Deze informatiepagina is bijgewerkt op 25 november.
Let op:
De beëindiging van de koppelcode als inlogmethode was uitgesteld. De beëindiging vindt nu plaats op 20 januari 2026. Vanaf dat moment is inloggen met een koppelcode niet meer mogelijk in de mobiele apps en op het webportaal.
Er wordt géén geforceerde uitlog uitgevoerd. Gebruikers die via de koppelcode zijn ingelogd, blijven gewoon ingelogd. Zodra zij uitloggen of overstappen naar een nieuw toestel, moeten ze opnieuw inloggen via gebruikersnaam en wachtwoord of via SSO.
We houden je per mail en via deze informatiepagina op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
We verbeteren de veiligheid van onze mobiele apps en daarom stappen we over op een andere manier van inloggen. Hierdoor is het straks alleen nog maar mogelijk om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord of via je single-sign (SSO) on provider. De koppelcode zal verdwijnen.
Op deze informatiepagina vind je alle praktische informatie over de wijzigingen die we gaan aanbrengen aan het inloggen op de Ons® apps. Daarnaast geven we antwoord op veelgestelde vragen rondom dit onderwerp. We updaten deze pagina regelmatig met nieuwe informatie.
De planning
Hieronder staan de belangrijkste momenten rondom de nieuwe manier van inloggen op de mobiele apps.
Datum | Actie |
|---|---|
| 6 januari 2026 | In-app melding verschijnt over de beëindiging van de koppelcode. Alleen zichtbaar bij gebruik van de nieuwste appversies. |
| 20 januari 2026 | De koppelcode verdwijnt definitief uit de mobiele apps en het webportaal. |
Wat kun je verwachten?
Vanaf 6 januari verschijnt in de nieuwste versies van de mobiele apps een melding die gebruikers informeert over het verdwijnen van de koppelcode. Oudere apps tonen deze melding niet.

Daarnaast wordt er ook op het web een melding getoond over de beëindigen van de koppelcode.
[Hier komt binnenkort de visualisatie dat zichtbaar gaat zijn op het web.]
Vanaf 20 januari:
- De koppelcode-optie is verwijderd in de nieuwste versies van de apps.
- In oudere versies blijft de knop zichtbaar, maar er wordt geen werkende code meer gegenereerd.
- In het webportaal wordt een melding getoond dat de koppelcode is uitgefaseerd en dat een app-update nodig is om dit ook in de app te zien.
Er is geen geforceerde uitlog meer nodig. Geforceerd uitloggen was eerder onderdeel van de geplande uitfasering, maar is nu niet meer nodig. Deze stap volgt alleen nog als onderdeel van een latere, bredere verbetering van het inlogproces.
Let op:
de mobiele apps worden niet automatisch bijgewerkt. Gebruikers moeten de update handmatig uitvoeren of via Mobile Device Management (MDM) uitgerold krijgen. Gebruikers kunnen ook voor kiezen om het automatisch updaten in te schakelen. Zo hebben gebruikers altijd de laatste versies van de app.
Wat verwachten we van jou?
We geven een aantal tips om deze overstap zo goed mogelijk te laten verlopen.
- Bepaal de impact op je organisatie: Zorg ervoor dat je goed in kaart hebt gebracht welke impact de nieuwe manier van inloggen heeft op jullie organisatie.
- Schakel automatisch updaten in: Zorg ervoor dat zoveel mogelijk medewerkers de functie automatisch updaten voor de Ons® apps aan hebben staan. Gebruik je een MDM oplossing? Zorg er dan ook voor dat de Ons® apps automatisch geüpdatet worden. Voor meer informatie over MDM, bekijke deze handleiding.
- Deel inloggegevens: Zorg ervoor dat elke medewerker die gebruikmaakt van de Ons® apps een gebruikersnaam en wachtwoord heeft. Bij medewerkers die inloggen in de Ons® suite via SSO is dit niet noodzakelijk. Zij kunnen gewoon gebruik blijven maken van deze inlogmethode.
- Informeer je medewerkers over het nieuw inlogproces: Log in met gebruikersnaam en wachtwoord of via Single Sign-On (SSO).
Beheer je de Ons®-applicaties in je MDM oplossing? Dan zullen gebruikers niet merken dat ze uitgelogd zijn dankzij hun MDM-profiel.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over het uitfaseren van de koppelcode op onze mobiele apps? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een ticket via de knop Ticket indienen.
Voor welke apps en ondersteuningssystemen geldt deze verandering?
Dit geldt voor zowel Android- als iOS-versies van:
Ons® Dossier, Ons® Vandaag, Ons® Toegangscode, Ons® Medicatiecontrole, Ons® Wondzorg en de Nedap Ons® app
Blijven gebruikers ingelogd na 20 januari?
Ja. Er wordt niet geforceerd uitgelogd. Zodra iemand uitlogt of de app opnieuw installeert, is de koppelcode niet meer beschikbaar. Inloggen moet dan via gebruikersnaam en wachtwoord of SSO.
Moet je de apps updaten?
Ja. Alleen in de nieuwste versies van de apps is de melding zichtbaar en is de koppelcode-knop verwijderd. Oudere versies tonen de knop nog, maar deze werkt niet meer.
Hoe krijg ik te weten wanneer de koppelcode wordt stopgezet?
Om ervoor te zorgen dat jullie goed op de hoogte zijn van het stopzetten van de koppelcode, informeren wij jullie op tijd via mail.