Ons Autorisatie is een vrij nieuwe applicatie. Voordat Ons Autorisatie ontwikkeld werd, was de inrichting van het autorisatiemodel ondergebracht in onder meer Ons Administratie en diverse andere instellingspagina's. Bij organisaties die van dit oude autorisatiemodel overstappen naar Ons Autorisatie, geldt dat de bestaande autorisatie-inrichting één op één overgenomen wordt door het nieuwe autorisatiemodel in Ons Autorisatie. Hieronder staat uitgelegd waar de onderdelen in het nieuwe model terug te vinden zijn en welke verschillen er tussen beide modellen bestaan.
Migratie van rollen
Zelf aangemaakte rollen
In Ons Administratie-> Autorisaties aangemaakte rollen zijn in Ons Autorisatie terug te vinden en aan te passen onder Rollen Handmatige rollen .
Automatisch gegenereerde preset-rollen
Als gevolg van de migratie naar Ons Autorisatie worden er in het account van gebruikers in sommige gevallen ook automatisch bepaalde preset-rollen aangemaakt. Deze rollen geven de gebruiker toegang tot bepaalde applicaties of mogelijkheden voor een bepaald bereik die zij voorheen vanwege bepaalde instellingen in Ons ook hadden.
Wij adviseren om deze preset-rollen te vervangen voor zelf ingerichte rollen die aansluiten bij de organisatiewerkwijze en de autorisaties die de gebruikers moeten hebben. De preset-rollen kunnen in dat geval verwijderd worden.
Migratie van het bereik van rollen
In Ons Administratie was het bereik (teams en locaties) in te geven in het medewerkeraccount via de kolommen 'Medewerkers' en 'Cliënten'. Dit bereik is na de migratie als standaardbereik terug te vinden bij de gebruiker via het tabblad 'Gebruiker'. Specifiek gaat het om de onderstaande instellingen:
Organisatiebrede Instelling 'Beperk inzage van medewerkergegevens in teams waarvoor de gebruiker niet geautoriseerd is.'
Stond deze instelling aan? Dan is deze optie binnen Ons Autorisatie overgenomen door de automatisch aangemaakte preset-rol Beperkte medewerkerinzage die vanuit Ons Autorisatie vanuit de migratie standaard aan iedere medewerker wordt toegewezen.
Stond de instelling uit? Dan is deze optie binnen Ons Autorisatie overgenomen door de automatisch aangemaakte preset-rol Gegevens van alle medewerkers inzien.
- De beide genoemde rollen geven de gebruiker altijd inzage in gegevens van alle medewerkers, ongeacht het standaard bereik van de gebruiker. Het aanpassen van het bereik van deze specifieke rollen bij een gebruiker heeft eveneens geen effect.
- Deze rollen komen via de migratie naar Ons Autorisatie automatisch mee als handmatige rollen . Bij nieuwe medewerkers is deze rol echter niet standaard aanwezig en zal deze als handmatige rol expliciet toegekend moeten worden aan medewerkers.
Instellingen onder 'Accountinstellingen'
De checkboxen in het account voor het Medewerkerportaal en Ons Administratie zijn nu ondergebracht in aparte rollen binnen Ons Autorisatie. In onderstaande tabel is zichtbaar welke checkbox overeenkomt met welke automatisch aangemaakte preset-rol:
Instelling | Nieuwe rol in Ons Autorisatie |
Ons Medewerkerportaal | Medewerkerportaal gebruiker |
Ons Medewerkerportaal corrector | Medewerkerportaal corrector |
Ons Medewerkerportaal beheerder | Medewerkerportaal beheerder |
Ons Administratie | Ons Administratie gebruiker |
Toestaan om in te loggen op een testomgeving | Testgebruiker |
Migratie van het vinkje Alleen cliënten van de geselecteerde locaties kunnen ingezien en aangepast worden
Dit vinkje komt in Ons Autorisatie niet meer terug. In plaats daarvan wordt deze inzage-instelling op een andere manier in Ons Autorisatie geregeld:
Stond het vinkje uit?
Gebruikers bij wie dit vinkje UIT stond in het oude autorisatiemodel, krijgen automatisch de preset-rol 'Cliëntinzage' toegewezen. Deze rol geeft basisinzagerecht voor alle cliënten. Let op! Het bereik van deze rol omvat altijd alle cliënten, ongeacht het standaard bereik van de gebruiker. Het aanpassen van het bereik van deze specifieke rol bij een gebruiker heeft eveneens geen effect.
Stond het vinkje aan?
Stond het vinkje AAN in het oude autorisatiemodel? Dan gebeurt er niets in Ons Autorisatie: de gebruiker heeft dan inzage op grond van de locaties die in Ons Autorisatie als bereik toegekend worden.
Extra vinkje: Beperk de locatie-inzage naar het standaard bereik
Daarnaast leidt het activeren van Ons Autorisatie tot een nieuw vinkje in het onderdeel 'Account' in Ons Administratie: het vinkje 'Beperk de locatie-inzage naar het standaard bereik'. Dit vinkje bestaat omdat niet alle onderdelen in Ons Administratie al kunnen luisteren naar het dynamische bereik (bijvoorbeeld de client-medewerkerrelatie) uit Ons Autorisatie. Via dit vinkje wordt geregeld of een gebruiker bij de onderdelen die nog niet luisteren naar het dynamisch bereik, toegang heeft tot alle locaties of alleen tot de locaties binnen het standaardbereik. De onderdelen die nog niet luisteren naar het dynamisch bereik vind je in dit document, afkomstig uit deze handleiding -> Kopje 'Instellingen Ons Autorisatie en afwijkend autorisatiegedrag'.
Staat dit vinkje aan? Dan wordt de inzage in de bovengenoemde onderdelen bepaald op basis van het standaard locatiebereik. Alleen gegevens van cliënten van locaties waar de gebruiker via het standaard bereik voor geautoriseerd is, worden getoond. De dynamische autorisatie werkt dus niet bij deze onderdelen.
Staat dit vinkje uit?
Dan heeft de gebruiker bij de bovengenoemde onderdelen toegang tot alle locaties. Bij nieuw aangemaakte medewerkers staat dit vinkje standaard aan.
Andere benamingen voor rechten (taken)
De taken binnen de gemigreerde handmatige rollen hebben veelal dezelfde naam als de zogenaamde rechten in Ons Administratie. In sommige gevallen kan de naam echter afwijken: dit is gedaan om de naamgeving beter bij het nieuwe autorisatiemodel te laten passen. De nieuwe benamingen zijn zo opgesteld dat deze de inhoud van de taak direct duidelijk maken.