1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Capaciteitsmanagement
  4. Gebruik en inrichting

Toelichting Ons Capaciteitsmanagement

Bijgewerkt op 08 Apr om 13.23 uur

Zorgvraag en Diensten

  1. De blauwe lijn is de zorgvraag in uren. Deze wordt als volgt berekend:

    Van de geselecteerde locatie(s) wordt een lijst van alle cliënten gemaakt. Per cliënt wordt gekeken welke ZZP de cliënt heeft en hoeveel uren hieraan besteed mag worden (volgens het geselecteerde Capaciteitsprofiel). Er wordt ook rekening gehouden met de ingerichte declaraties.


    Voorbeeld:

    Een locatie heeft 10 cliënten, allemaal met een ZZP VV5. Het Capaciteitsprofiel is als volgt ingericht: ZZP VV5: 300 minuten per week Verzorging, 120 minuten per week Verpleging.

    • 10 cliënten x 300 minuten per week Verzorging = 3000 minuten

    • 10 cliënten x 120 minuten per week Verpleging = 1200 minuten


      Totale zorgvraag is 4200 minuten (70 uur per week).

  2. De gele lijn laat het totaal aan diensturen zien. Deze wordt als volgt berekend:

    Van de geselecteerde teams worden alle diensten opgehaald. Let op: de diensten uit Ons Planning worden getoond en er wordt geen rekening gehouden met diensttoewijzingen.


    Voorbeeld:

    • 2 diensten x 600 minuten per week Verzorging = 1200 minuten

    • 4 diensten x 600 minuten per week Verpleging = 2400 minuten

      Totaal dienstenuren = 3600 minuten (60 uur).


Je kunt de grafiek ook per deskundigheid of deskundigheidsgroep bekijken.


Onder de grafiek staat een tabel met een uitsplitsing per deskundigheid per week. Als je op een week in de grafiek klikt, kun je de uitsplitsing van een andere periode bekijken.


Via de opties Bekijk cliënten, Bekijk diensten en Bekijk medewerkers kun je de geselecteerde cliënten, diensten en medewerkers inzien en eventueel uitsluiten. Meer informatie over de pop-ups vind je in Pop-up met details.

Netto-inzetbaarheid

In het scherm Netto-inzetbaarheid wordt feitelijk gekeken naar de uren die de medewerkers netto beschikbaar hebben voor het verlenen van zorg (anders gezegd: het draaien van diensten). Deze netto-inzetbaarheid wordt als volgt berekend: De netto inzetbaar voor diensten is het aantal (geldige) contracturen van alle medewerkers minus Geplande beschikbaarheidstypes vanuit Ons Planning.


Voorbeelden van deze beschikbaarheidstypes zijn: Ziekte, Scholing, Overleg, Verlof, Zwangerschapsverlof en Ondernemingsraad.


Standaard worden alleen geëxporteerde beschikbaarheden meegeteld, zoals ingericht in Ons Planning. Wil je andere, niet geëxporteerde, beschikbaarheidstypes ook laten meetellen? Vraag dit dan aan via een Freshdesk-ticket.


Voor (niet-planbare) beschikbaarheidstypes kun je een minimaal percentage opgeven (bijvoorbeeld een minimaal ziektepercentage van 4%). Als de geplande uren dan toch hoger zijn, wordt dat percentage weergegeven. Meer informatie vind je in deze handleiding bij Compositieregels.


Als er diensten voor bijvoorbeeld afwezigheden worden aangemaakt, moeten die in het dienstenscherm worden uitgesloten. Deze worden dan niet meegeteld in de grafieken. Uitgesloten diensten worden binnen de gehele compositie opgeslagen. Meer informatie hierover vind je in deze handleiding bij Pop-up met details.

Basisinformatie

Het scherm Basisformatie geeft de huidige formatie, de optimale formatie en de verschillen hiertussen weer. Deze informatie wordt in aantal medewerkers, gemiddelde contracten en totale contracturen weergegeven. De totale contracturen zijn een vermenigvuldiging van het aantal medewerkers en de gemiddelde contracten.


Dit scherm geeft antwoord op de vraag of er voldoende personeel beschikbaar is om aan de zorgvraag te voldoen. Zowel de huidige formatie als de optimale formatie worden getoond. Wil je weten op basis waarvan de berekening Optimale formatie is gemaakt, klik dan bovenin op Toon criteria.

Huidige formatie

Van alle medewerkers worden de hoogste deskundigheid en de gemiddelde contractduur verzameld.

Optimale formatie

Op basis van het dienstenpatroon wordt berekend hoeveel medewerkers en hoeveel contracturen er gemiddeld nog zijn om deze diensten te werken.


Netto-inzetbaarheid wordt hier niet in meegenomen. In deze berekening wordt onder andere rekening gehouden met:

  • Hoelang duren de diensten?

  • Hoeveel diensten werken medewerkers gedurende de week?

  • Hoeveel diensten vallen er in het weekend?

Scenario's

Binnen het scherm Scenarios kun zien wat de invloed is van mogelijk toekomstige wijzigingen. Je kunt drie verschillende scenario's maken en binnen deze scenario's kun je het aantal cliënten met bepaalde ZZP aanpassen, maar ook een ander capaciteitsprofiel kiezen. In een grafiek zie je wat de nieuwe zorgvraag is ten opzichte van het aantal beschikbare contracturen en diensturen.


Scenario's kun je bijvoorbeeld gebruiken als:

  • je binnen een aantal weken een stijging van cliënten met een bepaalde ZZP verwacht. Je ziet dan wat de invloed hiervan is op de zorgvraag en of er voldoende diensturen zijn.

  • aan het eind van het jaar de nieuwe capaciteitsprofielen worden vastgesteld. Je ziet dan of er voldoende contracturen zijn en of het huidige dienstpatroon nog volstaat.

  • je een lagere bedbezetting hebt door bijvoorbeeld een verbouwing. Je ziet dan of je de diensten moet afschalen.