Ons Medicatiecontrole helpt bij het veilig, efficiënt en effectief uitvoeren van een dubbele medicatiecontrole voor het toedienen van medicatie met een hoog risico bij verkeerde dosering.
Configuratie-instellingen voor Ons Medicatiecontrole
In Ons Administratie kan je instellingen voor Ons Medicatiecontrole wijzigen, deze instellingen veranderen het gedrag van Ons Medicatiecontrole voor alle medewerkers. Navigeer in Ons Administratie naar Beheer > Instellingen > Overige instellingen. Klik onder het kopje Medicatie op Ons Medicatiecontrole configuratie. Daar heb je verschillende opties:
Let op: Deze instellingen zijn alleen beschikbaar als je de taak Algemene instellingen van Ons Medicatiecontrole beheren hebt.
Externe zorgcentrale
Ons Medicatiecontrole is te koppelen met een externe zorgcentrale. Er kan alleen gekoppeld worden met een zorgcentrale die werkt met Enovation UMO AlarmManager Software. Je bent als zorgorganisatie zelf verantwoordelijk voor afspraken met de zorgcentrale. Daarnaast blijft het mogelijk om medicatiecontroleverzoeken uit te zetten naar medewerkers binnen de eigen organisatie.
Koppeling met een externe zorgcentrale aanvragen
De koppeling met een externe zorgcentrale kan je aanvragen via een ticket. Zorg dat je daarbij onderstaande gegevens aanlevert:
- Naam van de externe zorgcentrale;
- Telefoonnummer waarop de contactpersoon van de externe zorgcentrale te bereiken is;
- Url van de externe zorgcentrale;
- Identificatiecode waaronder de zorgorganisatie bekend is bij de externe zorgcentrale.
Aan de hand van deze gegevens maakt Nedap een koppeling met de externe zorgcentrale.
Let op: De koppeling met de externe zorgcentrale is dan nog niet ingeschakeld. Zodra de koppeling geactiveerd is heb je als zorgorganisatie zelf de mogelijkheid om de koppeling aan- of uit te zetten.
Koppeling met een externe zorgcentrale aanzetten en gebruiken
Zodra de koppeling geactiveerd is, kan je zelf instellen dat de controleverzoeken worden doorsturen. Navigeer naar de configuratieinstellingen voor Ons Medicatiecontrole en zet het schuifje onder Externe zorgcentrales aan. Klik vervolgens op Opslaan. Vanaf dan worden controleverzoeken, die niet worden opgepakt door jullie eigen medewerkers, doorgestuurd naar de gekoppelde externe zorgcentrale.
Zodra de externe zorgcentrale ingeschakeld is, ontvangen zij 24 uur per dag, 7 dagen per week controleverzoeken. De zorgcentrale ontvangt in hun eigen software een lijst van binnenkomende controleverzoeken. Zodra een medewerker van de externe zorgcentrale op een verzoek klikt, wordt deze doorgeleid naar Ons Medicatiecontrole. Daar kan de dubbele medicatiecontrole uitgevoerd worden. Voordat een controleverzoek wordt doorgestuurd aan de externe zorgcentrale is het controleverzoek eerst aangeboden aan andere medewerkers in de wachtrij. Bekijk het kopje Volgorde van de wachtrij voor meer informatie.
Let op: De controleverzoeken worden afgehandeld in Ons® Medicatiecontrole. Dit betekent dat medewerkers van de externe zorgcentrale moeten beschikken over een geldig account in Ons®. Die medewerkers moeten beschikken over het recht Meedraaien in diensten voor een externe zorgcentrale.
Koppeling met een externe zorgcentrale uitzetten
Op dezelfde pagina kan je de koppeling met de externe zorgcentrale ook uitschakelen. Zodra je het schuifje uitzet, worden de dan nog lopende controleverzoeken wel afgehandeld, maar er worden geen nieuwe meer verstuurd.
Lijst controleverzoeken
Stel bij Maximale aantal medewerkers voor inzet zorgcentrale in hoeveel medewerkers een controleverzoek ontvangen, voordat het controleverzoek wordt doorgestuurd naar de zorgcentrale. Je kan hier een waarde tussen 0 en 9 kiezen. De standaardwaarde is 3. Als je voor 0 kiest, wordt het verzoek direct toegewezen aan de zorgcentrale. Deze instelling wordt genegeerd als er geen gebruik wordt gemaakt van een zorgcentrale. De wachtrij wordt dan alleen aangemaakt met (maximaal 10) medewerkers die wel beschikbaar zijn.
Wachtrij voor controleverzoeken
Controleverzoeken worden zoveel mogelijk gelijkmatig verdeeld over de beschikbare collega's om te voorkomen dat medewerkers tijdens hun werk vaak onderbroken worden vanwege meldingen voor alle controleverzoeken binnen hun team. Controleverzoeken worden elke 30 seconden doorgezet naar de volgende collega in de wachtrij. Daardoor kan er overlap ontstaan bij medewerkers die een controleverzoek ontvangen. De medewerker die als eerste op een verzoek reageert, is degene die de medicatie controleert. Medewerkers die hetzelfde verzoek hadden ontvangen, krijgen een melding dat het controleverzoek aan een ander is toegewezen, zodat iedereen weet dat er geen controle meer hoeft te worden uitgevoerd.
Volgorde van de wachtrij
De volgorde van de wachtrij voor controleverzoeken staat hieronder. Daarbij staat N voor het aantal medewerkers dat je instelt bij de optie Maximale aantal medewerkers voor inzet zorgcentrale op de instellingenpagina van Ons Medicatiecontrole.
Dit betekent dat als je bij die optie 5 invult, dat er maximaal 5 medewerkers in die wachtrij kunnen staan, maar alleen als er een zorgcentrale beschikbaar is. Aanvullend zoeken we in dit geval voor elke stap hieronder waar N staat, naar welke van de maximaal 5 medewerkers in die groep beschikbaar is - we voegen niet 5 aanvullende medewerkers aan de wachtrij toe.
Als er geen zorgcentrale beschikbaar is, wordt voor N automatisch met 10 gerekend. Er worden dan, op basis van onderstaande volgorde, gezocht welke van de maximaal 10 medewerkers in die groep beschikbaar is.
- Optioneel: De oorspronkelijke controleur als een verzoek werd afgekeurd.
- Maximaal 3 medewerkers uit het team.
- Als de controleur het resultaat Stop! Niet toedienen teruggeeft, wordt de aanvraag geannuleerd en wordt de aanmaker geïnformeerd. Diegene moet dan een nieuw controleverzoek indienen. De controle op dit vervolgverzoek wordt dan weer volgens de vaste verzendvolgorde verstuurd. Dit houdt niet per se in dat dezelfde controleur opnieuw het verzoek ontvangt.
- Als de controleur het resultaat Kan controle niet uitvoeren teruggeeft, wordt de aanvraag teruggestuurd naar de aanmaker. Diegene moet het verzoek dan aanpassen en Opnieuw indienen. De controle op dit vervolgverzoek wordt dan wel naar de controleur gestuurd die het resultaat Kan controle niet uitvoeren heeft teruggegeven.
- Achterwachten uit het team, met een maximum van N.
- Achterwachten uit de zorgorganisatie, met een maximum van N.
- Overige medewerkers uit het team, met een maximum van N.
- Overige medewerkers uit de zorgorganisatie, met een maximum van N.
- Een zorgcentrale, waarbij als er een interne én externe zorgcentrale zijn die beide beschikbaar zijn, de interne zorgcentrale wordt geselecteerd.
Waarbij N het aantal medewerkers is dat je instelt bij Maximale aantal medewerkers voor inzet zorgcentrale.
Medewerkers hebben tot het einde van de wachtrij bereikt is, tijd om te reageren. Wordt het einde van de wachtrij bereikt...
- ... en bestaat de wachtrij alleen uit beschikbare medewerkers, dan wordt er een nieuwe wachtrij gegenereerd met beschikbare medewerkers.
- ... en bestaat de wachtrij alleen uit achterwachtmedewerkers, dan wordt er een nieuwe wachtrij gegenereerd met achterwachtmedewerkers.
- ... en wordt er gebruikgemaakt van een externe zorgcentrale, dan wordt het verzoek na de laatste medewerker in de wachtrij doorgestuurd naar de zorgcentrale en is het controleverzoek niet meer beschikbaar voor medewerkers.
Beheer deskundigheden
Bij Beheer deskundigheden kan je instellen welke deskundigheden benodigd zijn voor het ontvangen en uitvoeren van dubbele medicatiecontroles. Als dit is ingesteld moet een medewerker de juiste deskundigheid hebben om verzoeken voor een dubbele medicatiecontroles te kunnen ontvangen. Medewerkers zonder de juiste deskundigheden kunnen dan alleen kiezen voor reguliere medicatiecontroles.
Let op: Dit geldt ook voor medewerkers van de externe zorgcentrale.
Het bewerken van de lijst met deskundigheden heeft direct effect. Als je echter de deskundigheid van een medewerker aanpast, duurt het 30 minuten voordat de veranderingen doorgevoerd zijn.