1. Home
  2. Kennisbank
  3. Mobiele apps
  4. Configuratie

Beëindiging koppelcode voor mobiele apps

Bijgewerkt op 08 May om 09.43 uur

Deze informatiepagina is bijgewerkt op 30 april. Voorheen was de titel van deze pagina Nieuwe manier van inloggen op mobiele apps.

Let op:

De beëindiging van de koppelcode als inlogmethode zou eerst plaatsvinden in de periode van 3 tot en met 17 juni, maar zoals in deze mail is aangekondigd, hebben we dit uitgesteld. Hiermee stellen we dus ook het eenmalig geforceerd uitloggen van gebruikers op mobiele applicaties uit. Deze actie is nodig om de koppelcode te kunnen stopzetten. Een nieuwe datum voor de beëindiging van de koppelcode en het geforceerd uitloggen is op dit moment nog niet bekend. De uitrol van deze wijziging verandert ook. Eerder kondigden we aan dat de uitrol twee weken zou duren. Dit zou betekenen dat medewerkers binnen dezelfde organisatie op verschillende momenten zouden worden uitgelogd en de koppelcode niet meer konden gebruiken. We onderzoeken hoe we deze wijzigingen kunnen uitrollen, waarbij we de impact op organisaties en gebruikers minimaliseren.

We houden je per mail en via deze informatiepagina op de hoogte van verdere ontwikkelingen. 

We verbeteren de veiligheid van onze mobiele apps en daarom stappen we over op een andere manier van inloggen. Hierdoor is het straks alleen nog maar mogelijk om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord of via je single-sign (SSO) on provider. De koppelcode zal verdwijnen.


Op deze informatiepagina vind je alle praktische informatie over de wijzigingen die we gaan aanbrengen aan het inloggen op de Ons® apps. Daarnaast geven we antwoord op veelgestelde vragen rondom dit onderwerp. We updaten deze pagina regelmatig met nieuwe informatie.


De planning

Hieronder staan de belangrijkste momenten rondom de nieuwe manier van inloggen op de mobiele apps.  


Datum
Actie
Januari 2025 (staat live)Inloggen via gebruikersnaam en wachtwoord is mogelijk en wordt duidelijker in beeld gebracht bij de mobiele apps.
Datum nog niet bekend
(uitgesteld)
Alle gebruikers worden geforceerd uitgelogd en de koppelcode is niet meer beschikbaar.


Wat kun je verwachten?

Vanaf januari is inloggen via de optie gebruikersnaam en wachtwoord prominenter geworden dan de optie om in te loggen via de koppelcode. Hieronder vind je een voorbeeld van het nieuwe inlogscherm. De onderstaande afbeelding zal op detailniveau nog worden aangepast.

Na de update, waarvan de datum nog niet bekend is, worden alle gebruikers uitgelogd en ontkoppeld. Daarna is de koppelcode ook niet meer beschikbaar. Dat betekent dat alle gebruikers daarna opnieuw moeten aanmelden in een van de mobiele applicaties via SSO of door middel van gebruikersnaam + wachtwoord en tweefactorauthenticatie (2FA). Als een gebruiker na de geforceerde uitlog opnieuw inlogt, wordt hij doorgestuurd naar de onderstaande inlogpagina. Wanneer je eenmaal weer bent ingelogd, kun je daarna gezichtsherkenning of een pincode instellen via het onderstaande scherm. Als je meerdere Ons®-apps op je telefoon hebt, hoef je alleen maar op één app opnieuw in te loggen. De apps die je daarna gebruikt zullen deze login overnemen, zoals je van de Ons® apps gewend bent. Hieronder vind je de schermen die een gebruiker te zien krijgt als hij via gebruikersnaam en wachtwoord of via SSO inlogt. Let op: de onderstaande afbeeldingen worden op detailniveau nog aangepast. 




Kortom, wanneer de update gaat plaatsvinden wordt op een later tijdstip gedeeld. Als de app geüpdatet is worden gebruikers geforeceerd uitgelogd en dan kun je nog wel inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord of SSO , maar niet meer met de koppelcode. De apps zullen na de update een geheel nieuw inlog- en uitlogscherm hebben.



Wat verwachten we van jou? 

We geven een aantal tips om deze overstap zo goed mogelijk te laten verlopen. 

  • Bepaal de impact op je organisatie: Zorg ervoor dat je goed in kaart hebt gebracht welke impact de nieuwe manier van inloggen heeft op jullie organisatie.
  • Schakel automatisch updaten in: Zorg ervoor dat zoveel mogelijk medewerkers de functie automatisch updaten voor de Ons® apps aan hebben staan. Gebruik je een MDM oplossing? Zorg er dan ook voor dat de Ons® apps automatisch geüpdatet worden.
  • Deel inloggegevens: Zorg ervoor dat elke medewerker die gebruikmaakt van de Ons® apps een gebruikersnaam en wachtwoord heeft. Bij medewerkers die inloggen in de Ons® suite via SSO is dit niet noodzakelijk. Zij kunnen gewoon gebruik blijven maken van deze inlogmethode.  
  • Informeer je medewerkers tijdig: Zodra wij meer informatie hebben over de periode waarin we de koppelcode beëindigen, sturen we je een mail. We zorgen ervoor dat je deze informatie tijdig van ons ontvangt, zodat je de tijd hebt om je medewerkers hierop voor te bereiden. Het is belangrijk dat medewerkers in deze periode weten dat ze worden uitgelogd uit alle Ons®-apps en dat zij opnieuw moeten inloggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord of via SSO. 

Beheer je de Ons®-applicaties in je MDM oplossing? Dan zullen gebruikers niet merken dat ze uitgelogd zijn dankzij hun MDM-profiel.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over het uitfaseren van de koppelcode op onze mobiele apps? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een ticket via de knop Ticket indienen

Voor welke apps en ondersteuningssystemen geldt deze verandering?

Ons® Dossier, Ons® Vandaag, Ons® Toegangscode, Medicatiecontrole, Ons® Wondzorg, Ons® Berichten, Nedap Ons®, TouchPro. Hierbij maakt het niet uit of het de Android- of iOS-versie van de app is.

Worden bij alle gebruikers de applicaties ontkoppeld of alleen bij gebruikers die zijn gekoppeld op basis van de koppelcode??

Wanneer de koppelcode wordt uitgeschakeld, worden alle gebruikers ontkoppeld en uitgelogd uit de mobiele applicaties. Dat betekent dat alle gebruikers zich daarna opnieuw moeten aanmelden in een van de applicaties via SSO of via gebruikersnaam + wachtwoord en 2FA. Eenmaal ingelogd, nemen de andere Nedap Ons®-applicaties deze inlog over zoals je gewend bent.

Hoe krijg ik te weten wanneer de koppelcode wordt stopgezet?

Om ervoor te zorgen dat jullie goed op de hoogte zijn van het stopzetten van de koppelcode, informeren wij jullie op tijd via mail.

category image

Mobiele apps

Open navigation