1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Dossier
  4. LACCS

LACCS-methodiek gebruiken in Ons Dossier

Bijgewerkt op 16 Aug om 10.01 uur

De LACCS-methodiek in Ons volgt de reguliere Ons-functionaliteit rondom het aanmaken van vragenlijsten en zorgplannen bij een cliënt. Ook de mogelijkheden voor het rapporteren op doelen en voortgang zijn identiek: vanuit de profiellijsten kunnen onderdelen aangemerkt worden als aandachtsgebied voor het zorgplan. Deze onderdelen zijn vervolgens terug te vinden en verder te bewerken in het concept zorgplan. Uiteindelijk is het zorgplan te activeren en kan er gerapporteerd worden op de doelen en voortgang uit het zorgplan.

  1. Meer informatie over het aanmaken of aanpassen van een vragenlijst bij de cliënt is te vinden in Werken met vragenlijsten bij een cliënt.

  2. Meer informatie over het omzetten van de vragenlijst in een zorgplan middels aandachtspunten is te vinden in Werken met vragenlijsten bij een cliënt.

  3. Meer informatie over rapporteren op doelen en voortgang in het zorgplan.

Vragenlijsten onderdelen van LACCS

Vragenlijst 'cliëntbeeld en omgang'

In deze vragenlijst kan worden vastgelegd wie de cliënt is. Hierbij kun je denken aan een aantal persoonlijke kenmerken, het levensverhaal en andere eigenschappen die bij de cliënt passen. Ook is aan te geven welke disciplines betrokken waren bij het opstellen van het cliëntbeeld.

Vragenlijst 'ontwikkelingsfase-gesprek'

In deze vragenlijst wordt het beeld van de cliënt aan de hand van vijf thema's beschreven. Ook biedt de vragenlijst gelegenheid om aan te geven welke betrokkenen er bij het gesprek over de ontwikkelingsfases aanwezig waren.

Vragenlijst 'Goed-leven-gesprek'

In het goed leven gesprek komen alle LACCS waarden aan bod. De vragenlijst 'goed-leven-gesprek' legt de uitkomst van dit gesprek per waarde vast. Aangegeven kan worden op welke specifieke gebieden er een ondersteuningsvraag is bij de cliënt. Ook is het waardenoordeel en het perspectief vast te leggen.

Zorgplan onderdelen van LACCS

Zorgplanindeling

De indeling van het zorgplan volgens de LACCS-methodiek bestaat uit zes zorgplandomeinen:

  • Cliëntbeeld

  • Ontwikkelingsfasen

  • Omgang

  • Waardenoordeel

  • Perspectief

  • Hoofddoelen

Voor de domeinen Cliëntbeeld, Ontwikkelingsfasen, Waardeoordeel en Perspectief is de inrichting in Ons zo gemaakt dat de toelichting alleen te lezen is via de knop Profiel. Dit betekent dat de toelichting in deze onderdelen afkomstig moet zijn uit de vragenlijsten door deze als aandachtspunt voor het zorgplan te markeren.

Voor de domeinen Omgang en Hoofddoelen kan de gebruiker naar eigen inzicht doelen en acties formuleren. Voor de hoofddoelen zijn deze doelen en acties voorgedefinieerd in Ons en onderdeel van het LACCS.

Toelichting op het ingeven van doelen en acties 

Een cliëntspecifieke toelichting kan worden gegeven in het doelcommentaar, wanneer ook is aangegeven om welk doel het gaat. Vervolgens kan er bij Actie worden gekozen voor een kennisdoel, organisatiedoel en stimuleringsdoel. Wanneer er is gekozen voor bijv. kennisdoel kan er bij actie-omschrijving worden ingevuld welke discipline hiervoor verantwoordelijk is. Met behulp van het actiecommentaar in Ons kan worden beschreven op welke wijze er vorm wordt gegeven aan het kennisdoel, organisatiedoel en stimuleringsdoel.

Terugkomst van aandachtspunten voor zorgplan

Zijn de benodigde onderdelen uit de vragenlijsten als aandachtspunt voor het zorplan aangemerkt? Dan komen de onderdelen als volgt in het concept zorgplan terug:

Aandachtspunten uit de vragenlijst 'Goed Leven Gesprek'

  • Lichamelijk welzijn: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Hoofddoelen onder Lichamelijk welzijn.

  • Alertheid: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Hoofddoelen onder Alertheid.

  • Contact: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Hoofddoelen onder Contact.

  • Communicatie: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Hoofddoelen onder Communicatie.

  • Stimulerende tijdsbesteding: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Hoofddoelen onder Stimulerende tijdsbesteding.

  • Waardenoordeel: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Waardenoordeel onder Waardenoordeel vanuit het goed leven gesprek.

  • Perspectief, Lichamelijk welzijn: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Perspectief.

Aandachtspunten vanuit de vragenlijst 'Ontwikkelingsfase Gesprek'

  • Ontwikkelingsfasen: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Ontwikkelingsfasen.

Aandachtspunten vanuit de vragenlijst 'Cliëntbeeld en Omgang'

  • Cliëntbeeld: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Cliëntbeeld onder Levensverhaal.

  • Indruk: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Cliëntbeeld onder Indruk.

  • Persoonsbeschrijving: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Cliëntbeeld onder Persoonsbeschrijving.

  • Omgang: dit wordt zichtbaar in het onderdeel Omgang onder Omgang.

category image

Ons Dossier

Open navigation