1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. GRZ-DBC

GRZ-DBC's in Ons Administratie: veelgestelde vragen

Bijgewerkt op 19 Mar om 10.05 uur

In dit document vind je antwoord op de veelgestelde vragen over DBC's in Ons Administratie, onder meer over het (her)openen of sluiten van trajecten, bijzondere aanleveringen en afwezigheidsdagen.

DBC-traject afgesloten: cliënt komt met dezelfde zorgvraag terug

Als een cliënt na het afsluiten van een subtraject een bepaalde periode later voor dezelfde zorgvraag terugkomt, is het noodzakelijk een nieuw subtraject (met zorgtype 21) te openen onder het bestaande zorgtraject, omdat er sprake is van een vervolgbehandeling bij een bestaande zorgvraag.


Bij het aan aanmaken van een nieuw DBC-traject kies je dan voor Gebruik bestaand zorgtraject. Op de achtergrond (in de database) wordt dan automatisch ZT21 aan meegegeven. De optie Gebruik bestaand zorgtraject is enkel zichtbaar als de einddatum van het zorgtraject een datum in de toekomst heeft.

DBC-traject heropenen: geen keuze voor ZT21

Als cliënten binnen een jaar na het sluiten van het DBC-traject terugkeren met dezelfde klacht, moet er een subtraject ZT21 gestart worden. Als je kiest voor Gebruik bestaand zorgtraject, wordt hier op de achtergrond (in de database) automatisch ZT21 aan meegegeven. Je hoeft dit dus niet zelf te kiezen of in te vullen.

Subtrajecten aanmaken

Als je een DBC-traject opent, wordt automatisch een eerste subtraject (type 11) aangemaakt. Afgesloten DBC-trajecten, die na 42 dagen maar binnen 365 dagen met dezelfde zorgvraag alsnog een vervolg krijgen, kunnen opnieuw geopend worden en daarvoor wordt automatisch een vervolgsubtraject van type 21 aangemaakt.

Aan één zorgtraject kunnen dus meerdere subtrajecten hangen, waarvan er altijd maar één actief is. Elk subtraject wordt afzonderlijk ter declaratie aangeboden.

Cliënt met DBC-traject opnieuw opgenomen in ziekenhuis (tijdelijk afwezig)

In dit geval loopt de DBC in principe door. De cliënt wordt afwezig gemeld in de Cliëntagenda via Ongefinancierde afwezigheid (DBC). Bij terugkomst van de cliënt worden er weer activiteiten geboekt op de DBC. Het afsluiten van het DBC-traject gebeurt op de normale manier (42 dagen na de laatste activiteit).


De dagen die de cliënt afwezig was, worden bij de aanlevering naar de grouper niet als afwezigheidsdagen meegestuurd, maar de registratie van verpleegdagen wordt wel onderbroken. Aanlevering van afwezigheidsdagen aan de grouper vindt alleen plaats als sprake is van proefverlof. Een ziekenhuisopname is geen proefverlof en moet dus worden geregistreerd als ongefinancierde afwezigheid.

Registratie van verpleegdagen en afwezigheidsdagen voor DBCs

De verpleegdagen worden bepaald op basis van de datum dat het DBC-traject geopend wordt (startdatum) en de datum bij Einde opname.

/topic-images/GRZ%20DBC%206_1327.png

De afwezigheidsdagen worden bepaald op basis van de afwezigheidsregistratie in de cliëntagenda. Zie Ons Agenda: Cliëntagenda gebruiken voor meer informatie.

Cliënt toch aanleveren bij grouper ondanks niet voldoen aan 42-dagenregeling

Er zijn situaties waarin een DBC-traject binnen 42 dagen na de datum Einde opname gesloten moet worden, bijvoorbeeld omdat de cliënt voor een geheel nieuw zorgtraject opnieuw opgenomen moet worden en het oude traject daarmee per direct afgesloten moet worden. Normaal gesproken kan het oude traject dan niet worden aangeleverd bij de grouper, omdat niet voldaan wordt aan de 42-dagenregeling.


Als je dergelijke cliënten toch bij de grouper wilt aanleveren, heb je per traject de mogelijkheid de groupercontrole te deactiveren. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  1. Open de gewenste cliënt en ga naar het tabblad Overzicht.

  2. Klik op Zorgtrajecten.

  3. Klik op DBC-traject.

  4. Open het gewenste DBC-traject.

  5. Klik op DBC sluiten.

Hier kun je de controle voor de aanlevering aan de grouper deactiveren. Deactiveer je die controle, dan worden de aan te leveren trajecten door de applicatie niet meer gecontroleerd op technische regels.

Dit kan tot gevolg hebben dat grouper trajecten vervolgens afkeurt, omdat ze niet voldoen aan de technische regels. Zet dit vinkje dus alleen uit als er specifieke afspraken zijn gemaakt met de zorgverzekeraar over het niet naleven van een technische regel.

DBC-traject verwijderen (sluiten)

Het is niet mogelijk om eenmaal geopende DBC-trajecten te verwijderen, maar je kunt ze wel sluiten en uitsluiten van declaratie-exports.


Dit doe je door de begin- en einddatum vóór 1-1-2013 te zetten om ervoor zorgen dat het onterecht geopende traject niet meer meegenomen wordt in de declaratie-exports. Deze workaround is mogelijk omdat de DBC-systematiek pas vanaf 1-1-2013 is ingevoerd in de applicatie.


Het traject blijft wel zichtbaar in de zorglegitimaties van de cliënt, maar omdat begin- en einddatum van zowel het zorgtraject als het subtraject in 2012 staan, wordt het betreffende traject nooit meegenomen in de exports. Eventueel gedane registraties worden aan een geldige DBC-legitimatie gekoppeld.


Hieronder zie je op welke manier je het DBC-traject zo kunt sluiten, dat het niet meer wordt meegenomen in de declaratie-exports:

category image

Ons Administratie

Open navigation