1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Berichten
  4. Vernieuwde Ons® Berichten

Voorwaarden vernieuwde Ons® Berichten

Bijgewerkt op 17 Feb om 14.37 uur
De vernieuwde Ons® Berichten is op dit moment alleen beschikbaar voor organisaties die deelnemen aan de pilot. Als we de vernieuwde Ons® Berichten breder uitrollen, informeren we je organisatie hierover per mail.

De vernieuwde Ons® Berichten rollen we in 2025 volledig uit. Met de vernieuwde Ons® Berichten bieden we zorgorganisaties een verbeterde versie van de huidige berichten-functionaliteit. Op deze pagina vind je de belangrijkste aandachtspunten voor het inschakelen van de vernieuwde Ons® Berichten en lees je hoe de overstap voor jouw organisatie eruit ziet. Deze pagina is vooral bedoeld ter informatie vóórdat je start met de vernieuwde Ons® Berichten dus lees de pagina goed door. 

Aandachtspunten

De vernieuwde Ons® Berichten brengt een aantal grote verbeteringen en wijzigingen met zich mee ten opzichte van de huidige berichten-functionaliteit in Ons®. We raden je daarom aan om de onderstaande aandachtspunten en de nieuwe handleidingen aandachtig goed door te nemen, zodat je volledig op de hoogte bent van de veranderingen, de benodigde inrichting, autorisaties en andere vereiste acties bij de overstap. Daarnaast zijn er wellicht proces- en werkafspraken binnen jullie organisatie anders moeten worden ingericht. 

  • Als de vernieuwde Ons® Berichten live is gegaan binnen jullie organisatie, dan wordt de huidige/oude berichten-functionaliteit in de Ons® Suite en in de Nedap Ons®-app op read-only gezet. Dit betekent dat de oude berichtenhistorie wel ingezien en gelezen kan worden, maar niet gebruikt kan worden. Houd hier dus rekening mee. Er kan geen communicatie meer plaatsvinden via de oude berichten-functionaliteit. Hier is voor gekozen om te voorkomen dat medewerkers via meerdere kanalen berichten gaan sturen en hierdoor informatie missen. 6 weken na livegang wordt de oude berichtenfunctionaliteit verwijderd en zijn oude berichten dus niet meer te bekijken. We adviseren daarom om informatie die belangrijk is op een andere plek in de Ons® Suite op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan het cliëntdossier als het gaat om cliëntinformatie, of in de nieuwe Ons® Berichten-applicatie. Nadat de overstap naar Ons® Berichten is gedaan, kan dit niet meer teruggedraaid worden. Dat betekent dat de huidige berichten-functionaliteit definitief op read-only modus staat en de nieuwe Ons® Berichten-applicatie definitief ingeschakeld is.
  • Als je alleen gebruikmaakt van de vernieuwde Ons® Berichten op de testomgeving, dan is het niet mogelijk om een kopie van jullie productieomgeving naar jullie testomgeving te maken. Houd hier dus rekening mee als je de vernieuwde Ons® Berichten aan het testen bent op alleen jullie testomgeving.  
  • Tijdens de inrichtingsfase is het alleen mogelijk om groepsgesprekken aan te maken en teams aan groepsgesprekken te koppelen. Het is voor gebruikers nog niet mogelijk om de vernieuwde Ons® Berichten te gebruiken. Om interne communicatie te updaten, voorzien we jullie van handleidingen, een checklist voor Ons Coaches en een snelstartgids voor gebruikers. Als jullie een testomgeving hebben, is ook het mogelijk om de vernieuwde Ons® Berichten hier eerst te testen.
  • Er zijn geen rechten in Ons® Autorisatie voor de vernieuwde Ons® Berichten. Dat betekent dat alle actieve gebruikers gebruik kunnen maken van de vernieuwde Ons® Berichten, ongeacht hun autorisaties. 
  • Ons® Berichten is een nieuwe Ons®-applicatie en een mobiele app. Dat betekent dat alle gebruikers van de huidige berichten-functionaliteit de nieuwe app moeten downloaden vanuit de App Store (iOS) of PlayStore (Android). 
  • Er kan geen migratie plaatsvinden van berichten vanuit de huidige/oude berichten-applicatie naar de vernieuwde Ons® Berichten.
  • Als applicatiebeheerders krijgen jullie ten minste twee weken de tijd om de inrichting voor de vernieuwde Ons® Berichten te voltooien. Denk hierbij aan het aanmaken van groepsgesprekken en het koppelen van teams aan een groepsgesprek. Het installeren van de app kan al eerder, maar de medewerkers kunnen nog niet inloggen in de app.  
  • Er zijn geen meelees-rechten meer, zoals we dat voorheen hadden voor de huidige/oude berichten-functionaliteit. Zodra een medewerker is toegevoegd aan een groepsgesprek, dan kunnen ze ook reageren. Dit betekent ook dat de oude rechten in Ons® Autorisatie voor de huidige/oude berichten-functionaliteit niet meer gebruikt worden in de vernieuwde Ons® Berichten.
  • Er is geen aparte chat-integratie meer in de Ons® Suite (rechter zijbalk), zoals we dat nu hebben. De vernieuwde Ons® Berichten opent in een nieuwe tab.



De overstap naar de vernieuwde Ons® Berichten

  1. Handreikingen vanuit Nedap
    Vanuit Nedap voorzien we jullie na de aanvraag met de snel-start-gids voor gebruikers en een checklist voor de Ons® Coaches ter voorbereiding op de overstap. Hiermee bieden we een aantal handvaten om de overstap naar de vernieuwde Ons® Berichten zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarnaast vind je op het supportportaal gebruikershandleidingen voor de vernieuwde Ons® Berichten op web en de mobiele applicaties. 
  2. Banner in Ons® Medewerkerportaal
    Als de vernieuwde Ons® Berichten wordt ingeschakeld, dan wordt er een banner weergegeven op zowel het Medewerkerportaal als in de Nedap Ons®-app. Hiermee worden de medewerkers binnen je organisatie geïnformeerd over wanneer de organisatie overstapt op de vernieuwde Ons® Berichten.
  3. Inrichtingsfase 
    Als de vernieuwde Ons® Berichten wordt ingeschakeld, kan je als Ons® Coach starten met de inrichting van de vernieuwde Ons® Berichten via het configuratiescherm. Gebruikers kunnen tijdens de inrichtingsfase nog geen gebruikmaken van de vernieuwde Ons® Berichten. 
  4. Livegang vernieuwde Ons® Berichten
    Op de eerstvolgende maandagochtend om 09.00 uur, na twee volledige werkweken, worden de gebruikersaccounts gesynchroniseerd met de vernieuwde Ons® Berichten. Vanaf dit moment kunnen alle gebruikers binnen je organisatie inloggen in de applicatie via de hub. Daarnaast kunnen ze ook via de vernieuwde Ons® Berichten-applicatie inloggen. De huidige berichten-functionaliteit wordt vanaf dat moment op read-only gezet. Dat betekent dat de berichtenhistorie in Ons® wel gelezen kan worden, maar niet meer gebruikt kan worden. Dit geldt voor de berichten-functionaliteit in Ons® en voor de berichten in de Nedap Ons®-app.
  5. Oude berichten-functionaliteit
    6 weken na de livegang van de vernieuwde Ons® Berichten wordt de huidige/oude berichten-functionaliteit uitgeschakeld. Dat betekent dat de berichtenhistorie ook niet meer in te zien is. Houd hier rekening mee en laat medewerkers belangrijke informatie eventueel verplaatsen naar een andere passende plek. 


Veel plezier met het gebruik van de vernieuwde Ons® Berichten!