De vernieuwde Ons® Berichten is op dit moment alleen beschikbaar op aanvraag via een supportticket. Als we de vernieuwde Ons® Berichten breder uitrollen, informeren we je organisatie hierover per mail.
De vernieuwde Ons® Berichten rollen we in 2025 volledig uit. Met de vernieuwde Ons® Berichten bieden we zorgorganisaties een verbeterde versie van de huidige berichten-functionaliteit. Op deze pagina vind je de voorwaarden voor op aanvraag inschakelen van de vernieuwde Ons® Berichten. Ook lees je hoe de overstap eruit ziet en vind je onderaan de pagina een aantal belangrijke aandachtspunten. Lees de pagina dus goed door.
Voorwaarden
- Bij het gebruik van de vernieuwde Ons® Berichten op de testomgeving, kunnen de volgende problemen optreden als er een kopie van productie naar test is gemaakt.
- Tijdens het inloggen kan een gebruiker mogelijk niet inloggen.
- Een gebruiker kan in sommige gevallen niet navigeren binnen de Ons® Suite.
- De applicatiebeheerder kan in sommige gevallen een foutmelding krijgen bij het aanmaken van medewerker via Ons® Administratie.
De overstap naar de vernieuwde Ons® Berichten
- Handreikingen vanuit Nedap
Vanuit Nedap voorzien we jullie na de aanvraag met de snel-start-gids voor gebruikers en een checklist voor de Ons® Coaches ter voorbereiding op de overstap. Hiermee bieden we een aantal handvaten om de overstap naar de vernieuwde Ons® Berichten zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarnaast vind je op het supportportaal gebruikershandleidingen voor de vernieuwde Ons® Berichten op web en de mobiele applicaties. - Banner in Ons® Medewerkerportaal
Als de vernieuwde Ons® Berichten wordt ingeschakeld, dan wordt er een banner weergegeven op zowel het Medewerkerportaal als in de Nedap Ons®-app. Hiermee worden de medewerkers binnen je organisatie geïnformeerd over wanneer de organisatie overstapt op de vernieuwde Ons® Berichten. - Inrichtingsfase
Als de vernieuwde Ons® Berichten wordt ingeschakeld, kan je als Ons® Coach starten met de inrichting van de vernieuwde Ons® Berichten via het configuratiescherm. Gebruikers kunnen tijdens de inrichtingsfase nog geen gebruikmaken van de vernieuwde Ons® Berichten. - Livegang vernieuwde Ons® Berichten
Op de eerstvolgende maandagochtend om 09.00 uur, na twee volledige werkweken, worden de gebruikersaccounts gesynchroniseerd met de vernieuwde Ons® Berichten. Vanaf dit moment kunnen alle gebruikers binnen je organisatie inloggen in de applicatie via de hub. Daarnaast kunnen ze ook via de vernieuwde Ons® Berichten-applicatie inloggen. De huidige berichten-functionaliteit wordt vanaf dat moment op read-only gezet. Dat betekent dat de berichtenhistorie in Ons® wel gelezen kan worden, maar niet meer gebruikt kan worden. Dit geldt voor de berichten-functionaliteit in Ons® en voor de berichten in de Nedap Ons®-app. - Oude berichten-functionaliteit
6 weken na de livegang van de vernieuwde Ons® Berichten wordt de huidige/oude berichten-functionaliteit uitgeschakeld. Dat betekent dat de berichtenhistorie ook niet meer in te zien is. Houd hier rekening mee en laat medewerkers belangrijke informatie eventueel verplaatsen naar een andere passende plek.
Aandachtspunten vernieuwde Ons® Berichten
De vernieuwde Ons® Berichten brengt een aantal grote verbeteringen en wijzigingen met zich mee ten opzichte van de huidige berichten-functionaliteit in Ons®. Naast een aantal functionele wijzigingen rondom de applicatie, zijn er ook wat wijzigingen op het gebied van authenticatie in de Ons® Suite. Dat komt doordat de vernieuwde Ons® Berichten-app werkt met een nieuwe inlogmethode. Deze nieuwe inlogmethode zorgt ervoor dat het inloggen in de gehele Ons® Suite straks nog veiliger, sneller en eenvoudiger werkt. De aandachtspunten rondom authenticatie vind je onderaan deze pagina.
We adviseren om de onderstaande aandachtspunten en de nieuwe handleidingen goed door te nemen, zodat je volledig op de hoogte bent van de veranderingen, de benodigde inrichting en andere belangrijke acties bij de ingebruikname van de vernieuwde Ons® Berichten. Daarnaast zijn er wellicht proces- en werkafspraken binnen jullie organisatie anders moeten worden ingericht.
Functionele aandachtspunten
Berichten in de 'oude' berichten-functionaliteit
De vernieuwde Ons® Berichten is een vervanging van de oude berichten-functionaliteit. Kijk daarom goed naar de verschillende stappen in de overstap, en houd er rekening mee dat 'oude' berichten-functionaliteit bij livegang op 'read-only' wordt gezet. Dat betekent dat berichten vanaf dat moment alleen nog maar gelezen kunnen worden. Zes weken na inschakeling worden deze berichten ook verwijderd. Het is helaas niet mogelijk om oude berichten te migreren. Kijk daarom goed welke informatie in de oude versie belangrijk is en sla deze op een andere plek in de Ons® Suite op.
Aandachtspunten bij nieuwe inlogmethode
Inloggen bij eerste gebruik vernieuwde Ons® Berichten-app
De vernieuwde mobiele Ons® Berichten-app maakt op de achtergrond gebruik van een vernieuwde authenticatie manier. Deze nieuwe manier van authenticatie wordt op een later moment ook uitgerold naar de andere mobiele applicaties. Daardoor moeten gebruikers, die voor de eerste keer gebruikmaken van de vernieuwde Ons® Berichten-app, inloggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord of via SSO. Doordat de vernieuwde Ons® Berichten-app op de achtergrond niet met dezelfde authenticatiemethode werkt, wordt de sessie vanuit andere Ons®-applicaties op hetzelfde mobiele toestel niet herkend.
Workaround eerste keer inloggen nieuwe medewerker in de Ons® Suite
Wanneer je als organisatie geforceerd inloggen via de Ons® Toegangscode-app hebt ingeschakeld én een nieuwe medewerker is in dienst gekomen ná het inschakelen van de vernieuwde Ons® Berichten, dan is er voor deze medewerker een workaround nodig om voor de eerste keer in loggen. Deze workaround wordt met je gedeeld via het supportticket dat je indient op het moment dat je de vernieuwde Ons® Berichten aanvraagt. We werken momenteel aan een oplossing, zodat deze workaround in de toekomst niet meer nodig is.
Sessieduur gewijzigd
De sessie van een gebruiker binnen de gehele Ons® Suite verloopt automatisch na 25 minuten. Na 20 minuten komt de pop-up-melding "Ben je er nog?" in beeld voor 5 minuten. Hiermee kan de sessie weer worden verlengd. Geef je niet aan dat je er nog bent, dan word je automatisch 5 minuten later uitgelogd en is je sessie beëindigd.
Sessie wordt niet verlengd door acties in Ons® Berichten
Een handeling die je uitvoert in Ons® Berichten zorgt er niet voor dat de sessie in de Ons® Suite wordt verlengd. Dit houdt dus in dat je automatisch na 25 minuten wordt uitgelogd uit de gehele Ons® Suite als je alleen acties uitvoert in Ons® Berichten en niet in een andere Ons®-applicatie. Je wordt dus ook uitgelogd uit de vernieuwde Ons® Berichten.
Koppelcode niet meer ondersteund voor de Ons® Berichten-app
Het gebruik van de koppelcode wordt niet meer ondersteund voor de vernieuwde Ons® Berichten-app. Inloggen in de applicatie kan dus alleen via SSO of de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord.