Verschil tussen planning- en roosterautorisatie
Planninggebaseerde autorisatie is veel specifieker, gericht op cliënten en ontwikkeld voor extramurale omgevingen. Roostergebaseerde autorisatie is gericht op locaties en ontwikkeld voor intramurale omgevingen. Zie Roostergebaseerd autoriseren voor meer informatie.
Er is geen aanvullende configuratie in Ons Planning nodig om met planninggebaseerde autorisatie te werken.
Achtergrond en werking
Met deze functionaliteit kun je medewerkers toegang geven tot cliënten die op hun planning staan. Ons Autorisatie kijk hierbij naar de planning in Ons Planning en synchroniseert deze met maximaal 2 minuten vertraging.
Als de medewerker een cliënt bezoekt, krijgt diegene als volgt toegang:
één dag voordat het bezoek plaatsvindt
de dag waarop het bezoek plaatsvindt
één dag nadat het bezoek heeft plaatsgevonden
Aandachtspunten:
De planninggebaseerde autorisatie is aanvullend op het bereik dat van toepassing is.
Niet alle Ons-applicaties kunnen al overweg met dynamisch autoriseren, waar planninggebaseerd autoriseren onder valt. In die gevallen heeft planninggebaseerd autoriseren geen effect op het bereik van de gebruiker in de desbetreffende applicatie. Welke applicaties dit betreft, is te vinden in deze handleiding Instellingen Ons Autorisatie en afwijkend autorisatiegedrag.
De periode waarbinnen de medewerker voor de cliënt is geautoriseerd, is instelbaar. Standaard is dit één dag voordat het bezoek plaatsvindt, de dag waarop het bezoek plaatsvindt en één dag nadat het bezoek plaats heeft gevonden. Deze tijdsvensters zijn via het tabblad Instellingen in Ons Autorisatie in te stellen tot maximaal 4 dagen voordat het bezoek plaatsvindt en drie dagen nadat het bezoek heeft plaatsgevonden.
Alle wijzigingen in het plan- of roosterscherm (niet het cliëntvenster of medewerkervenster) triggeren direct (~2 min vertraging) een synchronisatie van de autorisaties van de medewerker. Kortom, het verplaatsen van een plankaartje triggert een synchronisatie:
als er nieuwe cliënten op de route worden geplaatst, krijgt de medewerker meteen de benodigde autorisaties.
als een cliënt van een route wordt gehaald, worden de autorisaties op basis van de route voor een medewerker ingetrokken.
Autorisatie toevoegen
In Ons Autorisatie moet je het bereik van de roltoewijzing wijzigen. Kies hier voor een Handmatig bereik. Selecteer vervolgens Cliënten op mijn planning. Zodra die optie is toegevoegd, heb je ingesteld dat voor deze rol ook de planninggebaseerde autorisatie van toepassing is.
Tijdsvensters aanpassen
In Ons Autorisatie kun je op het tabblad Instellingen instellen hoeveel dagen voor de eerste toekenning, of aantal dagen na de laatste toekenning, een medewerker toegang moet hebben tot cliëntgegevens.