Voordat je kan beginnen met Ons® Medicatie, is het noodzakelijk om eerst een aantal stappen te doorlopen. Deze stappen staan hieronder beschreven:
Samenwerken met verschillende apotheken
Begin met het opstellen van een lijst met apotheken waarmee je als organisatie wil samenwerken. Een apotheek hoeft maar één keer te koppelen met Ons Medicatie. Controleer daarom of apotheken al gekoppeld zijn. Dit kan je doen door de lijst van apotheken, inclusief hun AGB-code te mailen naar [email protected]. Nadat de lijst gecontroleerd is door Nedap, ontvang je een reactie terug op je mail. Aan de hand van die reactie kan je de apotheken waarmee je wil koppelen maar die nog niet gekoppeld zijn, informeren.
Voor apotheken die nog niet gekoppeld zijn, is een standaardmail beschikbaar die je kan versturen naar die apotheken. In deze mail staat welke stappen zij moeten doorlopen om de koppeling tot stand te brengen. De standaardmail kan je ook aanvragen via [email protected].
Toelichting op de koppeling met apotheken
Ons Medicatie koppelt met verschillende Apothekers Informatie Systemen (AIS). Hoe de apotheek de koppeling kan activeren in hun systeem is te vinden via www.ons-medicatie.info. In de handleiding Ons Medicatie voor apotheken staat hoe de verschillende koppelingen werken en wanneer de koppelingen synchroniseren, daarvoor zijn verschillende opties in te stellen.
Een apotheek kan kosteloos gebruik maken van Ons Medicatie voor apotheken. Met dit portaal heeft de apotheek inzicht in de gekoppelde organisaties, de gekoppelde cliënten en de toedienlijsten zoals deze getoond worden in Ons Medicatie.
Apotheek koppelen aan cliënt in Ons®
Een apotheek moet in Ons Administratie gekoppeld worden aan een cliënt. Dit doe je bij de cliënt onder Cliëntnetwerk. Het is belangrijk dat de apotheek wordt gekoppeld met de juiste AGB-code.
Foutmeldingen geen toedienlijst gevonden
Zodra je Ons Medicatie opent en naar een cliënt navigeert, wordt de toedienlijst gesynchroniseerd. Het kan soms voorkomen dat het synchroniseren niet lukt, waardoor je een foutmelding ziet. In de getoonde foutmelding wordt aangegeven waarom Ons Medicatie geen toedienlijst kan vinden of tonen. Bij elke foutmelding staat een instructie of een link naar de plek in Ons® waar je de fout kan oplossen.
Let op: Cliëntgegevens in Ons moeten voldoen aan verschillende voorwaarden, voordat ze in Ons Medicatie worden getoond. Bekijk deze handleiding voor de voorwaarden.
Herhaalbestellingen configureren
Ons Medicatie biedt de mogelijkheid om herhaalbestellingen vanaf de toedienlijst direct in de receptenbuffer van het AIS te laten landen. Dat gebeurt via een EDIFACT-bericht. Apotheken bepalen zelf of zij deze functionaliteit willen activeren, dat kan via Ons Medicatie voor apotheken.
Als een apotheek de herhaalbestellingen heeft geconfigureerd, kan er voor alle medicatie die niet in een baxterrol zit een herhaalbestelling worden aangevraagd. Onderaan de toedienlijst vind je of een herhaalbestelling mogelijk is.
Koppelingen met elektronische voorschrijfsystemen
Ons Medicatie biedt ondersteuning bij het elektronisch voorschrijven van medicatie via verschillende soorten koppelingen:
API-koppelingen
Via een API-koppeling kan Ons® gegevens uitwisselen met goedgekeurde externe leveranciers van elektronische voorschrijfsystemen, zoals Medimo. Informatie over de beschikbare externe koppelingen is te vinden in de handleiding API-koppelingen. Specifiek voor FarMed bevat Ons® een aparte module, waarbij bepaalde handelingen rondom het voorschrijven van medicatie via functionaliteit binnen Ons zelf uitgevoerd kunnen worden. Uitleg over de FarMed module is te vinden in de handleiding FarMedRx module gebruiken in Ons.
SSO-koppelingen
Ons® biedt ook mogelijkheden om via een SSO-koppeling eenvoudig toegang te krijgen tot elektronische voorschrijfsystemen. Bekijk de handleiding Single Sign-On-Koppelingen voor meer informatie.
FarMedRx EVS-koppelingen
Let op
Door een fout in het ontwerp van de nieuwe informatiestandaard Medicatieproces 9, kan GDS-medicatie op de toedienlijst komen te staan op dagen waarop deze niet in de baxter zit. We raden klanten af om in productie te starten met de FarmedRx-Nedap ONS® integratie. Klanten die al gestart zijn, worden vanuit FarMedVisie begeleid bij een workaround. Helaas zijn we hierin afhankelijk van andere partijen en kunnen we alleen het advies geven om nu nog niet op productie te starten.Gebruikt jullie organisatie FarMed als elektronisch voorschrijfsysteem en werkt de apotheker mee in dat systeem om de toedienlijst aan te maken? Dan kan je een koppeling maken tussen FarMedRx en Nedap, zodat je de toedienlijsten af kan tekenen via Ons Medicatie. Doorloop onderstaande stappen om de koppeling te activeren:In de huidige versie van de FarMedRx EVS-koppeling is het niet mogelijk om herhaalbestellingen naar Farmed te sturen.
- Maak een nieuwe apotheek aan met de AGB-code van jullie zorgorganisatie. Die AGB-code vind je via naam van jullie zorgorganisatie (het hoogste niveau in het locatiegram). Onder Overige informatie vind je de AGB-code(instelling).
- Koppel vervolgens die AGB-code aan een cliënt. Dit doe je bij de cliënt onder Cliëntnetwerk.
FarMedRx EVS-koppeling activeren
Voordat Nedap de koppeling kan activeren, moet je eerst contact opnemen met [email protected]en vragen of zij een API-gebruiker in FarMedRx kunnen inrichten en bsn-bevraging willen activeren. Aanvullend moet je ook een extra verklaring ondertekenen.Voor het inschakelen van de koppeling aan de kant van Ons® kan een ticket worden ingediend om zo alle benodigde informatie voor activeren van de koppeling door te geven.
Probleemoplossing
Bij vragen of problemen kan je een ticket indienen. Voor vragen over bijvoorbeeld firewall-configuratie en inrichting aan de kant van FarmedRx kan je contact zoeken met FarmedVisie via [email protected].