Bij Nedap Healthcare maken we automatisch en regelmatig back-ups van de data van klanten. Zo kunnen we bij een storing of incident teruggaan naar een eerdere versie van het systeem. Daarbij kan wel wat data verloren gaan, afhankelijk van hoe recent de laatste back-up is. Dit noemen we het Recovery Point Objective (RPO): het maximale tijdsverlies aan data dat acceptabel is bij een incident.
Hoe vaak maken we back-ups? (RPO)
We volgen een vast schema voor back-ups. Hoe vaak en hoelang we die bewaren, zie je hieronder:
Wanneer? | Tijdstip | Hoe lang bewaard? |
---|---|---|
Elke dag | 00:00, 06:00, 12:00, 18:00 | 30 uur |
Elke dag | 18:00 | 8 dagen |
Zaterdag t/m donderdag | 19:00 | 1 week |
Elke vrijdag (week 2 t/m 5 van de maand) | 19:00 | 1 maand |
Eerste vrijdag van de maand (feb-dec) | 19:00 | 1 jaar |
Eerste vrijdag van het jaar (jan) | 19:00 | 3 jaar |
Omdat we veel klanten hebben, gebeurt het terugzetten van een back-up in de praktijk dagelijks. Zo weten we zeker dat het werkt als het echt nodig is.
Hoe snel kunnen we herstellen? (RTO)
Soms willen klanten een kopie van hun productieomgeving om iets te testen. Dan zetten we een back-up terug in een testomgeving. Dit proces geeft een goed beeld van de Recovery Time Objective (RTO): hoe snel we systemen weer beschikbaar kunnen maken na een incident. De tijd die dit kost, hangt vooral af van hoe groot de omgeving is. Het terugzetten van een back-up kan elke dag, ook in het weekend.