1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Plannen & Roosteren
  4. Algemene informatie

Doel en toelichting van Ons Plannen & Roosteren

Bijgewerkt op 26 Mar om 15.55 uur

Doel van de applicatie

Met Ons Planning kan je het zorgaanbod afstemmen op de zorgvraag van cliënten. Dit wordt voor de verpleging en verzorging (V&V) gedaan via het planbord en het rooster. Voor de huishoudelijke verzorging (HV) wordt alleen een roosterscherm gebruikt.


Het roosteren is zowel centraal (op kantoor door een of een aantal roosteraars) als decentraal (door de zorgmedewerkers zelf) te doen.


Handige functies van Ons Planning

  • Medewerkers kunnen hun rooster en planning inzien via het Medewerkerportaal of een van de apps.

  • De roosteraar en planners krijgen signaleringen te zien als er wensen zijn van de cliënt, zodra medewerkers niet beschikbaar zijn of als er een conflict ontstaat volgens cao-regels.

  • De roosteraar heeft meteen inzicht in het huidige en de verwachte verlof- en compensatiesaldi van de medewerkers.

  • Er kan gebruik gemaakt worden van een geoptimaliseerde routeberekening voor het bepalen van de snelste route.

  • De planning is gebaseerd op een ouderwets planbord, waar de planner eenvoudig kaartjes kan verslepen.

  • De mogelijkheid bestaat om automatisch de geplande uren naar Ons Administratie te exporteren, volgens het principe Planning is realisatie.

  • Er kan eenvoudig gebruik worden gemaakt van de flexfunctionaliteit om flexibel inzetbare medewerkers in te roosteren.

  • Medewerkers kunnen zelf helpen bij het maken van het rooster voor de komende tijd, via Zelfroosteren.

V&V planproces

 

/topic-images/Samenhang%20van%20het%20VV%20planproces_642.png

Het V&V planproces is geschikt voor het inplannen van verpleging en verzorging en begint vanuit de cliënt gezien bij het arrangement van de cliënt. De arrangementsregel wordt, als deze door een team geclaimd wordt, omgezet in een plankaartje op het planbord van het betreffende team. De planner kan een cliënt inplannen op een dienst.

Het ouderwetse planbord is als uitgangspunt genomen voor de werking van de cliëntenplanning. De planner kan makkelijk schuiven met kaartjes, routes worden automatisch berekend en signaleringen verschijnen in beeld als er wensen van de cliënt zijn, waar in de planning rekening mee gehouden kan worden.


De medewerkers die voor een specifiek team werken, worden via het roosterscherm ingeroosterd door ze aan een dienst te koppelen. Ook bestaat de mogelijkheid dat medewerkers zichzelf inroosteren via het zelfroosterscherm.

De medewerker kan via de mobiele apps of de inzage in het rooster of planning via het Medewerkerportaal inzien op welke dienst diegene is ingeroosterd, en wat de planning is van de diensten waarop diegene is ingeroosterd.


De uren kunnen, via het principe planning=realisatie of rooster=realisatie geëxporteerd worden naar Ons Administratie.

HV planproces

Het HV planproces is geschikt voor het inplannen van huishoudelijke verzorging. Anders dan bij het V&V planproces zijn er geen diensten. In Ons Planning wordt de roostering en planning op één scherm gedaan: het HV roosterscherm. Deze wordt ook wel de blokplanning genoemd. Daar wordt een zorgmoment van een cliënt ingepland op een beschikbaar blok van de medewerker. Een medewerker heeft per dag twee blokken beschikbaar: een ochtendblok en middagblok.

Basisprincipes

  • De beschikbaarheid van de medewerker is de sleutel voor een juiste planning, en is te vergelijken met een dienst. Zo bepaalt de starttijd van de beschikbaarheid de starttijd van het eerste cliëntbezoek.

  • Er dient enkel gepland te worden op blokken waarbij de medewerkerbeschikbaarheid is opgegeven. Het aantal uren beschikbaarheid wordt weergegeven in het blok. Indien er geen beschikbaarheid is ingevoerd staat er 00:00 in het blok.

  • Het is aan te raden om de beschikbaarheden binnen de bandbreedtes van de blokken (dagdelen) op te voeren. De begin- en eindtijden van het ochtend- en middagblok zijn 06:00 - 12:00 en 12:00- 18:00. Als er één beschikbaarheid voor de gehele dag wordt opgegeven, dan wordt deze beschikbaarheid toegekend aan 1 van de 2 blokken. Dit is het blok waarop de medewerker de meeste uren beschikbaar heeft.

  • Als een afwezigheid wordt opgevoerd voor de medewerker, dan geldt deze afwezigheid voor het gehele blok. Binnen een blok is een medewerker volledig beschikbaar of onbeschikbaar en dus niet gedeeltelijk.

  • Bij een juiste planning zullen de plankaartjes blauw zijn. Zo kun je direct signaleren wanneer een kaartje de rode kleur heeft en er dus foutief gepland wordt.

  • Bij het gebruik van de blokplanning is het af te raden om medewerkers zelf hun beschikbaarheden op te laten voeren (via het Medewerkerportaal). Dit omdat de beschikbaarheid van de medewerker de sleutel is voor een juiste planning.

category image

Ons Plannen & Roosteren

Open navigation