1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Declaraties en aanvullende diensten

Aanvullende diensten aanmaken en beheren

Bijgewerkt op 19 Mar om 14.45 uur
In dit artikel is te lezen hoe je een aanvullende dienst aanmaakt en inricht.

Benodigde autorisaties

  • Taak: Applicatiebeheer

  • Taak: Aanvullende diensten aanpassen en toewijzen

  • Taak: Aanvullende diensten beheren

Zie Aanvullende diensten en periodieke declaraties toegelicht voor meer informatie over het onderwerp.

Aanvullende dienst toevoegen

Ga naar Beheer > Facturatie Aanvullende diensten. Een overzicht van aanvullende diensten is te zien. Klik op voeg aanvullende dienst toe om een nieuwe aanvullende dienst aan te maken.


Let op: het is noodzakelijk om vooraf de financieringsstroom en de categorieën aangemaakt te hebben. Hierover meer: Categorieën voor aanvullende diensten aanmaken en beheren.

Gegevens invoeren

/topic-images/Gegevens%20aanvullende%20dienst_927.png
  1. Selecteer de categorie waar deze dienst onder moet vallen (dit veld is niet verplicht).

  2. Voer een (intern) referentienummer in.

  3. Geef de aanvullende dienst een herkenbare titel.

  4. Bij de omschrijving kun je een langere omschrijving van de aanvullende dienst invoeren.

  5. Kies de financiering.

  6. Geef de geldigheidsdatum aan van de aanvullende dienst. Een begindatum is verplicht. Een einddatum kan open gelaten worden. In dat geval is de dienst oneindig geldig.

  7. Kies de eenheid waarin de aanvullende dienst geboekt moet worden. Je heb hhierbij de volgende keuzemogelijkheden: stuk, 24 uur, week, maand, kwartaal, halfjaar, jaar.

  8. Indien de aanvullende diensten in een later stadium gefactureerd gaan worden, dien je hier een keuze te maken wanneer de financiële boeking gemaakt wordt. Je heb de volgende keuzemogelijkheden: per eenheid, aan het begin van de periode, aan het eind van de periode.

  9. Indien het wenselijk is dat de aanvullende dienst ook voor een gedeelte van de periode gedeclareerd kan worden (bijvoorbeeld enkele dagen), vul dan hier de begindatum in vanaf wanneer dit voor deze dienst mogelijk is. Het invoerveld is alleen zichtbaar indien de eenheid 'week' of groter is.

  10. Er is op te geven wat de standaard kostenplaats voor de aanvullende dienst dient te zijn. Standaard is de kostenplaats van de cliënt geselecteerd, maar de mogelijkheid bestaat om een team uit het organigram te selecteren, mits daarvan kostenplaatsnummer is ingesteld.

Keuzemogelijkheden financiële boeking maken:

  • Per eenheid: de financiële boeking wordt per eenheid vastgesteld en is niet afhankelijk van het moment van de maand.

  • Aan het begin van de periode: de financiële boeking vindt plaats aan het begin van de periode. Indien een cliënt de aanvullende dienst pas vanaf halverwege de maand afneemt, zal er voor die eerste halve maand facturatie plaatsvinde.n

  • Aan het eind van de periode: de financiële boeking vindt plaats aan het einde van de periode. Indien een cliënt de aanvullende dienst halverwege de maand beëindigd, zal er voor deze halve maand wel een facturatie plaatsvinden, waarbij de financiële boeking op het einde van die periode komt.

De aanvullende dienst is toegevoegd. In het overzicht kan je op de regel van de aanvullende dienst klikken om de instellingen hiervan te wijzigen. Als je de btw wilt wijzigen, klik je op de tekst in de kolom Btw.


LET OP: Aangezien declaraties op basis van Aanvullende diensten handmatig worden ingevoerd en beheerd, is ook het afsluiten ervan een handmatige actie. Er worden geen automatische wijzigingen in de gegevens doorgevoerd op basis van wijzigingen bij de cliënt, zoals bijvoorbeeld het beëindigen van de legitimatie of de zorgopname.
category image

Ons Administratie

Open navigation