Met Ons Medicatie kan je eenvoudig via de toedienlijst van een cliënt herhaalbestellingen voor medicatie aanvragen bij de apotheek. De functionaliteit is beschikbaar voor Los geleverde medicatie en Zo nodige medicatie en, indien mogelijk gemaakt, door de apotheek ook voor opiaten.
Let op: De knop voor het plaatsen van herhaalbestellingen is alleen klikbaar als de apotheek heeft ingesteld dat er herhaalbestellingen kunnen worden aangevraagd. Bekijk de handleiding Ons Medicatie voor apotheken voor meer informatie. Start het gebruik van deze functionaliteit pas nadat er zorgvuldig met de apotheek is afgestemd, waarbij de apotheek kan bevestigen dat de inrichting en het testen ervan succesvol verlopen is en de functionaliteit gebruikt kan worden.
Een herhaalbestelling plaatsen
Klik in het medicatiekaartje via de drie puntjes op Herhaalbestelling:
De pop-up Vraag herhaalbestelling aan wordt geopend. Geef wanneer je de medicatie geleverd wil hebben en of er een rapportage gemaakt moet worden. Klik vervolgens op Vraag aan:
Bij een succesvolle aanvraag van de herhaalbestelling wordt een bevestigingsmelding getoond. Ook zie je in het medicatiekaartje onderaan de toelichting: Herhaalbestelling minder dan een minuut geleden aangevraagd.
Gaat er iets mis? Dan wordt er een foutmelding met informatie weergegeven.Probeer je een herhaalbestelling te plaatsen terwijl er recent (in de afgelopen 7 dagen) nog een herhaalbestelling aangevraagd is? Dan wordt je hierop geattendeerd in de pop-up. Je moet vervolgens zelf afwegen of een nieuwe herhaalbestelling alsnog aangevraagd moet worden.
Overzicht van herhaalbestellingen bekijken
- Ga naar een cliënt en klik rechtsboven op de drie puntjes en vervolgens op Herhaalbestellingen.
Er wordt een pagina geopend met daarop alle geplaatste herhaalbestellingen voor de betreffende cliënt.
Herhaalbestelling ongedaan maken
Om een herhaalbestelling ongedaan te maken moet je altijd twee stappen nemen:
- Via het pijltje achter de medicatie kan je de herhaalbestelling als ongedaan markeren in Ons Medicatie. Nadat je op het pijltje hebt geklikt wordt er een pop-up getoond, waarin je moet bevestigen dat je de herhaalbestelling als ongedaan wil markeren.
Let op: De herhaalbestelling wordt via dit pijltje niet ongedaan gemaakt bij de apotheek. Deze optie is dus alleen een administratieve correctie in Ons Medicatie. Ook de eventueel aangemaakte rapportage wordt niet automatisch verwijderd. Maak in dat geval een nieuwe rapportage aan om vast te leggen dat de eerdere bestelling geannuleerd is.
- Vervolgens moet je ook direct contact opnemen met de betreffende apotheek om de herhaalbestelling daadwerkelijk te annuleren.
Herhaalbestellingen testen
De functionaliteit is ook te gebruiken op testomgevingen, vanzelfsprekend geldt dat dit bedoeld is voor testdoeleinden. Op testomgevingen komen de toedienlijsten van een fictieve apotheek. Wanneer dit het geval is, komen de toedienlijsten niet uit een AIS, maar uit onze eigen software. De bestelling zal dan ook niet in een AIS belanden, maar de flow van het bestellen kan wel worden doorlopen en dus getest.