1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Plannen & Roosteren
  4. Planhulp

Veelgestelde vragen

Bijgewerkt op 22 Oct om 15.43 uur

Er wordt een suggestie gedaan voor het omdraaien van 2 bezoeken, die na elkaar gepland waren bij een medewerker. Dat levert toch helemaal niets op?

In sommige gevallen kan het zijn dat de reistijd iets af neemt, maar in andere gevallen levert het inderdaad niets op. Dat deze suggestie toch gedaan wordt heeft te maken met hoe het algoritme werkt. Bij het herzien van de gehele planning, probeert het algoritme verbeteringen uit. Op een gegeven moment wordt het algoritme gestopt, omdat het anders oneindig door blijft gaan. Bij het stoppen van het algoritme kan het in sommige gevallen dus voorkomen dat er een wijziging gemaakt is, die niets lijkt op te leveren. Als het algoritme door had kunnen gaan, was deze wijziging misschien niet gedaan, of was hij weer teruggedraaid. Het is afhankelijk van toeval.

Bij het gedeeltelijk herzien van de planning, werkt het algoritme op een andere manier en zouden dit soort suggesties niet gedaan moeten worden.

Er wordt een suggestie gedaan voor een hulpmoment op een tijdstip waarop de medewerker ziek/ op vakantie is. Waarom gebeurt dit?

De Planhulp doet suggesties om de planning structureel te verbeteren. Vakantie en ziekte zijn tijdelijke onbeschikbaarheden die niet structureel zijn. Wanneer de vakantie of ziekte voorbij zijn, wordt de planning door de suggestie dus beter. (Voor ziekte geldt wel, dat het vaak niet bekend is wanneer iemand weer terug komt. Mogelijk zouden we hier alsnog wel rekening mee moeten houden.)

category image

Ons Plannen & Roosteren

Open navigation