1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Ketenverkeer
  4. Gebruik

Een nieuwe eOverdracht

Bijgewerkt op 16 May om 11.26 uur

Een nieuwe eOverdracht-bericht versturen

Wanneer je op basis van een van de bovenstaande opties een nieuwe overdracht start zie je onderstaand scherm. 

Deze lijst toont alle bestaande overdrachten voor de huidige cliënt en in welke "toestand" ze zich bevinden. Via onderstaande afbeelding zie je door welke toestanden een overdracht gaat. 



Let op

Als de betreffende cliënt een ongeldig, niet-vergewist of onbetrouwbaar BSN heeft, wordt hiervan meteen een notificatie getoond.



Op test-omgevingen (en het Nuts-acceptatie netwerk) mogen geen persoonsgegevens worden uitgewisseld, alleen fictieve dossiers. De reden hiervoor is dat er dan daadwerkelijke persoonsgegevens naar een andere zorgaanbieder gestuurd worden, waar die zorgaanbieder mogelijk ook geen behandelrelatie mee heeft. Daarom kunnen in een testomgeving alleen cliënten worden verstuurd met een BSN uit de lijst van de door de overheid uitgegeven testnummers. Lees op deze pagina van Rijksoverheid meer informatie over het gebruik van testnummers en testbestanden. 


Om een nieuwe overdracht te starten, klik op de knop Nieuwe overdracht


Eerst kies je voor Direct overdragen of een Aanmelding overdracht. In het eerste geval is al duidelijk naar welke organisatie de cliënt wordt overgedragen en wordt (na de volgende stappen) de inhoudelijke informatie overgedragen. Is nog niet bekend waar de cliënt heen gaat en of daar plek is, verstuur dan eerst een aanmeldbericht dat door de ontvangende organisatie moet worden geaccepteerd.


Op deze pagina kun je de belangrijkste informatie voor deze overdracht invullen: De (gewenste) datum en tijd van overdracht, een bericht voor de ontvangende partij en een datum tot wanneer agenda afspraken in de overdracht worden meegenomen.


Ook kunnen PDF-documenten worden toegevoegd: documenten met extra informatie en een ZIB-document. Deze laatste heeft een speciale status binnen de eOverdracht standaard; we bieden een OnsTags-template aan voor het genereren van dit document. Beide documenten dienen geüpload te zijn onder de document-tab bij de cliënt in administratie.

Let op

Als er geen PDF-documenten aanwezig in het dossier van client krijg je geen dropdown te zien.

In het volgende scherm selecteer je een of meerdere organisaties waar je de overdracht heen wilt sturen. Bij een Directe Overdracht kan hier slechts een organisatie gekozen worden.


Het volgende scherm geeft een overzicht van het te versturen bericht weer. Eventueel kan er nog wat aangepast worden in het dossier van de cliënt voor het verstuurd wordt - bijvoorbeeld een aanvulling, of het verwijderen van agenda-afspraken die anders meegestuurd zouden worden. Klik op Overdracht aanmelden om definitief te versturen. Deze stap kan enige tijd duren.