Dit najaar starten we met de uitrol van Caren 3.0. Caren 3.0 is een toekomstbestendige digitale gezondheidsomgeving waarin cliënten, mantelzorgers en zorgorganisaties eenvoudig kunnen samenwerken. Op deze pagina vind je de meest actuele informatie over Caren 3.0, de belangrijkste verbeteringen van Caren 3.0, belangrijke wijzigingen en over hoe de overgang eruitziet.
Het uitrolproces toegelicht
We rollen Caren 3.0 gefaseerd en gecontroleerd uit. Zo zorgen we ervoor dat de impact van deze wijziging voor jullie cliënten, hun mantelzorgers en voor jullie als zorgorganisatie zo minimaal mogelijk zijn. Hieronder beschrijven we deze uitrol uitgebreid, zodat je precies weet wat je kan verwachten de komende maanden.
Datum | Actie |
---|---|
3 september | Nieuw inlogscherm Caren 3.0 |
3e week oktober | Eerste klanten live met Caren 3.0 en evaluatie |
3e week oktober | Go/no-go-besluit voor uitrol Caren 3.0 voor alle gebruikers |
2e week november | Bij een go: Start volledige uitrol Bij een no-go: Start nieuwe kleinschalige uitrol |
De belangrijkste momenten op een rij
- 3 september: Nieuw inlogscherm Caren 3.0
Op dinsdagavond 3 september zetten we het nieuwe inlogscherm van Caren 3.0 live. Dit betekent dat alle gebruikers vanaf dat moment het nieuwe inlogscherm te zien krijgen. Deze wijziging heeft verder geen invloed op het registreren van een nieuw Caren-account. Als er een nieuw Caren-account wordt aangemaakt, dan zal deze nog steeds op de huidige versie van Caren draaien.
Weergave van het nieuwe inlogscherm op desktop en mobiele toestellen. - 3e week oktober: Eerste klanten live met Caren 3.0 en evaluatie
Caren 3.0 wordt bij de cliënten van een geselecteerde groep klanten uitgerold. Dit is een belangrijke stap in het uitrolproces. Tijdens deze uitrol monitoren we het gebruik van Caren 3.0, de effectiviteit en het bereik van onze communicatie en slaan we veelgestelde vragen en andere belangrijke informatie op. Dit is belangrijke informatie voor ons om de uitrol naar alle zorgorganisaties zo goed mogelijk te uit te voeren. - 3e week oktober: Go/no-go-besluit voor uitrol Caren 3.0 bij alle gebruikers
In de 3e week van oktober vindt er een evaluatiemoment plaats over de uitrol bij de eerste groep. Aan deze evaluatie koppelen we een go/no-go-besluit voor de uitrol naar alle Caren-gebruikers. Dit besluit bepaalt de invulling van de volgende fase. - 2e week november: Start volledige uitrol of start nieuwe kleinschalige uitrol
Bij een go starten we in de 2e week van november de uitrol van Caren 3.0 bij alle cliënten. Bij een no-go gaan we met een nieuwe groep organisaties een kleinschalige uitrol doen.
Hoe informeren we cliënten en mantelzorgers die Caren gebruiken?
Tijdens de overgang naar Caren 3.0 informeren wij op verschillende manieren jullie cliënten en hun mantelzorgers over de overgang. Hiermee willen wij de zorgorganisatie ontzorgen in de communicatiewerkzaamheden. Zo wordt er vanaf 14 augustus een melding in de huidige Caren-omgeving weergegeven met de melding dat het inlogscherm gaat veranderen en een verwijzing naar deze specifieke informatiepagina voor cliënten en mantelzorgers. Hiermee willen we voorkomen dat gebruikers straks verrast zijn over het nieuwe inlogscherm.
Daarnaast hebben we de contactgegevens van Caren-gebruikers, wat het voor ons makkelijk maakt om hen per mail te informeren over belangrijke wijzigingen. We maken ook een pagina met achtergrondinformatie beschikbaar voor cliënten en mantelzorgers.
Supportverlening
We zetten proactieve communicatie in voor gebruikers van Caren. Daarbij plaatsen we meldingen in de huidige versie van Caren en delen we animaties waarin we de veranderingen uitleggen. Voor de overgang naar het nieuwe inlogscherm, starten we met een melding in de huidige versie van Caren. Deze melding staat vanaf 13 augustus live in Caren. Een voorbeeld van deze melding vind je op de informatiepagina.
Let op: Het telefoonnummer van onze supportteam voor vragen over Caren veranderen we niet. Zodra Caren 3.0 wordt uitgerold binnen jullie zorgorganisatie stellen we een nieuw telefoonnummer beschikbaar voor jullie cliënten. Deze delen we tijdig met jullie en jullie cliënten. Via dit telefoonnummer kunnen zij vragen stellen over Caren 3.0. Deze telefoonlijn is niet bedoeld voor cliënten die nog gebruikmaken van de huidige versie van Caren.
Belangrijkste voordelen en wijzigingen in Caren 3.0
- Instellingen Caren-koppeling in beheer van de organisatie
Het beheer van de instellingen van de Caren-koppeling binnen jullie organisatie ligt op dit moment bij Nedap. Met Caren 3.0 kan de zorgorganisatie zelf de Caren-koppeling beheren. - Authenticatie-problemen opgelost
Gebruikers ontvangen nu direct een beveiligingscode bij het inloggen in Caren 3.0. Hierdoor hoeven gebruikers niet nog een keer een code in te voeren als ze bijvoorbeeld van de agenda naar het dossier navigeren. - Mensen uitnodigen voor persoonlijk netwerk vereenvoudigd
Connecties is opgedeeld in Zorgorganisaties en Persoonlijk Netwerk. Deze eenvoudigere terminologie maakt het makkelijker voor gebruikers om mensen uit te nodigen voor het persoonlijk netwerk van een cliënt. Tijdens het versturen van de uitnodiging kunnen ook direct de juiste rechten worden toegekend. - Specifieker rechtenbeheer
Caren 3.0 biedt nu meer mogelijkheden in het rechtenbeheer. Zo is per categorie de mogelijkheid om rechten in te stellen voor alle leden van het persoonlijk netwerk. Daarnaast is het mogelijk om meerdere beheerders in te stellen. - Verbeterde weergave van het dossier
De dossier-pagina heeft vanaf nu ook een tijdslijn waarin je de laatste activiteiten kunt zien. De nieuwste activiteiten staan altijd bovenaan. Zo zie je meteen wat er aan het dossier is toegevoegd sinds je laatste bezoek aan de Caren-pagina. Verder zijn er nieuwe filters toegevoegd en kun je, door middel van de tabbladen gemakkelijk de juiste rapportages opzoeken. - Verbeterde weergave van de agenda
In de huidige versie van Caren was het soms lastig om overzicht te houden van alle afspraken doordat deze in een lange lijst werden weergegeven. In Caren 3.0 zie je per week alle afspraken. Dit maakt de agenda overzichtelijker. De weekweergave is standaard op desktop. De lijstweergave wordt standaard op mobiele toestellen. Daarnaast hebben afspraken nu verschillende kleuren. Hierdoor zie je goed welke afspraak privé is (blauw) en welke afspraak met de zorgorganisatie is (rood). - Verbeterde weergave van berichten
De berichten zijn verdeeld in groepen. Hierdoor is het makkelijker om het verschil te zien tussen de berichten vanuit je persoonlijke netwerk en berichten vanuit de zorgorganisatie. Met dit duidelijkere onderscheid willen we ook voorkomen dat berichten per ongeluk naar de verkeerde groep worden gestuurd. - Geen ondersteuning meer voor custom templates voor uitnodigingsbrieven
In de huidige versie van Caren zien we vaak de custom templates voor uitnodigingsbrieven niet up-to-date blijven. Hierdoor ontstaat regelmatig verwarring. In Caren 3.0 werken we daarom met twee standaard brieven, een formele en een informele variant.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over Caren 3.0? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een ticket via de knop Ticket indienen.
Waarom wordt Caren vernieuwd?
De huidige versie van Caren raakt verouderd. We vinden het belangrijk dat Caren aansluit bij actuele vraagstukken rondom de samenwerking tussen formele en informele zorg. Met de doorontwikkeling van Caren kunnen we beter aansluiten op deze vraagstukken.
Hoe moeten onze cliënten straks inloggen?
De inloggegevens van jullie cliënten blijven ongewijzigd. Inloggen gaat op het moment dat Caren 3.0 live is via www.caren.nl.
Wanneer schakelen jullie Caren 3.0 in bij onze organisatie?
De definitieve datum voor de uitrol van Caren 3.0 is nog niet bekend. Dit hangt af van de evaluatie zoals beschreven in het hoofdstuk ‘Het uitrolproces toegelicht'. Zodra Caren 3.0 wordt uitgerold binnen jullie zorgorganisatie, informeren we jullie daar uiterlijk 2 weken van tevoren over.
Wanneer kunnen onze cliënten meer informatie verwachten?
Voor jullie cliënten en hun mantelzorgers hebben we een vergelijkbare informatiepagina als deze opgesteld. Waarbij we de inhoud van de pagina hebben afgestemd op informatie die voor hen relevant is. Deze informatiepagina vind je hier.
Waar kunnen onze cliënten terecht met vragen?
Om jullie als zorgorganisatie te ontlasten met gebruikersvragen over Caren 3.0, richten we vanuit Nedap een extra supportlijn op. Deze supportlijn is alleen beschikbaar voor vragen over Caren 3.0 en is beschikbaar voor jullie cliënten, zodra zij werken met Caren 3.0. Het telefoonnummer delen we zodra Caren 3.0 wordt uitgerold binnen jullie organisatie.
Kan ik mij aanmelden voor de eerste groep klanten die overgaan naar Caren 3.0?
Wij hebben al contact met de eerste organisaties die overgaan naar Caren 3.0. Het is op dit moment niet mogelijk om je hiervoor aan te melden.
Kan je nog terug naar de vorige versie als Caren 3.0 eenmaal is ingeschakeld?
Het is niet meer mogelijk om terug te gaan naar de vorige versie van Caren zodra Caren 3.0 is ingeschakeld.