1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Plannen & Roosteren
  4. Algemene informatie

Signaleringen op rooster in Ons Plannen & Roosteren

Bijgewerkt op 08 Apr om 09.14 uur

Aan de hand van diverse signaleringen wordt de gebruiker van het rooster geattendeerd op aandachtspunten en relevante situaties om bij het toekennen van diensten aan medewerkers rekening mee te houden.

Werking van signaleringen

Is er sprake van een signalering? Dan wordt de specifieke dienst waar de signalering voor geldt omcirkeld met een rode lijn.


Een signalering in het rooster geldt alleen als waarschuwing en is nooit blokkerend. Het blijft voor de planner/roosteraar mogelijk om de medewerker in te plannen. We gaan ervan uit dat de planner/roosteraar altijd beter kan inschatten wat er mogelijk is.


Het is mogelijk om per dienst bepaalde signaleringen uit te schakelen. Zie Diensten configureren voor meer informatie.

Details van de signalering bekijken

De specifieke signaleringen per problematische dienst zijn te zien via een pop-up scherm. Dit scherm opent door de dienst aan te klikken of door deze via een mouse-over te laten openen. Er kunnen meerdere signaleringen per dienst getoond worden.

/topic-images/ac7fdb62-2021-488c-8806-7d4c1889f15a_607.png

Signaleringen aan of uit zetten

In het rooster is het mogelijk om te filteren op de zichtbare signaleringen. Hierdoor kun je je focussen op een beperkte set van signaleringen. Deze functie is te vinden linksboven in beeld onder het vlag icoontje.

/topic-images/196140205-d24d41a8-a603-42cc-b99e-7731f3f09aba_1924.png

In eerste instantie is niets geselecteerd en worden alle signaleringen getoond. Zodra je een signalering aanvinkt wordt het filter actief. Op dat moment worden alleen nog de toewijzingen met een signalering van één van de geselecteerde types rood omcirkeld. Als het filter actief is zul je naast het vlag-icoon een rood bolletje zien met een nummer. Het nummer geeft het aantal type signaleringen aan dat op dat moment getoond wordt.


Om het filter uit te zetten kun je rechtsbovenin het filter klikken op 'wissen'.


In de tooltip van een diensttoewijzing blijf je ook de signaleringen zien die uitgefilterd zijn. Je kunt ze echter nog wel onderscheiden van de signaleringen die wel in het filter zitten op basis van het uitroepteken-icoon voor de signalering.

Soorten signaleringen

Onder- en overkwalificatie

Er wordt gecontroleerd of de medewerker de benodigde deskundigheid heeft om de dienst te vervullen. Deze signalering wordt weergegeven als de medewerker niet hetzelfde deskundigheidsprofiel als de dienst heeft en gekwalificeerd is voor minder of meer uurtypes dan benodigd voor de dienst. Indien gewenst kan de signalering op overkwalificatie voor een specifieke dienst gedeactiveerd worden bij de dienst instellingen.

Overlappende diensten

Over het algemeen kan een medewerker niet meerdere diensten tegelijkertijd draaien. Deze signalering wordt weergegeven als de medewerker tegelijkertijd aan meerdere diensten is toegewezen.

Overlappende onbeschikbaarheid

Een medewerker hoort niet ingezet te worden als deze onbeschikbaar is. Deze signalering wordt weergegeven als de medewerker is toegewezen aan een dienst op hetzelfde tijdstip als een onbeschikbaarheid.

Geen contract of uit dienst

Een medewerker die aan het werk gezet wordt moet natuurlijk wel in dienst zijn en een contract hebben. Deze signalering wordt weergegeven als één of beide niet het geval is.

Onvoldoende dagelijkse onafgebroken rusttijd

Volgens de Arbeidstijdenwet dient een medewerker in elke periode van 24 uur minstens 11 uur onafgebroken rust te hebben. Een periode van 24 uur vangt aan op het eerste moment van de dag waarop de medewerker arbeid verricht. Ter voorbeeld: als een medewerker 's ochtend om 8 uur begint met een dienst, dan moet diegene voor 8 uur de volgende dag minstens 11 uur onafgebroken rust hebben gehad.

Overschrijding maximum arbeidstijd per dienst

Volgens de cao voor de VVT mag een medewerker niet meer dan 10 uur per dienst arbeid verrichten. De definitie van een dienst is volgens de Arbeidstijdenwet een periode waarin arbeid verricht wordt tussen twee periodes van tenminste 8 uur onafgebroken rust. Het kan dus heel goed zijn dat een medewerker die volgens het rooster twee diensten draait, volgens de wet één lange dienst draait. Voor het aantal arbeidsuren worden echter alleen de daadwerkelijk gewerkte uren gerekend exclusief pauzes. Voor nachtdiensten is het maximum aantal arbeidsuren zelfs maar 9 uur. Een nachtdienst is een dienst waarbij minstens één uur tussen middernacht en zes uur 's ochtends.

Teveel opeenvolgende nachtdiensten

Volgens de cao voor de VVT mag een medewerker niet meer dan 5 opeenvolgende nachtdiensten draaien. Net als bij de maximum arbeidstijden signalering worden voor deze signalering weer de definities van de arbeidstijdenwet voor dienst en nachtdienst gehanteerd. Voor de definities zie de voorgaande signalering.

Te jong of te oud voor een nachtdienst

Medewerkers jonger dan 18 jaar en ouder dan 55 jaar mogen weigeren een nachtdienst te draaien.

Gebroken diensten

In de cao voor de VVT worden gebroken diensten verboden. Er is een sprake van een gebroken dienst als de werktijden onderbroken wordt voor tenminste 1 uur en maximaal 3 uur. Dit verbod geldt alleen voor intramurale organisaties. De signalering wordt dan ook alleen voor intramurale teams getoond.

Te veel werkdagen in een week

Volgens de cao voor de VVT mag een medewerker niet meer dan 5 dagen per week werken. Nachtdiensten die op twee dagen vallen, tellen voor beide dagen.

category image

Ons Plannen & Roosteren

Open navigation