Beschrijving van de diverse inrichtings- en configuratiemogelijkheden rondom dossierrapportages in Ons.
Benodigde autorisaties Rondom rapportages zijn diverse autorisatietaken relevant. Uitleg over de eventueel benodigde autorisatietaken is te vinden in de handleiding autorisaties rondom rapportages.
Instellingen in het rapportagetype
In het onderdeel Rapporttypen is het mogelijk om in te stellen welke rapportagetypes beschikbaar zijn voor gebruikers in Ons. Ook is hier in te geven of gebruikers mogen rapporteren op tijdstip.
Navigatie
Ga naar Beheer > Instellingen > Dossierinstellingen > Rapporttypen.
Rapportagetypes (de)activeren
Het onderdeel Rapporttypen toont een lijst met alle in Ons beschikbare rapportagetypes. Alleen rapportagetypes die geactiveerd zijn, kunnen door gebruikers in Ons gebruikt worden. Enkele van de rapportagetypes toegelicht:
Rapportage: rapportage-optie met een vrij tekstveld.
Medische rapportage: vergelijkbare rapportage-optie als de reguliere rapportage, met het kenmerk medische rapportage eraan toegevoegd.
Familie-communicatie: via dit rapportagetype is het mogelijk om via Caren te communiceren met de cliënt en mantelzorgers. Dit is alleen mogelijk als de cliënt over een actieve Caren koppeling beschikt. Is dat niet het geval? Dan toont de applicatie een waarschuwing op het moment dat een gebruiker een familie-communicatie rapportage aanmaakt bij de cliënt.
Ketencommunicatie: dit rapportagetype is bedoeld om rapportages te maken voor externe partijen, zoals de huisarts of via een koppeling met Zorgmail.
Klinimetrie-rapportage: dit rapportagetype functioneert als linkje naar Ons Klinimetrie, een aparte module in Ons rondom klinische meetinstrumenten.
Om een rapportagetype te activeren: zet het vinkje bij Actief aan.
Rapporteren op een tijdstip in het verleden instellen
Staat dit ingesteld? Dan kan de gebruiker rapporteren op een moment in het verleden, ook al is dat tijdsmoment inmiddels verstreken. Dit moment is in te geven tot één dag terug (gisteren).
Om rapporteren op tijdstip in te stellen: zet het vinkje bij Tijd aan
Instellingen in het deskundigheidsprofiel
In het deskundigheidsprofiel kunnen rondom rapportages twee mogelijkheden voor gebruikers met dat specifieke deskundigheidsprofiel geactiveerd worden:
Vertrouwelijke rapportages mogen aanmaken
Via een rapportage acties uitzetten voor deskundigheden
Navigatie
Ga naar Beheer > Instellingen > Deskundigheden.
Selecteer het gewenste deskundigheidsprofiel en klik op Wijzigen....
Instellen: Vertrouwelijk rapporteren
Rapportages die vertrouwelijk gemaakt zijn, kunnen alleen ingezien worden door gebruikers met de deskundigheid die bij de vertrouwelijke rapportage is toegekend bij Zichtbaar voor.
Om vertrouwelijke rapportages in te stellen: zet in het deskundigheidsprofiel een vinkje bij Vertrouwelijke notities in dossier toestaan.
Laatst geselecteerde deskundigheid onthouden:
Ons biedt een aanvullende optie om bij het vertrouwelijk maken van rapportages de laatst ingevulde deskundigheid standaard te onthouden en alvast in te vullen. Dit is met name handig voor gebruikers die vrijwel altijd dezelfde deskundigheid selecteren. Deze optie is te activeren via Beheer > Instellingen > Dossierinstellingen > Algemene dossier instellingen. Zet het vinkje aan bij Zichtbaarheid rapportages vooraf invullen gebaseerd op de laatst gemaakte rapportage.
Instellen: Acties uitzetten voor deskundigheden
Gebruikers die acties voor deskundigheden mogen uitzetten in een rapportage, kunnen er op die manier voor zorgen dat een andere gebruiker met een bepaalde deskundigheid de ingevoerde rapportage als actie terug ziet in de Kwaliteitsmonitor-signaleringen.
Om acties uitzetten voor deskundigheden in een deskundigheidsprofiel te activeren: zet een vinkje in het deskundigheidsprofiel bij Acties toevoegen aan dossier notities toestaan.
Instellingen bij Algemene dossierinstellingen
Onder Algemene dossierinstellingen kunnen rondom rapportages twee mogelijkheden ingesteld worden:
Wijzigingstermijn instellen
Onthouden eerder ingevulde deskundigheden
Navigatie
Ga naar Beheer > Instellingen > Dossierinstellingen.
Wijzigingstermijn instellen waarbinnen gebruikers een zelf aangemaakte cliëntrapportage na het aanmaken nog kunnen wijzigen.
Geef bij Algemene dossierinstellingen in het veld voor 'Aantal minuten dat een rapportage gewijzigd kan worden na aanmaken' het aantal minuten in waarbinnen de rapportage nog gewijzigd kan worden. Het maximum dat hier ingevoerd kan worden is 1440 minuten (24 uur).
Onthouden van eerder ingevulde deskundigheden
Maken gebruikers vaak vertrouwelijke rapportages voor dezelfde deskundigheden aan? Dan is het mogelijk om de laatst door de gebruiker ingevulde deskundigheid bij een cliënt automatisch in te laten vullen bij een nieuwe vertrouwelijke rapportage van diezelfde cliënt.
Om dit gedrag in te stellen: zet in Algemene dossierinstellingen het vinkje aan bij Zichtbaarheid rapportages vooraf invullen gebaseerd op de laatst gemaakte rapportage.Rapportages (en zorgplan) delen in Caren
Binnen Ons bestaat de mogelijkheid om rapportages en het zorgplan uit het dossier te delen met de cliënt en mantelzorgers via Caren. Dit moet aan worden gezet in Caren. Neem hiervoor contact op met Caren Support.