Jullie organisatie gaat beginnen met Nedap Luna. In deze handleidingen nemen we in een paar stappen door hoe de implementatie en uitrol van Nedap Luna binnen de hele organisatie succesvol kan verlopen.
Als organisatie kun je dit uiteraard zelf vormgeven en laten aansluiten op bestaande processen, maar wij hopen dat dit implementatiepakket houvast en richting geeft.
Luna Coördinator
Jij bent de projectleider voor Nedap Luna en krijgt daarom de rol van Luna Coördinator. Jij bent:
- betrokken bij innovatie binnen jouw organisatie.
- verantwoordelijk voor de uitrol van Nedap Luna binnen jouw organisatie.
- verantwoordelijk voor de selectie van Luna-coaches binnen jouw organisatie.
- het interne aanspreekpunt voor (toekomstige) Luna Coaches van jullie organisatie.
- het aanspreekpunt voor Nedap over Nedap Luna.
- degene die Nedap Luna-tickets indient bij Nedap. De eerstelijnsvragen kan jouw organisatie zelf opvangen via geïnstrueerde Luna Coaches.
Ben jij deze persoon niet? Geef dan iemand anders deze verantwoordelijkheid en geef dit door aan het team van Nedap Luna via luna@nedap.com.
In verband met kwetsbaarheden (denk aan uitval, etc.) is het verstandig om een tweede Luna Coördinator (op de achtergrond) te benoemen en informatie goed over te dragen en vast te leggen. De contactgegevens van deze tweede Luna Coördinator ontvangt team Nedap Luna graag via luna@nedap.com.
Checklist
Opstart eerste zorgteam(s) | Toelichting |
Selecteer één of meerdere startende teams | Zie XXX voor meer info. |
Autoriseer de medewerkers van de teams met de deskundigheid ‘Nedap Luna’ in Ons® Autorisatie | Dit kun je zelf doen of uitbesteden aan applicatiebeheer. |
Selecteer één Luna Coach per team en laat ze de webinar volgen | Zie XXX voor wat voor type zorgmedewerkers dit zijn en voor de link naar de webinar. |
Startsessie inplannen en Luna Coördinator leidt bijeenkomst bij eerste startende team(s) | Zie XXX voor de inhoud van de startbijeenkomst. Je kan dit gedurende een bestaand overleg op de agenda zetten met een duur van 15 – 20 minuten. |
Telefonisch contactmoment met Luna Coaches, 3 weken na startsessie | Korte statusupdate over de voortgang van de inzet. Bijsturen waar nodig. |
Feedbackmoment plannen, ten minste 6 weken na startsessie met Luna Coaches | Luna Coaches delen ervaringen. Neem dit mee bij het inrichten van de werkwijze voor de gehele organisatie. |
Werkwijze voor de gehele organisatie | Toelichting |
Vastleggen en delen werkwijze:
| Deze informatie moet zichtbaar zijn op een platform dat bekend is bij de medewerkers. Dit kan intranet zijn of een andere vorm van interne communicatie. Een nieuwsbrief kan bijvoorbeeld goed werken om medewerkers actief te verwijzen naar een nieuw proces.
|
Communicatie met de Luna coaches:
| Luna Coaches kunnen elkaar beter helpen als ze ad hoc vragen aan elkaar kunnen stellen. Idealiter WhatsApp, anders via intranet of MS Teams. Digitale evaluatiemomenten (maandelijks of per twee maanden) waarin cliëntcasussen en succes- en weerstandverhalen worden gedeeld. |
Selecteer Luna Coach per team en laat ze de online training volgen | Zie XXX voor wat voor type zorgmedewerkers dit zijn. |
Luna Coach plant en leidt startbijeenkomst in eigen team | Kan gedurende bestaand (wijkverpleegkundig) overleg op de agenda gezet worden. Zie XXX voor de inhoud van de startbijeenkomst |
Overig |
|
Financiering Nedap Luna | Nedap Luna wordt vergoed door verzekeraars en zorgkantoren. Neem contact op met team Nedap Luna voor ondersteuning in dit proces via luna@nedap.com. Wij voorzien je van de benodigde bewijslast voor het indienen van het thuiszorgtechnologie-aanvraagformulier voor de zorgverzekeraar. Ook weten wij hoe dit bij het zorgkantoor werkt. |