1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Taglijst

Taglijst

Bijgewerkt op 18 Jul om 14.21 uur
In deze handleiding kun je de taglijst downloaden, voorbeelden voor sjablonen, brieven en etiketten bekijken, en lees je over de verschillende aandachtspunten.

Wat is de Taglijst?

De Taglijst is een lijst met tags die gebruikt kunnen worden om brieven en facturen mee te genereren. De tags kunnen geplaatst worden in een Word-bestand dat dienst doet als template/sjabloon. Op de plek waar de tag geplaatst is, wordt het overeenkomstige gegeven uit Ons Administratie getoond. Voorbeelden hiervan zijn cliëntnamen en adressen.

In een andere context worden tags ook wel placeholders genoemd.

Download

Download de Taglijst.


Aandachtspunten

Word-versie en bestandsextensie

De bestandsindeling van de geüploadde templates dient te geschieden in een van de volgende formaten:

  • Bij gebruik van Word 2011 of ouder: opslaan als .docx, of als .doc formaat met de indeling "Microsoft Word 97 - 2003 Document".

  • Bij gebruik van Word 2012 of nieuwer: opslaan als .doc formaat met de indeling "Microsoft Word 97 - 2003 Document".

Indien het bestand niet op de juiste wijze wordt opgeslagen, verschijnt bij het uploaden van het document een foutmelding.

Prioritering van adressen

Bij gebruik van adrestags wordt een bepaalde volgorde aangehouden. Dit geeft antwoord op de vraag welk adres wordt gekozen op het moment dat er meerdere adressen bekend zijn bij de cliënt. Hierbij valt te denken aan verblijfadres, woonadres en correspondentieadres. De volgorde zoals deze gehanteerd wordt, staat beschreven in de taglijst bij het kopje van cliëntadressen.


De volgorde zoals deze gebruikt wordt bij de print van bijvoorbeeld zorgplannen is anders. Lees hier meer over in het artikel Toelichting op adressen in Ons.

Tabellen en tekstvakken

Wanneer tabellen of tekstvakken gebruikt worden in een sjabloon, dan geldt: gebruik of een tekstvak, of een tabel. Plaats geen tabel in een tekstvak, geen tekstvak in een tabel, enzovoort. De werking kan in dergelijke gevallen niet worden gegarandeerd.


Bij Word-versies die ouder zijn dan Word 2016, dienen tabellen te worden toegevoegd middels 'Invoegen > Tabel > Tabel tekenen'. Indien er kolommen van een bestaande tabel gewijzigd of toegevoegd worden, resulteert dit namelijk in een corrupt bestand.

Besturingselementen

Besturingselementen zoals bijvoorbeeld macro's, ActiveX en selectievakjes (checkboxes) worden niet ondersteund. Indien deze aanwezig zijn in de template dan zullen deze worden gedeactiveerd.

Cliëntinformatie in factuursjablonen

Cliënttags moeten in een factuursjabloon altijd in een 'eigen' tabel opgenomen worden. Zie ook 'voorbeeld factuursjabloon' bovenaan deze pagina.

Koptekst en voettekst

Tags kunnen alleen gebruikt worden in de hoofdtekst van het document. Het is niet mogelijk om tags aan te roepen in de koptekst en voettekst.

category image

Ons Administratie

Open navigation