Via Ons Medicatie en Ons Medicatiecontrole heb je de mogelijkheid om dubbele medicatiecontroles uit te voeren. In deze handleiding lees je hoe je zo'n controleverzoek verstuurt en ontvangt en vind je informatie over de instellingen en externe zorgcentrale.
Een controleverzoek versturen
Een controleverzoek automatisch versturen vanuit Ons Medicatie
Moet je medicatie toedienen waarvoor een dubbele medicatiecontrole vereist is? Dan kan je kiezen om deze dubbele controle lokaal of op afstand uit te laten voeren:
Dubbele medicatiecontrole: Op afstand
Het is niet meer vereist om de Medicatiecontrole-app te installeren om een controle op afstand aan te vragen. De medicatiecontrole-functionaliteit is geïntegreerd in Ons Medicatie. Als je een verzoek op afstand wilt aanvragen, dan kan je een medicatiecontrole verzoek aanmaken in Ons Medicatie vanuit je webbrowser. Voor het ontvangen en goedkeuren is de app nog steeds vereist.
Navigeer naar de toedienlijst van de betreffende cliënt en klik in het toedienkaartje onder Dubbele controle op Op afstand:
Klik vervolgens op Verstuur een controleverzoek.
Vervolgens wordt er een nieuwe pagina weergegeven voor het opzetten en uitsturen van een medicatiecontroleverzoek. Let op: Om hier gebruik van te maken, moet je je browser toegang geven tot je camera voor Ons® medicatie. Hierna kan je een foto maken en je verzoek versturen. Geef je geen toegang? Dan kan je niet verder.
Zodra je het verzoek hebt verzonden, zie je in het toedienkaartje de wachtrij en een voortgangsbalk
Wordt jouw controleverzoek door iemand geaccepteerd? Dan zie je in de tijdbalk dat de controle uitgevoerd wordt. Ook wanneer niemand beschikbaar is, wordt dit weergegeven in het toedienkaartje.
Ook is te zien door wie de controle aangevraagd is en door wie en wanneer de controle uitgevoerd is.
In het toedienkaartje krijg je ook een terugkoppeling van het verzoek (goedgekeurd, kan niet uitgevoerd worden, afgekeurd/niet toedienen, etc.).
Een verzoek kan ook geannuleerd worden of opnieuw ingediend.
De rechten en vereiste deskundigheden voor complexe medicatie zijn gelijk aan de werking van de Dubbele Medicatiecontrole-app. Voor meer informatie kan je de handleiding Dubbele Medicatiecontrole-app raadplegen.
Dubbele medicatiecontrole: Lokaal
De zorgmedewerker die jou controleert, moet in zijn of haar eigen Ons Medicatie-account aangeven dat de medicatie door hem of haar gecontroleerd is. Navigeer daarvoor naar de toedienlijst van de betreffende cliënt en klik in het toedienkaartje onder Dubbele controle op Lokaal. Via de dropdown heb je ook de mogelijkheid om aan te geven dat je de medicatie hebt klaargelegd of dat je deze anders hebt uitgevoerd. Onderaan het toedienkaartje wordt vervolgens weergegeven dat de dubbele controle lokaal is uitgevoerd en door wie die is uitgevoerd inclusief het tijdstip.
Een controleverzoek handmatig versturen
Soms is het niet mogelijk om een verzoek voor een dubbele medicatiecontrole te starten in Ons Medicatie. Bijvoorbeeld als je werkt vanaf een computer waar de Medicatiecontrole-app niet op geïnstalleerd kan worden. Dan kan je de Medicatiecontrole-app handmatig openen en vervolgens via het plusje rechtsonder in je scherm een nieuwe, handmatige controle versturen:
- Maak een foto van de medicatie en voeg eventueel een notitie toe via het tekstvlak onderin het scherm. Tik op Toevoegen.
- Voeg via het plusje naast Toegevoegde foto's (1/8) eventueel nog meer foto's (en notities) toe.
- Tik op het pijltje bij Selecteer een cliënt om de betreffende cliënt te zoeken en selecteren.
- Kies het type medicatie.
- Tik vervolgens op Versturen.
Let op: Omdat het controleverzoek niet vanuit Ons Medicatie verstuurd is, kan je in Ons Medicatie niet zien wat er met het verzoek is gebeurd. Dit zorgt er ook voor dat je de medicatie niet rechtstreeks meer kan aftekenen. Mocht je dit alsnog willen doen, dan moet je op het potloodje achter de tekst Dubbele controle op afstand gekozen door X klikken en dan kies je in de dropdown naast Lokaal voor de optie Anders. Dan kan je alsnog de medicatie aftekenen.
De status van verzonden medicatiecontroles bekijken
Je ontvangt een melding als het controleverzoek uitgevoerd is. Het is dus niet nodig om de voorgang van je verzonden controleverzoeken bij te houden. Mocht het lang duren, dan kan je via het tabblad Verzonden altijd kijken wat de status is.
Voorbeeld:
- Het controleverzoek is aangeboden aan de eerste controlerende collega in de wachtrij: Esther Voeten.
- Esther heeft tot het einde van de wachtrij om het verzoek te accepteren. Esther was niet beschikbaar, dus het verzoek is doorgestuurd naar de volgende collega in de lijst:
- Het verzoek is door Danielle Donker geaccepteerd. Zij heeft 4 minuten (of 9 minuten voor complexe medicatie) om de controle uit te voeren:
- Daniëlle heeft de controle uitgevoerd en goedgekeurd:
Het resultaat van de medicatiecontrole bekijken
Nadat het controleverzoek is uitgevoerd door een collega, kan je het resultaat in de Medicatiecontrole-app bekijken. Er zijn drie opties:
- Kan toegediend worden: Met dit resultaat kun je overgaan tot het toedienen van medicatie.
- Stop! Niet toedienen: De medicatie is volgens de controleur niet correct. Controleer de medicatie en de dosering, pas deze aan, en verstuur dan een nieuw controleverzoek met nieuwe foto's.
- Kan controle niet uitvoeren: De controleur kan de controle niet uitvoeren. Dit kan zijn omdat een foto bewogen of onscherp was, omdat de tekst niet goed te lezen is, of omdat niet alles op de foto stond. Het controleverzoek moet dan aangepast worden: Pas de foto's aan op basis van de feedback, hergebruik de foto's die je nog steeds wil gebruiken en verstuur het vernieuwde verzoek via de knop Opnieuw indienen.
Een controleverzoek ontvangen
Via de Ons Medicatiecontrole-app op mobiel
Beschikbaarheid instellen
Aan het begin van je dienst stel je in de Ons Medicatiecontrole-app in dat je beschikbaar bent. Ga naar het tabblad Verzonden en klik bovenin op de dropdown bij Niet beschikbaar:
- Beschikbaar tot: Geef aan tot hoe laat je beschikbaar bent. Let op: Dit moet elke dag opnieuw handmatig gebeuren.
Roostert jullie organisatie met Ons? Dan kan de medewerker een herinnering instellen vlak voor, of na de dienst begint. - Gewoon / Achterwacht: Geef aan of je gewoon of als achterwacht beschikbaar bent.
- Gewoon: Controleverzoeken worden zoveel mogelijk gelijkmatig verdeeld over de beschikbare collega's om te voorkomen dat je tijdens je werk vaak onderbroken wordt vanwege meldingen voor alle controleverzoeken binnen je team. Een controleverzoek moet zo snel mogelijk door een collega uitgevoerd worden, zodat je verder kan met het toedienen van de medicatie bij de cliënt. Een controleverzoek wordt elke 30 seconden doorgezet naar de volgende collega in de wachtrij.
- Achterwacht: Als achterwacht krijg je alleen controleverzoeken waarvoor drie collega's niet beschikbaar waren.
Vanaf het moment dat je beschikbaar bent kan je controleverzoeken ontvangen.
Meldingen voor controleverzoeken ontvangen
Je ontvangt een melding als er een controleverzoek voor je is. Het controleverzoek bestaat uit één of meer foto's en de gegevens van de cliënt. Je kan op een foto tikken om deze te vergroten en details te bekijken. Als er een notitie-icoontje zichtbaar is rechtsonder op de foto, dan heeft de aanvrager een notitie toegevoegd. Tik op het notitie-icoontje om die toelichting te bekijken.
Controleverzoeken uitvoeren
Als je de melding voor het controleverzoek hebt ontvangen tik je in de melding op Controle uitvoeren? Je hebt dan twee keuzes:
- Tik op Nee of negeer de melding als je niet in de gelegenheid bent om de controle uit te voeren.
- Tik op Ja als je in de gelegenheid bent om de controle uit te voeren. Controleer of de medicatie correct is en deel vervolgens je bevinding:
- Tik op het rode handje (Stop! Niet toedienen) als de dosering incorrect is. Geef vervolgens aan waarom de dosering niet correct is.
- Tik op het oranje driehoekje (Kan controle niet uitvoeren) als je geen beslissing kunt maken. Geef vervolgens aan waarom je geen beslissing kunt maken.
- Tik op het groene vinkje (Kan toegediend worden) als de dosering correct is.
Contact opnemen met je collega over het controleverzoek
Je kunt direct vanuit het controleverzoek of het ontvangen resultaat van het controleverzoek van je collega een bericht sturen via Ons Berichten (via het gespreks-icoontje) of telefonisch (via het telefoon-icoontje) contact opnemen. Op deze manier kun je makkelijk binnen de veilige en vertrouwde omgeving van Ons® overleggen over het controleverzoek.
Via Ons Medicatiecontrole op het web
Beschikbaarheid instellen
Aan het begin van je dienst stel je in Ons Medicatiecontrole op het web in dat je beschikbaar bent. Klik op de knop Aanmelden rechtsbovenin. Er wordt een pop-up geopend waarin je moet aangeven voor welk soort controleverzoeken je je wil aanmelden:
Enkel persoonlijke verzoeken: je ontvangt dan alleen controleverzoeken die specifiek naar jou toegestuurd zijn.
- Pas beschikbaarheid aan: Geef vervolgens aan tot hoe laat je beschikbaar bent en voor welk type medicatie je controleverzoeken wil ontvangen.
- Klik op Bevestigen.
Zorgcentrale: je ontvangt dan samen met alle andere collega's die zijn aangemeld als zorgcentrale alle verzoeken die naar de zorgcentrale gestuurd zijn. Iedere zorgcentrale-gebruiker kan een controleverzoek uit de lijst oppakken en afhandelen.
- Pas beschikbaarheid aan: Geef vervolgens aan tot hoe laat de zorgcentrale beschikbaar moet zijn.
- Klik op Bevestigen.
Meldingen voor controleverzoeken ontvangen
Je ontvangt een melding via je browser als er een controleverzoek voor je is. Zorg ervoor dat je in je browser hebt ingesteld dat je sites je meldingen mogen sturen. Als dit juist staat ingesteld ontvang je van Ons Medicatie een pop-up en een geluidssignaal (als je je geluid aan hebt staan.
Let op: De instellingen voor meldingen verschillen per browser. Zorg ervoor dat je op alle apparaten die je gebruikt hebt ingesteld dat je meldingen ontvangt.
Controleverzoeken uitvoeren
Klik in het tabblad Wachtrij op het binnengekomen controleverzoek:.Controleer of de medicatie correct is en deel vervolgens je bevinding:
- Klik op het Stop! Niet toedienen als de dosering incorrect is. Geef vervolgens aan waarom de dosering niet correct is.
- Klik op het Kan controle niet uitvoeren als je geen beslissing kunt maken. Geef vervolgens aan waarom je geen beslissing kunt maken.
- Klik op het Kan toegediend worden als de dosering correct is.
Instellingen in de Ons Medicatiecontrole-app
Herinnering
Als jullie zorgorganisatie roostert met Ons® dan kan je als gebruiker instellen dat je een herinnering wil ontvangen:
Bevoegdheid
Voordat je controles kan ontvangen voor complexe medicatie moet je in Ons Medicatiecontrole instellen dat je deze verzoeken wil ontvangen. Ga hiervoor naar het tabje Instellingen. Klik onder Gebruik op Bevoegdheid en stel in voor welk soort medicatie je controleverzoeken wil ontvangen.
Let op: Het kan zijn dat je geen keuze hebt onder Bevoegdheid. In dat geval heeft je applicatiebeheerder ingesteld welke deskundigheden benodigd zijn voor complexe medicatie. Bekijk Inrichting van Ons Medicatiecontrole voor meer informatie.
Externe zorgcentrale
Ons Medicatiecontrole is ook te koppelen met een externe zorgcentrale. Daarnaast blijft het mogelijk om medicatiecontroleverzoeken uit te zetten naar medewerkers binnen de eigen organisatie. Bekijk de handleiding Inrichting van Ons Medicatiecontrole - Externe zorgcentrale voor het opzetten, inrichten en gebruiken van deze koppeling.