1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Plannen & Roosteren
  4. Routeplanning (V&V)

Gebruik van routeplanning in Ons Plannen & Roosteren

Bijgewerkt op 28 Mar om 14.56 uur

Benodigde autorisaties: 
- Taak: Ons Planning - Plannen en roosteren (Alle teams)/Ons Planning - Plannen en roosteren (Eigen teams)
- Taak: Ons Planning - Roosteren (Eigen teams)

Je hebt ook een teamlidmaatschap nodig voor het betreffende team. 

Zoeken en navigeren

Je gaat naar het planscherm door via het hoofdmenu een team te selecteren en vervolgens te klikken op Planning. Door vervolgens in de kalender op een dag te klikken, opent het V&V planscherm.

 

In de kalender wordt het aantal uren wat is gepland en nog niet gepland is weergegeven. Als er nog uren gepland moeten worden, dan wordt de dag met rode kleur aangeduid.

Schermindeling

Navigatiebalk

Boven in beeld is in het groen een navigatiebalk aanwezig. Hiermee kan je bladeren door de dagen, kan je filteren op diensten, en kan je terugnavigeren naar Ons Planning.

Linkerkolom

In de linkerkolom is een schematische weergave van een kaart te zien. Als je een dienst selecteert, worden hierin de punten in de route (cliënten) getoond. Daaronder zijn de plankaartjes die nog niet ingepland zijn, zichtbaar.

Dienstenoverzicht

Het dienstenoverzicht toont alle diensten die geconfigureerd zijn voor dit team.

Je kunt de plek van de diensten wisselen via de rechtermuisknop. De volgorde van de getoonde diensten wordt per gebruiker opgeslagen en is afhankelijk van de resolutie van het beeldscherm.

Plannen van cliënten

De plankaartjes die aan de linkerkant van het scherm staan, moeten versleept worden naar een dienst. Klik met de linkermuisknop op een plankaartje en houd deze ingedrukt terwijl je deze naar een dienst versleept. Door het loslaten van de linkermuisknop wordt het plankaartje in de dienst geplaatst.


De plek in de dienst bepaalt ook de volgorde van de route die de medewerker volgt. De kaartjes bovenin de dienst zullen eerst afgewerkt worden, daarna de onderste.


Wil je weten hoe plankaartjes ontstaan? Bekijk dan Een zorgmoment van een cliënt toewijzen aan een team in Ons Planning.


Als je een plankaartje selecteert, wordt automatisch gekeken in welke diensten dit kaartje ingepland mag worden. Dit wordt gedaan op basis van deskundigheid die bij de dienst is ingericht. De diensten waar het kaartje niet ingepland mag worden zullen uitgegrijsd worden.


Eenmalig een plankaartje verplaatsen.
Een verplaatsen van een plankaartje betekent dat het kaartje in de weken daaropvolgend ook in dezelfde dienst zijn ingepland. Als je een kaartje eenmalig wilt verplaatsen, houd je tijdens het verslepen de spatiebalk van je toetsenbord ingedrukt. Wil je het eenmalig verplaatste plankaartje vervolgens terugzetten, dan klik je er met je rechtermuisknop op en selecteer je Terugzetten of Actie terugzetten.

Signaleringen

Het is de taak van de planner om te proberen zoveel mogelijk signaleringen weg te werken. Dit kan o.a. door te schuiven met de volgorde van plankaartjes of het schuiven tussen routes.

Rode medewerkernaam

Dit geeft een conflict met een medewerker aan. Het kan gaan om:

  • Vervoermiddel van de medewerker komt niet overeen met die van de dienst.

  • Deskundigheid van de medewerker komt niet overeen met die van de dienst.

  • De medewerker heeft tegelijkertijd een andere dienst binnen het huidige planscherm.

Door met de muis op de naam van de medewerker te staan verschijnt er in de pop-up meer informatie over het specifieke geval.

Rode plankaartjes

Voorbeelden van signaleringen op plankaartjes zijn:

  • De actie is eerder of later gepland dan met de cliënt is afgesproken.

  • De medewerker heeft niet het juiste deskundigheidsprofiel om deze actie uit te voeren.

Rode tijdsduur

Als de tijdsduur bovenin een dienst wordt getoond die rood van kleur is, dan betekent het dat de tijdsduur van dienst is overschreden. Dit houdt in dat de totale tijd van de plankaartjes in de reistijd langer is dan de tijdsduur die bij de dienst is geconfigureerd.

category image

Ons Plannen & Roosteren

Open navigation