1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Medicatie
  4. Configuratie

Inrichting van Ons Medicatie

Bijgewerkt op 25 Jul om 10.19 uur

Met Ons® Medicatie leg je de toedienregistratie digitaal vast. Het is een oplossing waarbij je vanuit het zorgdossier rechtstreeks kunt samenwerken met de apotheek. Je beschikt altijd over een actuele en uniforme toedienlijst van je cliënt.

Configuratie-instellingen voor Ons Medicatie

In Ons Administratie kan je instellingen voor Ons Medicatie wijzigen, deze instellingen veranderen het gedrag van Ons Medicatie voor alle medewerkers. Navigeer in Ons Administratie naar Beheer >Instellingen > Overige instellingen. Klik onder het kopje Medicatie op Ons Medicatie (toedienlijsten) configuratie. Daar heb je verschillende opties:

Medicatie - Dubbele controle voor opiaten

Onder Medicatie kan je instellen dat gebruikers verplicht een dubbele controle moeten uitvoeren bij opiaten (om misbruik te voorkomen). Door deze instelling aan te zetten, wordt het voor gebruikers verplicht om een dubbele controle uit te laten voeren voor los geleverde en zo nodige medicatie, voordat er afgetekend en toegediend kan worden.

Let op: Onder opiaten verstaan we alle geneesmiddelen met Bijzonder kenmerk 2 'Product valt onder Opiumwet in volle omvang' in de G-standaard. 

Toedieninstructies

Onder Toedieninstructies kan je instellen voor welke zorgplanmethodieken toedieninstructies worden weergegeven aan de medewerkers van jullie organisatie in Ons Medicatie. Medicatiegerelateerde acties met een Omaha-classificatie worden automatisch onder Toedieninstructies bij de cliënt weergegeven. Voor alle overige zorgplanmethodieken moet dit dus worden ingesteld. 

Let op: Medicatiegerelateerde acties met een Nanda Nic Noc-classificatie kunnen niet worden toegevoegd. 

Aanvullende informatie over Ons Medicatie

Voorwaarden aan cliëntgegevens

Cliëntgegevens in Ons® moeten voldoen aan onderstaande voorwaarden, om Ons Medicatie in te kunnen zetten: 

  • Cliënt is in zorg.

  • Cliënt heeft een gevalideerd bsn.
  • Cliënt moet gekoppeld zijn aan een apotheek.
  • Deze apotheek heeft een geldige AGB-code.
  • Deze apotheek is gekoppeld aan Ons Medicatie.
  • Deze apotheek heeft een toedienlijst beschikbaar gesteld aan Ons Medicatie
  • Cliënt moet gekoppeld zijn aan een locatie.
    Let op: Voor intramuraal gebruik geldt dat cliënten gekoppeld moeten zijn aan een locatie van het type Kamer.

Bij het intramuraal overzicht gaat Ons Medicatie er vanuit dat er niet meer dan 10 cliënten op een kamer geplaatst zijn. Meer cliënten op een kamer kunnen niet getoond worden. 

Beschikbare gebruiksplatformen

Ons® Medicatie is zowel op desktop en als PWA (progressieve web app) op mobiele apparaten te gebruiken. Informatie over de algemene systeemeisen zoals die gelden voor Nedap Ons applicaties is te vinden onder Systeemeisen.

Maak je gebruik van Android? Dan adviseren we om Chrome als standaardbrowser in te stellen voor een goede werking van Ons®  Medicatie en Ons®  Medicatiecontrole.

Noodlijsten via Ons API instellen

In het geval dat Ons Medicatie door onvoorziene redenen niet beschikbaar is, is het mogelijk om via Ons API noodlijsten (weekoverzichten met alle relevante medicatie-informatie voor een cliënt) op te halen. Lees hier meer over de specifieke API van Ons Medicatie.

Met Ons API kan een extern systeem calls doen via een API-structuur. Het is ontwikkeld om data op te halen en te plaatsen in systemen van zorgorganisaties. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om een koppeling tussen een Nedap Healthcare-omgeving en een extern systeem te maken.