1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Agenda
  4. Agenda van de cliënt

De cliëntagenda in Ons Dossier

Bijgewerkt op 25 Jul om 10.19 uur

In deze handleiding lees je informatie over de cliëntagenda in Ons Dossier. Deze agenda is niet helemaal gelijk aan de agenda van de cliënt in Ons Agenda. Informatie over de agenda van de cliënt in Ons Agenda lees je in deze handleiding.

Configuratie en weergave

Voor de diverse gebruiksmogelijkheden rondom de Cliëntagenda zijn de onderstaande taken van belang. De namen van de taken geven aan waar de autorisatietaak effect op heeft. Bekijk in Ons Autorisatie de details per taak om te zien welke specifieke rechten onderdeel uitmaken van de taak

  • Taak: Cliëntagenda beheren
  • Taak: Cliëntagenda-afspraken [van een cliënt] bewerken
  • Taak: Ons Agenda gebruiken
  • Taak: Basisinkijkrol
  • Taak: Arrangeur (zorgarrangement)


De cliëntagenda houdt rekening met het bereik zoals deze staat ingesteld in Ons Autorisatie.

Groepsafspraken

Bij groepsafspraken is het mogelijk dat de gebruiker een uitgenodigde niet in zijn bereik heeft zitten. In dat geval wordt de persoon als 'afgeschermd' weergegeven en is deze onbewerkbaar.

Afscherming bij groepsafspraken is alleen van toepassing indien Striktere autorisaties is ingeschakeld in Ons Agenda.

Beperk inzage tot team

Als bij Ons Agenda de instelling 'Beperk inzage tot team' is ingeschakeld, dan heeft deze ook effect op de cliëntagenda.

Weergave-opties

In de agenda kan gekozen worden voor verschillende weergave-opties:

  • Afspraken uit Ons Agenda
  • Handelingen uit Ons Agenda
  • Signaleringen uit Ons Kwaliteitsmonitor
  • Afspraken uit Ons Planning en (Cliënt)afwezigheden uit Ons Planning

Afspraken

Volg voor het toevoegen van een afspraak in de cliëntagenda de volgende stappen:

  1. Ga naar de agenda van een cliënt via Ons Dossier.
  2. De cliëntagenda opent. Afspraken worden per dag getoond.
    /topic-images/2021-02-02%2010_32_00-Ons_484.png
    Het icoontje toont de herkomst van de afspraak. Deze kunnen aangemaakt zijn in de cliëntagenda of een andere applicatie.
  3. De huidige week is zichtbaar. Blader eventueel via de pijltjes om een andere week te bekijken.
  4. Voeg een afspraak toe via de knop Toevoegen.
  5. Klik op Nieuwe afspraak.
  6. Een nieuw scherm opent. Vul hier de gegevens voor de afspraak in.
    • Vul bij Titel een herkenbare naam van de afspraak in. Geef eventueel een Notitie mee. De notitie is in de cliëntagenda terug te vinden als extra toelichting bij de afspraak en wordt ook gedeeld in geval van een koppeling met Caren. Notities worden niet getoond op de Luna.
    • Vul bij Herhaling + datum en tijd in wanneer de afspraak plaatsvindt en of de afspraak herhaald moet worden. Bij een herhalende afspraak kun je ingeven hoeveel frequenties de herhaling moet hebben en op welke dag de herhaling plaats moet vinden. Er kunnen geen datums verder dan 2 jaar in het verleden en 10 jaar in de toekomst worden ingevoerd.
    • Geef bij het onderdeel Genodigden in of er medewerkers en of teams bij zullen zijn en eventueel ook een locatie van de zorgorganisatie. Op basis daarvan staat de uitnodiging ook in de agenda van betreffende medewerkers en in de locatie-agenda in Ons Agenda.
    • Klik op Opslaan om de afspraakgegevens op te slaan.
  7. De afspraak is vervolgens zichtbaar in de cliëntagenda op de ingevoerde datum(s).

De agenda is eveneens af te drukken door rechtsboven op de knop Afdrukken te klikken. 

Om afspraken te bewerken of te verwijderen:

  1. Ga naar de agenda van de betreffende cliënt
  2. Klik op het icoon om te bewerken (potlood) of verwijderen (prullenbak).


Bij een afspraak met herhaling kies voor een wijziging op:

  • Alleen de gekozen datum.
  • Alle afspraken vanaf de gekozen datum.
Afspraken die afkomstig zijn uit Ons Planning kunnen niet bewerkt of verwijderd worden. 
Afspraken afkomstig uit Caren kunnen niet bewerkt of verwijderd worden.
Afspraken uit het verleden zijn niet meer te bewerken of te verwijderen.

Handelingen

Volg voor het toevoegen van een handeling in de cliëntagenda de volgende stappen:

  1. Ga naar de agenda van een cliënt in Ons Dossier
  2. De cliëntgenda opent en toont de handelingen per dag.
  3. Voeg een handeling toe via de knop Toevoegen.
  4. Klik op Handeling.
    • Vul bij Titel een herkenbare naam van de handeling in
    • Geef eventueel een notitie mee. De notitie in de cliëntagenda is terug te vinden als extra toelichting bij de handeling.
    • Vul bij Herhaling + datum en tijd in wanneer de handeling plaatsvindt en of de handeling herhaald moet worden. Bij een herhalende handeling kun je ingeven hoeveel frequenties de herhaling moet hebben en op welke dagen de herhalingen moeten plaatsvinden.
    • Klik op Opslaan.
  5. Een nieuw scherm opent. Vul hier de gegevens voor de handeling in.

De handeling is vervolgens zichtbaar in de cliëntagenda op de ingevoerde datum(s).

Om handelingen te bewerken of te verwijderen: 

  • Ga naar de agenda van een cliënt via Ons Dossier.
  • Klik op het icoon om te bewerken (potlood) of verwijderen (prullenbak). Handelingen uit het verleden zijn niet meer te bewerken of te verwijderen.
  • Bij een handeling met herhaling kun je kiezen voor een wijziging op 1) alle afspraken vanaf de gekozen datum of 2) alleen de gekozen datum.  

Om handelingen af te vinken: 

  • Ga naar de agenda van de cliënt via Ons Dossier.
  • Klik op de checkbox om de handeling af te vinden.
  • De handeling is nu afgevinkt en kan niet meer gewijzigd worden. 

Signaleringen

  1. Ga naar de agenda van een cliënt via Ons Dossier
  2. De cliëntagenda opent. Signaleringen worden per dag getoond en herkenbaar aan het icoon en aan de beschrijving. Deze beschrijving geeft duidelijk aan wat de kwaliteitsmonitor-signalering is en wat er gedaan moet worden. 
  3. In tegenstelling tot handelingen kunnen signaleringen niet direct afgevinkt worden. Om een signalering af te handelen klik op Afhandelen
  4. Je wordt doorgeleid naar de bron van de signalering om deze af te kunnen handelen. 

Afwezigheden

Ga naar de agenda van de cliënt via Ons Dossier.
/topic-images/484_agenda%20beheren_484.png
  1. Klik op Afwezigheid.
  2. Vul de datum en reden van afwezigheid in en eventueel een notitie. 
  3. Klik op Opslaan. In de cliëntagenda is nu te zien dat de cliënt afwezig is, te herkennen aan het rode icoontje voor het tijdstip.
Meer informatie over het configureren van afwezigheidsredenen lees je in deze handleiding. 
Meer informatie over de afwezigheidsrapportage lees je in deze handleiding.


category image

Ons Agenda

Open navigation