1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Algemene configuratie

Deelbare facturatie instellen (eigen bijdrage)

Bijgewerkt op 15 Feb om 11.28 uur

Ons ondersteunt de mogelijkheid om een deelbare factuur aan te maken, waarbij een deel van de te declareren of factureren kosten als eigen bijdrage met de cliënt verrekend wordt. Dit is handig voor zorgorganisaties die te maken hebben met de HHT-regeling, of die bij andere diensten een deel van de factuur bij de cliënt willen voorleggen, bijvoorbeeld bij aanvullende diensten. Het voordeel van deze werkwijze is dat er eenvoudig één product geregistreerd kan worden, waarbij de kosten via twee facturen verdeeld worden over deels de cliënt (met tarief A) en deels de financieringsinstelling (met tarief B).


Volg de onderstaande stappen om gedeelde facturatie in de applicatie in te stellen.


Stap 1: Markeer in het legitimatietype de optie 'eigen bijdrage bij tarieven'

  1. Via Beheer > Instellingen > Financieringsstromen is bij het legitimatietype waar het product onder valt, mogelijk om de instelling 'eigen bijdrage bij tarieven' op te geven.

  2. Klik op het potloodje bij het legitimatietype en vervolgens op Wijzigen of op het potloodje.

  3. Vink de optie aan Maak het mogelijk om een eigen bijdrage bij tarieven op te geven.

Stap 2: Selecteer bij het tarief van het product de mogelijkheid van een eigen bijdrage

  1. Ga naar Beheer > Facturatie > Tarieven en selecteer het legitimatietype waar het product met de gewenste eigen bijdrage onder valt.

  2. Klik vervolgens op het in te richten product.

  3. Vergeet niet om de begindatum in te voeren.

  4. Optioneel is in te stellen voor welke zorgaanbieder en/of welke debiteur dit tarief geldt.

  5. Bij 'Tarief' vul je het tarief in dat gedeclareerd gaat worden bij de financieringsinstelling. Geef ook de tijdseenheid aan waarin dit tarief gedeclareerd moet worden.

  6. Zet vervolgens het vinkje aan bij 'Maak gebruik van een eigen bijdrage'.

  7. Vervolgens klapt het scherm wat verder uit (zie hieronder). Het is nu mogelijk om bij 'Eigen bijdrage' het cliëntspecifieke tarief in te voeren inclusief de bijbehorende tijdseenheid.

    /topic-images/Eigen%20bijdrage_cli%C3%83%C2%ABntspecifiek%20tarief_1136.png
  8. Om de gegevens vast te leggen, klik op Opslaan.

Stap 3: Registraties, ZZP-declaraties of periodieke declaraties

Vervolgens kunnen de registraties, ZZP-declaraties of periodieke declaraties die betrekking hebben op het product met het deelbare tarief, in de applicatie geregistreerd worden.

Stap 4: inrichten en uitdraaien handmatige factuur voor de cliënt

De factuur voor de cliënt moet handmatig uitgedraaid worden. Hiervoor geldt:

Stap 5: Declaratie bij de financieringsinstelling

De declaratie aan de financieringsinstelling kan op de gebruikelijke wijze waarop deze declaratie plaatsvindt: voor de iWmo is bijvoorbeeld de Wmo303 te gebruiken. Zie ook: Declareren: export uitvoeren.

category image

Ons Administratie

Open navigation