1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Ketenverkeer
  4. Autorisaties

Autorisaties in Ons Ketenverkeer

Bijgewerkt op 01 Oct om 16.39 uur

Relevante autorisaties

Ons Ketenverkeer maakt gebruik van de onderstaande autorisatietaken, die terug te vinden zijn in Ons Autorisatie. Gebruikers moeten over de juiste set van autorisatietaken beschikken om toegang te hebben en de gewenste handelingen uit te kunnen voeren. Afhankelijk van de gewenste handelingen kan de set van benodigde autorisaties verschillen.

Algemene autorisatietaken

  • Ons Ketenverkeer configureren

  • Ons Ketenverkeer berichten inzien

  • Ons Ketenverkeer berichtstatus aanpassen

  • Ons Ketenverkeer berichten labelen

  • Ons Ketenverkeer ketenrapportages aanmaken

  • Ons Ketenverkeer foutmeldingen afhandelen

  • Ons Ketenverkeer bijlagen inzien

  • Ons Ketenverkeer bijlagen in cliënt dossier opnemen

Labuitslagen verwijderen bij cliënten

Met de taak Bericht, en onderliggende informatie uit ONS verwijderen via Ons Ketenverkeer is het mogelijk om zelf labuitslagen voor cliënten Ons Ketenverkeer te verwijderen.

Autorisatietaken rondom het werken met Zorgmail in Ons Ketenverkeer

  • Ons Ketenverkeer inhoud van uitgaande berichten aanpassen

  • Ons Ketenverkeer berichten opnieuw verwerken

  • Ons Ketenverkeer berichten verwijderen uit extern systeem


Autorisatietaken rondom het werken met eOverdracht

Als je eOverdracht wilt gebruiken, zijn er twee stappen vereist: de eOverdracht moet worden

aangezet en je moet rechten aan gebruikers toekennen.


Aanzetten van eOverdracht

Maak een Support-ticket aan via het formulier Functionaliteit inschakelen en vraag Support

om de eOverdracht in te schakelen voor een specifieke omgeving (testomgeving of

productieomgeving). Geef in dit ticket ook aan voor jullie omgeving Yivi aan óf uit moet staan. Lees in de handleiding Configuratie van Ons Ketenverkeer meer over het instellen van Yivi.


Taken en rechten eOverdracht

De volgende taken uit Ons Autorisatie zijn nodig voor het versturen en ontvangen van een overdracht. Daarmee kunnen zelf rollen worden opgesteld in Ons autorisatie.


  • Toegang tot Ons Elevatie
    • Dit is nodig om toegang te krijgen tot de module waar de eOverdracht wordt verstuurd, en waar een overzicht op te vragen is van verstuurde en ontvangen overdrachten bij een cliënt. 
  • Mag gebruikerssessie eleveren
    • Hiermee kan een login met de Yivi-app (voorheen Irma) uitgevoerd worden. Hiermee wordt ingelogd op het landelijke Nuts-netwerk. Dit is nodig om een ontvangen eOverdracht-bericht in te zien, voordat de overdracht nog voltooid is. Actief inloggen is slechts 1x per werkdag noodzakelijk. 
  • Toekennen van een eOverdracht van een cliënt aan een externe zorgleverancier
    • Na het versturen van een aanmeldbericht, kan met deze taak de zorg toegewezen worden aan een zorgaanbieder  
  • Inzien van zorginformatie voor een cliënt bij een externe zorgleverancier
    • Nodig voor het inzien van ontvangen aanmeld- en overdrachtberichten die nog niet voltooid zijn.
  • Starten van een eOverdracht voor een cliënt naar een externe zorgleverancier 
    • Nodig voor het versturen van een overdracht. 
  • Afbreken van een eOverdracht van een cliënt naar een externe zorgleverancier
    • Met deze taak kan een eerder verstuurde, maar nog niet voltooide overdracht naar een externe partij worden afgebroken. 
  • Aanmeldberichten in Ons Ketenverkeer accepteren 
  • Aanmeldberichten in Ons Ketenverkeer weigeren 
  • Overdrachtsberichten in Ons Ketenverkeer afronden
    •  Hiermee kan het voltooien van een ontvangen overdracht-bericht uitgevoerd worden.
  • Ons Ketenverkeer berichten inzien
    • De eOverdracht-berichten worden ontvangen in de Ketenverkeer-inbox. Hiermee kan ook een voltooid eOverdracht-bericht worden ingezien. 


Let op: bij het versturen van een eOverdracht-aanmeldbericht of -overdrachtbericht krijgt de versturende gebruiker alle informatie te zien die verstuurd wordt. Het is belangrijk dat deze informatie compleet is voor de ontvangende partij, en dat de versturende gebruiker dit kan controleren. Dit is een groot gedeelte van de informatie in een cliëntdossier. Hier kan om deze reden informatie bij staan die de gebruiker met zijn of haar rollen in de rest van de applicaties niet kan inzien bij een cliënt.


Daarnaast zijn de gebruikelijke taken en rechten van toepassing voor de Ons Ketenverkeer, zoals bijvoorbeeld labels toekennen aan berichten en berichtstatus aanpassen. Dit zijn: 


  • Ons Ketenverkeer berichten inzien 
    • Nodig om de inbox te benaderen 
  • Ons Ketenverkeer berichten labelen
    • Ketenverkeer labels toevoegen en verwijderen 
  • Ons Ketenverkeer berichten opstellen
  • Ons Ketenverkeer berichten versturen
  • Ons Ketenverkeer berichtstatus aanpassen 
    • Hiermee kan een gebruiker het bericht 'in behandeling nemen' (toe-eigenen) en archiveren wanneer de overdracht voltooid of geweigerd is. 
  • Ons Ketenverkeer bijlagen in het cliëntdossier opnemen
  • Ons Ketenverkeer foutmeldingen afhandelen 
  • Ons Ketenverkeer ketenrapportages aanmaken 
    • Er kan een ketenrapportage gemaakt worden in het cliëntdossier door deze taak uit te voeren, zodat de opmerking van de overdracht in het dossier van de cliënt terecht komt voor de behandelaar 
  • Ons Ketenverkeer niet aan een cliënt gekoppelde berichten beheren
    • Als een aanmelding binnenkomt, heeft deze geen cliëntkoppeling. Deze berichten worden door middel van dit recht zichtbaar. Let op: Hiermee worden niet alleen de eOverdracht-berichten inzichtelijk, maar ook bijvoorbeeld binnengekomen Zorgmail-berichten voor die cliënt. 
  • Ons Ketenverkeer nieuwe Ons cliënt aanmaken
    • Hiermee kan een nieuwe cliënt voor een ontvangen overdracht-bericht worden aangemaakt.


Met onderstaande taken kunnen gebruikers Zorgmail-berichten versturen én krijgen ze toegang tot Ons Ketenverkeer:

  • Ons Ketenverkeer berichten opstellen

  • Ons Ketenverkeer berichten versturen

Met onderstaande taak kunnen gebruikers wel ketenrapportages en brieven versturen, maar krijgen ze geen toegang tot Ons Ketenverkeer:

  • Ketenrapportages en brieven [van een cliënt] als Zorgmail-bericht versturen

Autorisatietaken rondom berichten die nog niet aan een team of cliënt gekoppeld zijn

  • Ons Ketenverkeer ongekoppelde berichten beheren

  • Ons Ketenverkeer ongekoppelde berichten voor je eigen team beheren

  • Ons Ketenverkeer bestaande ons cliënt aan bericht koppelen

  • Ons Ketenverkeer nieuwe ons cliënt aanmaken

  • Ons Ketenverkeer cliënten zoeken

Dynamische autorisatie via cliënt-medewerkerrelatie

Bij het openen van berichten kijkt Ons Ketenverkeer ook naar cliënt-medewerkerrelaties van de gebruiker. Op basis van deze instelling wordt bepaald of de gebruiker toegang heeft tot het bericht dat deze wil openen. Bij het ontbreken van de benodigde cliënt-medewerkerrelatie geeft Ons Ketenveer de gebruiker aan dat deze onvoldoende toegang heeft.

Bevestigen cliënt bij een inkomend bericht

Bij inkomende berichten die betrekking hebben op een persoon, controleert Ons Ketenverkeer aan de hand van het BSN in het bericht of het bericht hoort bij een cliënt die ook in de Ons Suite bestaat. In dit geval vraagt Ons Ketenverkeer via een beperkte cliënt header of het bericht bij de genoemde cliënt hoort. De gebruiker wordt dan gevraagd om het bericht te bevestigen of af te keuren. Bij bevestiging wordt daarna volgens de werkwijze hierboven de toegang getoetst op basis van de cliënt-medewerkerrelatie. Mocht het toch niet de juiste cliënt betreffen, dan is deze nog aan te passen met de knop 'Cliënt wijzigen'.