1. Home
  2. Kennisbank
  3. Mobiele apps
  4. Ons Vandaag-app

Beëindiging ondersteuning Nedap Ons-app

Bijgewerkt op 10 Dec om 16.20 uur

De ondersteuning van de Nedap Ons®-app stopt in 2025. We gaan dit in stappen doen waarbij we telkens wat functionaliteit in de app uitzetten. Op 1 april schakelen we de planning, het cliëntoverzicht en teamoverzicht uit. Je kan nu al de Ons® Vandaag-app gebruiken hiervoor en vanaf 1 april moet je hiervoor de Ons® Vandaag-app gebruiken. 


Op deze informatiepagina vind je meer informatie over de migratie naar de Ons® Vandaag-app en geven we tips voor deze overgang. Ook geven we antwoord op veelgestelde vragen. We updaten deze pagina regelmatig met nieuwe informatie. 

In het eerste kwartaal van 2025 gaan we alle zorgorganisaties actief informeren over hoe om te gaan met deze wijzigingen, via Accountmanagers bijvoorbeeld. Omdat de Nedap Ons®-app een applicatie is die dagelijks veel wordt gebruikt binnen zorgorganisaties, stellen we verschillende middelen beschikbaar om het voor gebruiker zo eenvoudig mogelijk te laten zijn om over te stappen naar de Ons® Vandaag-app. 


Op het supportportaal vind je op dit moment al handleidingen over de Ons® Vandaag-app . Daarnaast gaan we de uitleg-animatie voor de Ons® Vandaag-app updaten. Met deze video leggen we op een eenvoudige manier uit hoe je de Ons® Vandaag-app kan gebruiken. Zodra we meer duidelijkheid hebben over de vernieuwde Ons® Berichten-app, zullen we ook hiervoor handleidingen en ander instructiemateriaal beschikbaar stellen. 


Berichten in Nedap Ons®

De berichten-functionaliteiten in de Nedap Ons®-app blijft nog wel even bestaan, maar zal op termijn worden vervangen door de vernieuwde Ons® Berichten-app. Wanneer we dit gaan doen, is op dit moment nog niet bekend. Zodra we hier meer informatie over hebben, informeren we je hierover via de bekende kanalen. Als je vanuit de Ons® Vandaag-app een bericht wil sturen, dan word je nu nog automatisch doorgestuurd naar de Nedap Ons® app.



Planning

Hieronder staan de belangrijkste datums in aanloop naar de uitfasering van de Nedap Ons®-app. 


Datum
Actie
Tot 1 april 2025De huidige app blijft werken, maar je krijgt meldingen om over te stappen naar Ons® Vandaag.
1 april t/m 14 april 2025We forceren de update via de app-stores. Dit proces kan tot twee weken duren. De uitgeschakelde functies in de Nedap Ons®-app geven alleen een melding om Ons® Vandaag te gebruiken. 

Belangrijkste voordelen Ons® Vandaag-app 

  • Ongeplande bezoeken toevoegen
    Als gebruiker kan je vanuit de app ongeplande bezoeken toevoegen tussen de al geplande bezoeken. Deze ongeplande bezoeken worden dan ook meegenomen in je tijdsregistratie. Hiermee kan een gebruiker dus de dag registeren zoals die ook heeft plaatsgevonden.

  • Dagen eenvoudiger ondertekenen vanuit de app
    Met Ons® Vandaag kan je je gewerkte dag eenvoudig ondertekenen. Dit was niet mogelijk met de Nedap Ons®-app, waardoor gebruikers op een computer, via het Medewerkerportaal, hun hele week moesten aftekenen. Lees voor deze functie ook goed de handleiding Configuratie van de Ons® Vandaag-app door.

  • Agenda-afspraken toevoegen vanuit de app
    Via de Ons® Vandaag-app kan je eenvoudig agenda-afspraken inzien en toevoegen. Daarnaast kan je aan deze afspraken ook cliënten toevoegen. Op termijn wordt het ook mogelijk om medewerkers te kunnen toevoegen aan agenda-afspraken.

Wat kun je verwachten?

Tot 1 april werkt de Nedap Ons®-app zoals je deze gewend bent, wel laten we een melding in de app zien dat je kunt overstappen naar Ons® Vandaag. Op 1 april doen we een geforceerde update naar de Android en iOS versie van de Nedap Ons®-app. Omdat we deze update moeten doen via de app stores, kan het tot twee weken duren voordat alle apps zijn geüpdatet. Hierbij hebben wij geen invloed of zicht op welke app of welke organisatie op welk moment wordt geüpdatet. Het kan dus zijn dat de ene medewerker in je organisatie op 1 april de update ontvangt, terwijl een andere medewerker pas op 14 april aan de beurt is. De onderdelen die worden uitgeschakeld in de Nedap Ons®-app (planning, cliëntenoverzicht en teamoverzicht) heten in de Ons® Vandaag-app Planning, Cliënten en Team. 


Let op: Als de app is geüpdatet, dan zal deze alleen nog maar een melding laten zien wanneer je de planning, het teamoverzicht of het cliëntenoverzicht opent. Deze melding vertelt je dat dit gedeelte niet langer werkt in de Nedap Ons®  app en je hiervoor Ons®  Vandaag kunt gebruiken. 


Schakel automatisch updaten in

Wanneer je als gebruiker of in je MDM-tool automatisch updaten niet aan hebt staan, dan krijg je een melding dat je de app moet updaten. Je kunt de Nedap Ons®-app in zijn geheel niet gebruiken totdat je deze update hebt uitgevoerd. We raden je dan ook sterk aan om automatisch updaten aan te zetten voor de apps die horen bij de Ons suite.

Wat verwachten we van jou? 

We geven een aantal tips om deze overstap zo goed mogelijk te laten verlopen. 

  • Bepaal de impact op je organisatie: Zorg ervoor dat je goed in kaart hebt gebracht welke impact de overstap naar Ons® Vandaag heeft voor jullie organisatie. Denk daarbij in ieder geval aan:
    • Configuratie: Zorg ervoor dat je de documentatie over Ons® Vandaag hebt doorgenomen. Zo zijn er via het weekkaartprofiel in Ons® Administratie verschillende instellingen om te configureren. Bekijk hiervoor ook de handleiding Configuratie van de Ons® Vandaag-app.
    • Autorisaties: Zorg ervoor dat de juiste autorisaties zijn ingesteld voor de medewerkers om gebruik te kunnen maken van Ons® Vandaag. Bekijk hiervoor ook de handleiding Autorisaties voor Ons®Vandaag-app.
  • Schakel automatisch updaten in: Zorg ervoor dat zoveel mogelijk medewerkers de functie ‘automatisch updaten’ voor de Ons®-apps aan hebben staan. Dit voorkomt een situatie waarin een medewerker een app niet meer kan gebruiken totdat deze geüpdatet is.
  • Informeer je medewerkers tijdig: Bereid je medewerkers die gebruikmaken van de Nedap Ons®-app tijdig voor op overstap naar de Ons® Vandaag-app. Zorg ervoor dat de Ons® Vandaag-app wordt gedownload. Hiermee voorkom je dat ze begin april problemen ondervinden met het bekijken van hun planning, team en cliënten.
  • Monitor de adoptie van Ons® Vandaag: Controleer regelmatig de adoptie van de Ons® Vandaag-app binnen je organisatie. Hiermee krijg je een beeld of de Ons® Vandaag-app wordt gedownload en gebruikt.


Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de uitfasering van de Nedap Ons®-app? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een ticket via de knop Ticket indienen. In de handleiding Veelgestelde vragen over de Ons® Vandaag-app vind je veelgestelde vragen over het gebruik van de Ons® Vandaag-app. 

Waarom verdwijnt de Nedap Ons®-app?

De Nedap Ons®-app verdwijnt omdat de achterliggende technologie verouderd is. Met de Ons® Vandaag-app en op termijn de vernieuwde Ons® Berichten app bieden we toekomstbestendige applicaties die goed samenwerken met de Ons® suite. 

Wat gebeurt er met het berichten-onderdeel van de Nedap Ons®-app?

De berichten-functionaliteit in de Nedap Ons®-app wordt op den duur ook uitgeschakeld. Wanneer we dit gebeurt, is op dit moment nog niet duidelijk. Zodra hierover meer weten, informeren we je hierover via de bekende kanalen .

Draait de Ons® Vandaag-app op dezelfde versie van iOS en Android als de Nedap Ons®-app?

Om gebruik te kunnen maken van de Ons® Vandaag-app op een iPhone/iPad, moet je voor Ons® Vandaag minimaal iOS 16.0 hebben. Voor de Nedap Ons®-app was minimaal iOS-versie 15.6 nodig. Het kan dus zijn dat een klein aantal gebruikers de Ons® Vandaag-app niet kan installeren zonder iOS-update. Voor Android is geen update nodig.

category image

Mobiele apps

Open navigation