1. Home
  2. Kennisbank
  3. Algemene informatie
  4. Releasebeleid

Algemene uitgangspunten van het releasebeleid

Bijgewerkt op 25 Jul om 10.19 uur

Onze software is web-based. Verbeteringen kunnen snel doorgevoerd worden door applicaties via updates van een actuele softwareversie te voorzien. Hierdoor stellen we onze gebruikers in staat om altijd over de meest recente en beste versie van de applicatie te beschikken.

Fases in releaseproces

Onze software wordt volgens een vast releaseproces ontwikkeld, getest en vrijgegeven:

  • Interne ontwikkeling (development)
  • Gereed voor installatie op testomgevingen (staging)
  • Gereed voor installatie op productieomgevingen (productie)

De tijd die tussen deze fases zit, is afhankelijk van de grootte van de wijziging. Elke status kent zijn eigen eisen aan (geautomatiseerde) tests en beschrijvingen. De eisen zijn vanzelfsprekend strenger bij de installatie op productieomgevingen, dan voor installatie op testomgevingen of interne ontwikkeling. Indien in een van deze fases fouten aan het licht komen, kan worden besloten de installatie uit te stellen.

Grootte van aanpassingen

De grootte van de aanpassing bepaalt de versie waarin de aanpassing opgenomen wordt. We hanteren de volgende versie-indeling: 

  • Bugfix-versie: oplossingen voor softwarematige fouten
  • Minor-versie: aanpassingen en verbeteringen van de functionaliteit
  • Major-versie: grootschalige aanpassingen en verbeteringen van de functionaliteit. Major aanpassingen worden in alle slices en applicaties doorgevoerd, behalve Ons Administratie en Ons Planning; deze hanteren een jaartal.


Het versienummer geeft aan om wat voor soort aanpassing het gaat:

  • Bugfix update: 3.4.2 naar 3.4.3
  • Minor update: 3.4.2 naar 3.5.0
  • Major update: 3.4.2 naar 4.0.0

Installatiewindow

Vaste momenten voor updates en onderhoud

Updates worden elke dinsdagavond tussen 19.00 en 22.00 uur op productie-omgevingen geïnstalleerd. Hoewel het onderhoud en de updates doorgaans minder lang duren, is het aan te bevelen rekening te houden met het feit dat de applicaties binnen dit tijdsbestek niet beschikbaar kunnen zijn. Dit geldt voor het genereren van exports, maar ook voor aanverwante dienstverlening, zoals OnsDB. Het tijdstip waarop testomgevingen een update krijgen kan verschillen: doorgaans worden deze op dinsdagen vanaf 16.30 uur geüpdatet.

Tijdens de update

Tijdens het updaten wordt de applicatie uitgeschakeld; hierdoor is de applicatie tijdelijk niet te gebruiken. Doorgaans duurt dit enkele minuten. Om de impact hiervan op de organisatie te beperken, raden wij aan om helder binnen uw organisatie te communiceren dat de applicatie mogelijk tijdelijk niet beschikbaar is. Mobiele apps zijn tijdens updates van andere applicaties wel beschikbaar; de data is (tijdelijk) offline beschikbaar op het mobiele apparaat.

Communicatie

Ons Aankondigingen

Nieuwe functionaliteit wordt per applicatie aangekondigd en beschreven in Ons Aankondigingen. Ook zijn hier release notes van bugfixversies terug te vinden en heeft de gebruiker hier toegang tot handleidingen die de nieuwe functionaliteit verder verduidelijken.

Verstoringen en incidenten: onder Nieuws

Informatie over verstoringen en incidenten wordt gedeeld via de Nieuws-pagina. Bij verstoringen en incidenten toont de homepage een banner met een samenvatting van de verstoring. Van daaruit kan je doorklikken om de details van de verstoring te lezen. De verstoringsinformatie is voor iedereen toegankelijk. Wil je de gearchiveerde verstoringen zien? Log dan in op het supportportaal.

Specifieke aankondigingen per mail

In de onderstaande gevallen informeren wij onze contactpersonen ook per e-mail:

  • Versies met nieuwe functionaliteiten waarbij aanpassing in de inrichting vereist is.
  • Gepland onderhoud buiten de reguliere update-window met extra downtime als gevolg
  • Incidenteel onderhoud buiten de reguliere update-window. Let op: Vanwege de urgentie en korte doorlooptijd kan dit niet altijd vooraf aangekondigd worden.


category image

Algemene informatie

Open navigation