragen (3/3)

    Kunnen de ingerichte gegevens vanuit Afas worden geïmporteerd in Ons?

    Vóór 1 januari zal er nog geen directe koppeling beschikbaar zijn met Afas. Wel wordt het mogelijk om deze gegevens via een IO-import of een API-koppeling in Ons te importeren.


    Is er al een tijdlijn bekend voor de oplevering van deze wijzigingen?

    Op dit moment is de exacte tijdlijn helaas nog niet bekend. Zodra hier duidelijkheid over is, zullen wij dit tijdig met jullie communiceren.


    Hoe wordt er rekening gehouden met nachtdiensten?

    Er zal rekening worden gehouden met nachtdiensten die een nachtovergang omvatten. De uitwerking hiervan moet nog verder gespecificeerd worden.


    Komt er ook een signalering op het fiatteerscherm en/of in de verloningsrapportage?

    Ja, ook daar zal een signalering worden toegevoegd. We streven ernaar dit zo snel mogelijk beschikbaar te maken. De exacte datum van uitrol is op dit moment echter nog niet bekend.


    Kunnen bepaalde contracttypes uitgesloten worden van deze regeling?

    Ja, het zal mogelijk worden om bepaalde contracttypes uit te sluiten van deze regeling. Dit zal vóór 1 januari geïmplementeerd worden. 


    Heb je aanvullende vragen/opmerkingen?

    De uitkomsten van deze sessie zijn ook op Samenwerken geplaatst. Als je aanvullende vragen en/of opmerkingen hebt over deze uitkomsten, dan kan je deze stellen op deze pagina via Samenwerken. De ontwikkelaars die betrokken zijn bij deze CAO wijzigingen zullen deze vragen beantwoorden. 


  • Meike Janssen

    Vandaag heeft de verdiepingssessie plaatsgevonden rondom de nieuwe regeling van de norm-/opkomstdagen. Zoals jullie hebben gezien, gaat er iets mis met het uploaden van de resultaten. De inhoud is te groot voor één bericht, dus we zullen deze opsplitsen in twee aparte berichten. 

  • Linda Fonferek
    De verdiepingssessie voor de nieuwe regeling omtrent normdagen/opkomstdagen zit inmiddels vol. Je kan je hiervoor dus niet meer aanmelden.

    De resultaten van deze sessie zullen gedeeld worden in dit nieuwsbericht. Deze verdiepingssessie vindt plaats op donderdag 25 september.

  • Linda Fonferek

    Het is na de update van vanavond mogelijk om cliëntentijd vastgelegd tijdens de telefonische achterwachtdienst te vervangen voor oproep tijdens telefonische achterwacht:

    LET OP: Oproep tijdens telefonische achterwacht is een uursoorttype dat wij zelf bedacht hebben om de dienst + oproep te kunnen laten overlappen. Hier hangt vanuit de CAO VVT geen afwijkende toeslag aan, dus het is daarom niet per se nodig om dit te vervangen. Het vervangen door oproep kan handig zijn als je 1. de oproepen anders wilt verlonen en dus uit wilt sluiten van de compensatie of 2. omdat je dit graag apart inzichtelijk wilt hebben om andere redenen. Voor zowel de cliëntentijd- als oproep tijdens de telefonische achterwachtdienst wordt gewoon werktijd + eventuele ORT berekend.

  • Sabine de Wit

    Verbeteringen in ondersteuning VVT CAO in logistieke applicaties van Ons®


    De komende maanden verbeteren we de ondersteuning van de vvt cao en de Arbeidstijdenwet (ATW) binnen de logistieke applicaties van de Ons® Suite. Hiermee sluiten signaleringen en rapportages beter aan op de praktijk in zorgorganisaties. In dit bericht lees je wat er verandert en wat je kunt verwachten.


    Nieuwe regeling normdagen/opkomstdagen


    Volgens de nieuwe vvt cao ontvangen medewerkers €25 bruto extra per werkdag als zij structureel meer dagen per week werken dan contractueel is afgesproken. Organisaties kunnen hierover ook andere afspraken maken met hun werknemers, bijvoorbeeld bij een wisselend patroon van vier en vijf werkdagen per week.

    Deze regeling kan invloed hebben op de manier waarop je plant en roostert. Daarom organiseren we in september een verdiepingssessie met een aantal organisaties. Tijdens deze sessie onderzoeken we hoe we binnen de cao-afspraken een goede balans kunnen vinden tussen de belangen van medewerkers en een organisatie.


    Inzicht in jaar- en kwartaaluren


    In Ons® Rooster voegen we een nieuw rapport toe dat inzicht geeft in:

    • Het aantal gewerkte uren
    • Het aantal ingeplande uren
    • Het aantal nog in te vullen uren

    Je kunt het rapport genereren per periode of voor een volledig jaar. In de loop van 2026 maken we deze informatie ook zichtbaar in de interface van het rooster, zodat je als planner tijdig kunt bijsturen.


    Inzicht vrije weekenden en zondagen 

    Vanaf januari 2026 komt er een rapport beschikbaar waarin je per medewerker ziet:

    • het aantal vrije weekenden (doel: minimaal 22 per jaar)
    • het aantal vrije zondagen (doel: minimaal 13 per jaar)

    We kiezen bewust voor rapportages in plaats van signaleringen. Zo kun je als planner vooraf bijsturen in plaats van achteraf te moeten corrigeren.


    Nieuwe en aanvullende signaleringen in Ons® Rooster


    We breiden Ons® Rooster uit met signaleringen die nog ontbraken in eerdere cao’s en ATW-regels. Het gaat onder andere om:


    Nachtdiensten

    • 46 uur rust na drie opeenvolgende nachtdiensten
    • maximale duur van een nachtdienst
    • maximaal 35 nachtdiensten per 13 weken*


    * Deze laatste regel is complexer, omdat de berekening over een langere periode plaatsvindt. Een signalering alleen is hiervoor mogelijk niet voldoende. We willen op termijn voorspellende informatie toevoegen aan het rooster. Dit is naar verwachting eind 2025 beschikbaar.


    Bereikbaarheidsdiensten

    • signalering bij overlappende nachtdiensten


    Meerwerkvergoeding

    • signalering bij overschrijding van contracturen per week
  • Linda Fonferek

    Aanstaande dinsdagavond hebben we een nieuwe toevoeging rondom de telefonische achterwacht, namelijk de splitsing op de verschillende tarieven voor de verloningsrapportage en verloningsexport.
    Je ziet hier een medewerker met TAW, waarvan 1 op een dinsdag, 1 op een zaterdag en ook eentje 's nachts, van zondag op maandag (29-06):


    In de verloningsrapportage zie je zowel de totale omgerekende tijd terug (3,38 uur) als hoeveel van die totale tijd op werkdagen en in het weekend/feestdagen valt.



    Daarnaast kun je dit ook exporteren onder verschillende codes, je kan ervoor kiezen alles onder Code voor compensatie telefonische achterwacht (VVT) te exporteren en/of onderscheid te maken met de splitsing. 



    Dit komt er vervolgens zo uit:



    Wij hebben contact gehad met AFAS en afgesproken dat we dit als omgerekende tijd zullen exporteren en de mogelijkheid bieden dit op 2 codes te doen. Voor andere salarispakketten willen ze misschien wel alles op 1 code ontvangen. Dit zal afgestemd moeten worden met het salarispakket.
  • Linda Fonferek

    Extra informatie:


    Er zijn 2 onderwerpen die nu vaak voorbij komen in tickets met de vraag of wij dit wel/niet gaan ondersteunen, dit zullen we hieronder beantwoorden:


    Per 1 juli 2025 wijzigen de regels voor bereikbaarheids- en slaapdiensten in de CAO VVT, waarbij de vaste vergoeding voor bereikbaarheidsdiensten (ook wel consignatiediensten) en slaapdiensten omgezet kan worden in tijd in overleg met de werkgever. Gaan jullie dit stuk ook ondersteunen?

    Dit zal vooralsnog niet ondersteund gaan worden omdat dit afgevangen kan worden via het salarispakket. Het salarispakket weet het uurloon van de medewerker en kan op die manier snel bepalen hoeveel tijd een bereikbaarheidsdienst of slaapdienst waard is, want dit verschilt uiteraard per medewerker. De tijd die dit oplevert kan eventueel (periodiek) weer in Ons geïmporteerd worden als extra verlof of compensatiesaldo. Er zijn organisaties die dit al jaren op diezelfde manier doen om bepaalde toeslagen en/of diensttypes te gebruiken als extra tijd voor het BalansBudget.


    Wordt het nog mogelijk gemaakt om tijdens de telefonische achterwacht overlappende cliëntentijd vast te leggen?

    Ook dit zal vooralsnog niet ondersteund worden. Actiz geeft heel expliciet aan dat je tijdens de telefonische achterwacht uitsluitend telefonische adviezen mag geven en dat deze dienst niet mag overlappen met andere diensten. Het is dus niet de bedoeling dat er tijdens een telefonische achterwacht ook PV, VP etc geleverd wordt. Ook kennen we binnen de VVT geen financiële producten die gericht zijn op telefonisch contact of adviezen en waarbij dit product gedeclareerd moet worden vanuit een cliënt.

    !! Update 3 juli 2025: In tegenstelling tot ons eerdere bericht (roodgedrukt) zullen we dit wél gaan ondersteunen. Er zijn organisaties die tijdens de telefonische achterwacht cliëntgebonden zorg op afstand moeten kunnen vastleggen (bijvoorbeeld BG op afstand of beeldbellen). De implementatie hiervan zal simpelweg het toestaan zijn van overlap tussen uursoorttype Telefonische achterwacht en cliëntentijd. Daarnaast zal de reistijd- en kilometerberekening tijdens de telefonische achterwacht uitgeschakeld worden (dit zal in de meeste gevallen door jullie zelf ook al uitgeschakeld zijn bij uursoorten die met afstand-zorg te maken hebben). 


  • Linda Fonferek

    Na de update van vanavond (24 juni) is het mogelijk om de nieuwe uursoorttypes Telefonische achterwacht en Oproep tijdens telefonische achterwacht in te richten.



    Bij de zorgregels zie je dat er op een doordeweekse dag een fractieberekening wordt gedaan:


    In het weekend is dit een hogere berekening:



    In de verloningsexport komen beide uursoorten eruit via de code die is ingericht in het filter.

  • Linda Fonferek

    Telefonische achterwacht vanaf 1 juli 2025

    Voor de telefonische achterwachtdienst zullen we een nieuw uursoorttype gaan introduceren met de volgende vergoeding

    • Voor elk vol etmaal op maandag tot en met vrijdag drie uur compensatie in tijd.
    • Voor elk vol etmaal op zaterdag-, zondag- en feestdagen zes uur compensatie in tijd
    • Wanneer je minder dan 24 uur bent ingeroosterd, ontvang je een compensatie naar evenredigheid van het aantal uren. Dit houdt in dat je voor bijvoorbeeld 8 uur telefonische achterwacht op een maandag 1 uur werktijd/compensatie ontvangt.

    Standaard wordt de fractie aan werktijd die dit oplevert meegenomen in het compensatiesaldo. Over dit nieuwe uursoorttype wordt enkel werktijd berekend en geen ORT. Indien gewenst kan de nieuwe uursoort uitgesloten worden voor compensatie en kan ervoor gekozen worden de uren maandelijks direct uit te betalen via het salarispakket (conform lid 5 van 4.3.3). Als de keuze hiervoor bij jullie per medewerker of per keer verschilt zal dit via 2 uursoorten moeten verlopen (eentje waarmee je compensatie spaart en eentje waarbij je géén compensatie spaart en waarbij de uren gelijk uitbetaald worden). Deze uursoorten kun je dan onder 2 verschillende codes exporteren.


    Hetzelfde zal gebeuren voor oproepen tijdens de telefonische achterwacht. Wanneer je daadwerkelijk telefonische adviezen geeft kan hiervoor de nieuwe uursoort ‘Oproep tijdens telefonische achterwacht’ gebruikt worden met een werktijd + eventuele ORT berekening. Ook voor dit uursoorttype zal het mogelijk worden deze uit te sluiten voor compensatie.


    Als je bent ingeroosterd voor een telefonische achterwachtdienst moet je uitsluitend telefonisch bereikbaar zijn om korte telefonische adviezen te geven. Aangezien we van sommige organisaties vragen kregen over allerlei nieuwe soorten overlap is er contact met Actiz geweest en zij geven expliciet aan dat deze nieuwe dienst (net zoals een Bereikbaarheidsdienst) niet mag overlappen met een reguliere dienst o.g.v. definitie Bijlage 2 artikel 1.1 lid 24 cao.


    Het streven is om deze aanpassing voor 1 juli in de applicatie te hebben staan.


    Wijzigingen vanaf 1 januari 2026


    De CAO VVT bevat per 1 januari 2026 nieuwe bepalingen in artikel 3.2 (lid 4 en 5) en artikel 4.9 over de toelaatbare spreiding van werkdagen per week en de vergoeding voor extra werkdagen. Hier zullen wij ook aanpassingen voor doen. Meer informatie daarover volgt, deze wijziging duurt nog even.


    Uiteraard zullen wij ook de aanpassingen voor de ORT-percentages per 1 januari 2026 gaan doorvoeren:

    De ORT tussen 0:00 uur en 06:00 uur en tussen 22:00 en 24:00 uur op maandag tot en met vrijdag gaat van 44% naar 47%

    De ORT tussen 0:00 uur en 06:00 uur en tussen 22:00 en 24:00 uur op zaterdag gaat van 49% naar 52%


    Ook deze aanpassing zal op een later tijdstip gedaan worden.

  • Gido Poorthuis

    Ter aanvulling: ook voor de Ons Plannen & Roosteren applicatie wordt geïnventariseerd welke aanpassingen er mogelijk zijn om de wijzigingen van de nieuwe VVT CAO zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Wanneer we hierover definitief kunnen aangeven wat mogelijk is zal dat ook in dit nieuwsbericht worden vermeld.

  • Linda Fonferek

    De definitieve versie van de nieuwe VVT CAO is inmiddels gepubliceerd en het ontwikkelteam is de wijzigingen aan het inventariseren zodat duidelijk wordt hoe we dit in Ons®kunnen gaan implementeren. Als deze plannen concreter zijn zullen we dat hier laten weten.