We verbeteren de veiligheid van onze mobiele apps en daarom stappen we over op een nieuwe manier van inloggen. Hierdoor is het straks alleen nog maar mogelijk om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord of via je single-sign on provider. De koppelcode zal verdwijnen. Deze wijzigingen gaan in op 3 juni 2025.
Op deze informatiepagina vind je alle praktische informatie over de wijzigingen die we gaan aanbrengen aan het inloggen op de Ons® apps. Daarnaast geven we antwoord op veelgestelde vragen rondom dit onderwerp. We updaten deze pagina regelmatig met nieuwe informatie.
De planning
Hieronder staan de belangrijkste momenten rondom de nieuwe manier van inloggen op de mobiele apps.
Datum | Actie |
---|---|
Januari 2025 | Inloggen via gebruikersnaam en wachtwoord wordt duidelijker in beeld gebracht bij de mobiele apps. Functioneel wijzigt er nog niks. |
3 t/m 17 juni 2025 | We starten een geforceerde update naar alle apps. Het duurt ongeveer 2 weken totdat deze volledig is uitgerold bij alle gebruikers. Zodra de update is uitgevoerd, is het niet meer mogelijk om in te loggen met de koppelcode. |
Wat kun je verwachten?
In januari veranderen we het inlogscherm van alle mobiele apps. We bieden nog steeds dezelfde functionaliteit aan, maar maken de optie om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord prominenter dan de optie om in te loggen via de koppelcode. Zo willen we de gebruikers laten wennen aan het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op onze apps. Hieronder vind je een voorbeeld van het nieuwe inlogscherm. Let op: de onderstaande afbeelding zal op detailniveau nog worden aangepast.
Op 3 juni 2025 starten we een geforceerde update voor alle mobiele apps. Het zal ongeveer twee weken duren om alle apps te updaten. Welke app op welk moment wordt geüpdatet kunnen we van tevoren niet bepalen of inschatten. Dit is iets wat de app stores voor ons bepalen.
Als een gebruiker na de geforceerde uitlog opnieuw inlogt, wordt hij doorgestuurd naar onderstaande inlogpagina. Wanneer je eenmaal weer bent ingelogd, kun je daarna snel weer opnieuw inloggen met een pincode of gezichtsherkenning via het onderstaande scherm. Als je meerdere Ons®-apps op je telefoon hebt, hoef je dit alleen te doen bij de app die als eerste geüpdatet is. De apps die daarna worden geüpdatet zullen deze login overnemen, zoals je van de Ons® apps gewend bent. Hieronder vind je de schermen die een gebruiker te zien krijgt als hij via gebruikersnaam en wachtwoord of via SSO inlogt. Let op: de onderstaande afbeeldingen worden op detailniveau nog aangepast.
Update tussen 3 en 17 juni
Omdat we geen controle hebben over wanneer welk toestel wordt geüpdatet, kan het zijn dat de ene gebruiker de update op 3 juni krijgt en de andere pas op 17 juni. Als de app geüpdatet is, kun je nog wel inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord, maar niet meer met de koppelcode. De apps zullen na de update een geheel nieuw inlog- en uitlogscherm hebben.
Wat verwachten we van jou?
We geven een aantal tips om deze overstap zo goed mogelijk te laten verlopen.
- Bepaal de impact op je organisatie: Zorg ervoor dat je goed in kaart hebt gebracht welke impact de nieuwe manier van inloggen heeft op jullie organisatie.
- Schakel automatisch updaten in: Zorg ervoor dat zoveel mogelijk medewerkers de functie automatisch updaten voor de Ons® apps aan hebben staan. Gebruik je een MDM oplossing? Zorg er dan ook voor dat de Ons® apps automatisch geüpdatet worden.l
- Deel inloggegevens: Zorg ervoor dat elke medewerker die gebruikmaakt van de Ons® apps een gebruikersnaam en wachtwoord heeft. Bij medewerkers die inloggen in de Ons® suite via SSO is dit niet noodzakelijk. Zij kunnen gewoon gebruik blijven maken van deze inlogmethode.
- Informeer je medewerkers tijdig: Bereid je medewerkers erop voor dat ze in de periode van 3 t/m 17 juni uitgelogd zullen worden uit de Ons® apps en opnieuw moeten inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord of via SSO. Beheer je de Ons® apps op 3 juni in je MDM oplossing? Dan zullen gebruikers niet merken dat ze uitgelogd zijn dankzij hun MDM-profiel.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over de nieuwe manier van inloggen op onze mobiele apps en het einde van de koppelcode? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een ticket via de knop Ticket indienen.
Voor welke apps en ondersteuningssystemen geldt deze verandering?
Ons® Dossier, Ons® Vandaag, Ons® Toegangscode, Medicatiecontrole, Ons® Wondzorg, Ons® Berichten, Nedap Ons®, TouchPro. Hierbij maakt het niet uit of het de Android of iOS versie van de app is.