1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Cliënt en Caren
  4. Algemeen

Informatiepagina Caren 3.0

Bijgewerkt op 22 Oct om 14.42 uur

Caren 3.0 is een toekomstbestendige digitale gezondheidsomgeving waarin cliënten, mantelzorgers en zorgorganisaties eenvoudig kunnen samenwerken. Op deze pagina vind je de meest actuele informatie over Caren 3.0, de belangrijkste informatie over de migratie naar Caren 3.0, verwijzigingen naar belangrijke documenten en lees je wat we communiceren richting cliënten, mantelzorgers en zorgorganisaties. 




Aansluitovereenkomst en toestemmingsverklaring

Aansluitovereenkomst

Bij Caren 3.0 hebben we gekozen voor een weloverwogen juridische constructie om de gewenste situatie - regie voor cliënten, aansluiting op de praktijk en heldere afspraken over verantwoordelijkheden - te waarborgen, namelijk een aansluitoverenkomst die uitgaat van gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid. Om gebruik te kunnen maken van Caren 3.0 is het nodig dat de aansluitovereenkomst wordt getekend door de zorgorganisatie. De uiterlijke datum voor het ondertekenen van de aansluitovereenkomst was 7 oktober 2025. Meer informatie over de aansluitovereenkomst is op deze pagina te lezen. 


Toestemmingsverklaring

Voor het overzetten van (medische)gegevens van de zorgpagina van cliënten naar Caren 3.0 is expliciete toestemming nodig van de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger. Deze toestemming is nodig omdat het gaat om bijzondere persoonsgegevens, zoals gezondheidsgegevens, die worden verwerkt in Caren 3.0. De pop-up blijft zichtbaar tot uiterlijk 21 oktober 2025, of totdat de beheerder een keuze maakt. Nadat de beheerder een keuze heeft gemaakt, kan diegene weer gewoon gebruikmaken van de huidige versie van Caren zoals diegene gewend is. De datamigratie vindt op een later moment dit jaar plaats, zonder merkbare impact voor de gebruikers.  Meer informatie over de toestemmingsverklaring is op deze pagina te lezen.



Privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden Caren 3.0

Download op deze pagina de privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden voor Caren 3.0. Beide documenten zijn op dit moment nog onder voorbehoud van enkele wijzigingen. We updaten deze pagina met de definitieve documenten zodra die beschikbaar zijn. 




Jouw organisatie heeft de aansluitovereenkomst getekend. Wat nu?

Als jouw organisatie de aansluitovereenkomst heeft getekend, dan nemen we je mee in de migratie naar Caren 3.0. We lanceren Caren 3.0 vanaf eind november. Caren 3.0 ziet er anders uit en werkt anders. Om jouw organisatie en cliënten hier zo goed mogelijk in mee te nemen, verzorgen we vanuit Nedap uitgebreide communicatie hierover rondom en tijdens de livegang van Caren 3.0. We vragen de zorgorganisaties om hun cliënten en mantelzorgers, naast de informatievoorziening vanuit Nedap, ook te informeren over de overstap. Zo zorgen we er samen voor dat de overstap naar Caren 3.0 een succes wordt. Verdere acties zijn vanuit de zorgorganisaties niet nodig. 


We lanceren Caren 3.0 vanaf eind november. De exacte datum communiceren we zo snel mogelijk richting zowel zorgorganisaties als cliënten en mantelzorgers. In de mail aan cliënten en mantelzorgers leggen we ook uit:

  • Dat het inloggen hetzelfde blijft.
  • Wat de belangrijkste wijzigingen en voordelen van Caren 3.0 zijn en waar ze die alvast kunnen bekijken.
  • Hoe ze snel naar de kennisbank kunnen navigeren voor vragen over Caren 3.0.
  • Hoe ze eenvoudig contact kunnen opnemen met het supportteam van Caren voor vragen over Caren 3.0.

Let op

Welke gegevens worden overgezet naar Caren 3.0, hangt af van de keuze van zowel de beheerder (toestemmingsverklaring) als de gekoppelde zorgorganisatie(s)(aansluitovereenkomst). Meer uitleg hierover lees je op deze informatiepagina. Vanuit Nedap zorgen we in alle gevallen voor duidelijke communicatie richting cliënten en mantelzorgers. Zo weten zij precies wat er met de zorgpagina gebeurt zodra Caren 3.0 live gaat.


Informatievoorziening

We begrijpen dat de overgang naar Caren 3.0 tot vragen kan leiden bij medewerkers, cliënten en mantelzorgers. Vanuit Nedap vinden we het belangrijk dat we jouw zorgorganisatie hierin zo goed mogelijk ontzorgen en van informatie voorzien. Daarom bieden we het volgende aan voor zorgorganisaties, cliënten en mantelzorgers rondom de overgang naar Caren 3.0:

  • Een checklist voor organisaties met belangrijke punten om rekening mee te houden en om medewerkers mee te instrueren.
  • Met Ons® Client heb je in Caren 3.0 als zorgorganisatie nog meer beheermogelijkheden. Bekijk hiervoor ook deze handleiding
  • Een tijdelijk telefoonnummer speciaal voor cliënten en mantelzorgers welke tijdens kantooruren beschikbaar is om te bellen voor vragen.
  • Een volledige nieuwe en uitgebreide kennisbank waar cliënten en mantelzorgers terecht kunnen voor vragen over Caren 3.0.


Belangrijkste voordelen en wijzigingen in Caren 3.0

Hieronder vind je de belangrijkste voordelen en wijziging in Caren 3.0. Daarnaast hebben we een animatievideo ontwikkeld waarin we op een rustig spraaktempo de belangrijkste wijzigingen uitleggen en met visuele ondersteuning. 

  • Instellingen Caren-koppeling in beheer van de organisatie
    Het beheer van de instellingen van de Caren-koppeling binnen jullie organisatie ligt op dit moment bij Nedap. Met Caren 3.0 kan de zorgorganisatie zelf de Caren-koppeling beheren.

  • Authenticatie-problemen opgelost
    Gebruikers ontvangen nu direct een beveiligingscode bij het inloggen in Caren 3.0. Hierdoor hoeven gebruikers niet nog een keer een code in te voeren als ze bijvoorbeeld van de agenda naar het dossier navigeren.

  • Cliënten uit zorg worden automatisch ontkoppeld
    Wanneer een cliënt uit zorg wordt gemeld in de Ons® Suite, wordt de koppeling met Caren na een dag automatisch verbroken. Dit voorkomt dat er onterecht gegevens tussen Caren en de Ons® Suite worden gedeeld. Met deze verbetering verminderen we een handmatige handeling bij het uit zorg melden van een cliënt.

  • Mensen uitnodigen voor persoonlijk netwerk vereenvoudigd
    Connecties is opgedeeld in Zorgorganisaties en Persoonlijk Netwerk. Deze eenvoudigere terminologie maakt het makkelijker voor gebruikers om mensen uit te nodigen voor het persoonlijk netwerk van een cliënt. Tijdens het versturen van de uitnodiging kunnen ook direct de juiste rechten worden toegekend.

  • Specifieker rechtenbeheer 
    Caren 3.0 biedt nu meer mogelijkheden in het rechtenbeheer. Zo is per categorie de mogelijkheid om rechten in te stellen voor alle leden van het persoonlijk netwerk. Daarnaast is het mogelijk om meerdere beheerders in te stellen.

  • Verbeterde weergave van het dossier
    De dossier-pagina heeft vanaf nu ook een tijdslijn waarin je de laatste activiteiten kunt zien. De nieuwste activiteiten staan altijd bovenaan. Zo zie je meteen wat er aan het dossier is toegevoegd sinds je laatste bezoek aan de Caren-pagina. Verder zijn er nieuwe filters toegevoegd en kun je, door middel van de tabbladen gemakkelijk de juiste rapportages opzoeken.

  • Weergave rapporteren op doel
    Bij rapporteren op doel zal naast de rapportage zelf in Caren 3.0 ook het bijbehorende doel getoond worden.

  • Voortgangsrapportages (Omaha)
    Bij voortgangsrapportages vanuit Omaha wordt het doel getoond in Caren 3.0. Daarnaast worden zowel de huidige score als de gewenste doelscore weergegeven. De geplaatste Notities in de voortgangsrapportages worden ook doorgezet naar Caren.
  • Verbeterde weergave van de agenda
    In de huidige versie van Caren was het soms lastig om overzicht te houden van alle afspraken doordat deze in een lange lijst werden weergegeven. In Caren 3.0 zie je per week alle afspraken. Dit maakt de agenda overzichtelijker. De weekweergave is standaard op desktop. De lijstweergave wordt standaard op mobiele toestellen. Daarnaast hebben afspraken nu verschillende kleuren. Hierdoor zie je goed welke afspraak privé is (blauw) en welke afspraak met de zorgorganisatie is (rood).

  • Verbeterde weergave van berichten
    De berichten zijn verdeeld in groepen. Hierdoor is het makkelijker om het verschil te zien tussen de berichten vanuit je persoonlijke netwerk en berichten vanuit de zorgorganisatie. Met dit duidelijkere onderscheid willen we ook voorkomen dat berichten per ongeluk naar de verkeerde groep worden gestuurd.

  • Geen ondersteuning meer voor custom templates voor uitnodigingsbrieven
    In de huidige versie van Caren zien we vaak de custom templates voor uitnodigingsbrieven niet up-to-date blijven. Hierdoor ontstaat regelmatig verwarring. In Caren 3.0 werken we daarom met twee standaard brieven, een formele en een informele variant.



Het proces

4 september 2024: Nieuw inlogscherm Caren 3.0

Op woensdag 4 september hebben we het nieuwe inlogscherm van Caren 3.0 ingeschakeld. Dit betekent dat alle gebruikers vanaf dat inloggen via het nieuwe inlogscherm. Deze wijziging heeft verder geen invloed op het registreren van een nieuw Caren-account. Als er een nieuw Caren-account wordt aangemaakt, dan zal deze nog steeds op de huidige versie van Caren draaien. 

3e week februari: Eerste organisaties live met Caren 3.0 en evaluatie

Caren 3.0 wordt bij de cliënten van een geselecteerde groep klanten uitgerold. Dit is een belangrijke stap in het uitrolproces. Tijdens deze uitrol monitoren we het gebruik van Caren 3.0, de effectiviteit en het bereik van onze communicatie en slaan we veelgestelde vragen en andere belangrijke informatie op. Dit is belangrijke informatie voor ons om de uitrol naar alle zorgorganisaties zo goed mogelijk te uit te voeren.

2e week maart: Go/no-go-besluit voor uitrol Caren 3.0 bij alle gebruikers

In de 2e week van maart heeft er een evaluatiemoment plaatsgevonden over de uitrol bij de eerste groep. Hieruit is gebleken dat Caren 3.0 nog niet kan worden uitgerold. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de aansluitovereenkomst die moet worden getekend om als zorgorganisatie gebruik te kunnen maken van Caren3.0. Op de Informatiepagina aansluitovereenkomst Caren 3.0 lees je alles over de aansluitovereenkomst voor Caren 3.0.

27 mei 2025: Aansluitovereenkomst gegevensuitwisseling Caren 3.0 aangeboden

De nieuwste versie van Caren (Caren 3.0) is een toekomstbestendige digitale zorgomgeving die cliënten, mantelzorgers en zorgorganisaties beter ondersteunt. Om Caren 3.0 te kunnen gebruiken, is het nodig dat er een aansluitovereenkomst wordt getekend voor de gegevensuitwisseling via Caren 3.0. Deze aansluitovereenkomst is op 27 mei naar de tekenbevoegde van alle zorgorganisaties die gebruikmaken van Caren gestuurd.

27 juni 2025: Mededeling beëindiging huidige versie Caren

De versie van Caren die op dit moment van schrijven (juli 2025) nog live is, wordt beeïndigd. Hierover hebben we per mail contact opgenomen met de zorgorganisaties die gebruikmaken van Caren. Caren draait namelijk op dit moment op een veilige, maar verouderde technische infrastructuur. Na december 2025 worden hiervoor geen beveiligingsupdates meer geleverd. Deze bevinding is ook opgenomen in de DPIA die is uitgevoerd rondom de gegevensuitwisseling voor Caren 3.0. Wanneer de huidige versie van Caren wordt uitgefaseerd is nog niet bekend. Meer hierover lees je ook in de mail die is verzonden op 27 juni.

8 augustus 2025: Mededeling uiterlijke datum ondertekenen aansluitovereenkomst en aankondiging toestemmingsverklaring

De uiterlijke datum voor het ondertekenen van de aansluitovereenkomst is vastgesteld op 7 oktober 2025. De migratie van de gegevens vanuit de huidige Caren-omgeving naar Caren 3.0 is technisch complex en vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. Daar hebben we tijd voor nodig en daarom hebben we de deadline voor het ondertekenen van de aansluitovereenkomst op 7 oktober gezet. Daarnaast zetten we in Caren een pop-up live voor alle beheerders van zorgpagina's. Per zorgpagina waarvoor iemand beheerder is, moet een keuze worden gemaakt over het verlenen van toestemming voor de migratie. Meer informatie over de toestemmingsverklaring is hier te lezen.

21 oktober 2025: Start kleinschalige pilot

Caren 3.0 wordt vanaf 21 oktober uitgerold bij een klein aantal zorgorganisaties in de vorm van een pilot. Deze pilot gebruiken we om de laatste validaties uit te voeren rondom datamigratie en functionaliteiten in Caren 3.0.



Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over Caren 3.0? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een ticket via de knop Ticket indienen

Waarom wordt Caren vernieuwd?

De huidige versie van Caren raakt verouderd. We vinden het belangrijk dat Caren aansluit bij actuele vraagstukken rondom de samenwerking tussen formele en informele zorg. Met de doorontwikkeling van Caren kunnen we beter aansluiten op deze vraagstukken. 

Komen er ook nieuwe Caren folders?

Er komen nieuwe folders voor Caren 3.0 maar deze kun je niet bestellen. Je kunt ze wel downloaden en op eigen initiatief afdrukken om te delen binnen je organisatie. Hiermee bieden we je als organisatie ook de mogelijkheid om de digitale variant van de folder te delen met de cliënten en mantelzorgers.

Hoe moeten onze cliënten straks inloggen?

De inloggegevens van jullie cliënten blijven ongewijzigd. Inloggen gaat op het moment dat Caren 3.0 live is via www.caren.nl.

Wanneer schakelen jullie Caren 3.0 in bij onze organisatie?

De definitieve datum voor de uitrol van Caren 3.0 is nog niet bekend. Dit hangt af van de evaluatie zoals beschreven in het hoofdstuk ‘Het uitrolproces toegelicht'. Zodra Caren 3.0 wordt uitgerold binnen jullie zorgorganisatie, informeren we jullie daar minimaal 1 maand van tevoren over.  

Wanneer kunnen onze cliënten meer informatie verwachten?

Voor jullie cliënten en hun mantelzorgers hebben we een vergelijkbare informatiepagina als deze opgesteld. Waarbij we de inhoud van de pagina hebben afgestemd op informatie die voor hen relevant is. Deze informatiepagina vind je hier.

Waar kunnen onze cliënten terecht met vragen?

Om jullie als zorgorganisatie te ontlasten met gebruikersvragen over Caren 3.0, richten we vanuit Nedap een extra supportlijn op. Deze supportlijn is alleen beschikbaar voor vragen over Caren 3.0 en is beschikbaar voor jullie cliënten, zodra zij werken met Caren 3.0. Het telefoonnummer delen we zodra Caren 3.0 wordt uitgerold binnen jullie organisatie.

Kan ik mij aanmelden voor de eerste groep klanten die overgaan naar Caren 3.0?

Wij hebben al contact met de eerste organisaties die overgaan naar Caren 3.0. Het is op dit moment niet mogelijk om je hiervoor aan te melden.

Kan je nog terug naar de vorige versie als Caren 3.0 eenmaal is ingeschakeld?

Het is niet meer mogelijk om terug te gaan naar de vorige versie van Caren zodra Caren 3.0 is ingeschakeld. 

Wat gebeurt er met de data van cliënten op het moment dat we niet overgaan naar Caren 3.0?

Als er wordt besloten om geen gebruik te maken van Caren 3.0, dan kunnen er geen koppelingen tot stand worden gebracht tussen de Ons® Suite van zorginstelling en Caren 3.0. Dat betekent dat er geen data gekopieerd wordt vanuit de Ons® Suite naar Caren 3.0. De data die nu inzichtelijk is voor cliënten in de huidige versie van Caren wordt niet overgezet naar Caren 3.0.

Per wanneer hebben cliënten en mantelzorgers geen toegang meer tot de data?

Als er geen koppeling tot stand kan worden gebracht tussen Caren 3.0 en de Ons® Suite, dan kan een cliënt geen data meer inzien via Caren vanaf het moment dat Caren 3.0 live is.

Wat gebeurt er met de zichtbaarheid van de data als we na de uitrol van Caren 3.0 alsnog besluiten Caren 3.0 te willen gaan gebruiken?

Het is mogelijk om als zorginstelling op een later moment alsnog gebruik te maken van Caren 3.0. In dat geval dient eerst de aansluitovereenkomst afgesloten te worden tussen Nedap en zorginstelling. Daarna kan er een koppeling met de persoonlijke omgeving van cliënt tot stand worden gebracht op de gebruikelijke manier, middels een koppelcode. Als de koppeling tot stand is gebracht worden de door zorginstelling gekwalificeerde gegevens naar Caren 3.0 gekopieerd.