Voorwaarden voor gebruik
Benodigde autorisaties
Autorisaties voor configuratie van Verblijf
Om Verblijf te kunnen configureren en inrichten, moet de gebruiker beschikken over een van de onderstaande autorisaties:
Taak: Applicatie instellingen beheren
Taak: Applicatiebeheer
Autorisaties voor het gebruik van Verblijf
Om Verblijfsfunctionaliteit op de verschillende plekken in de Ons Suite te kunnen gebruiken, zijn diverse autoristietaken relevant. Afhankelijk van de uit te voeren handelingen en bijbehorende applicatie moet de gebruiker over de juiste bijbehorende autorisatietaak beschikken:
Registratiehandelingen in Ons Agenda of Cliëntagenda
Taak: Ons Agenda gebruiken
Taak: Cliëntagenda-afspraken [van een cliënt] bewerken
Administratieve handelingen in de cliëntgegevens in Ons Adminstratie
Taak: eenvoudige cliëntbeheer
Taak: cliëntbeheer
Inzicht- en controlerende handelingen in Ons Administratie
Taak: FZ-declaratieregels [van een cliënt] fiatteren
Taak: GGZ-declaratieregels [van een cliënt] fiatteren
Taak: Overige declaratieregels [van een cliënt] fiatteren
Taak: Gefiatteerde declaratieregels [van een cliënt] wijzigen
Taak: Export- en financiële instellingen beheren en exporteren Importeren en exporteren
Verblijfsfunctionaliteit activeren
Als je wilt overschakelen van de oude naar de nieuwe verblijfsfunctionaliteit, moet dit door Nedap worden geactiveerd om de onderliggende automatische toetsing op regelgeving te activeren. Er is een aantal zaken die onze klant (jij) moet instellen, een aantal zaken die wij (Nedap) moeten instellen, en een aantal zaken die wij (Nedap) moeten weten van de klant (jou).
Informatie van klant aan Nedap
Wij moeten weten:
Dat je de verblijfsfunctionaliteit wil gaan gebruiken.
Wat de Ingangsdatum vanaf wanneer afwezigheden worden toegepast op declaratieregels is: Geef op vanaf welke datum bij declaratieregels de relevante regelgeving rondom verblijf en afwezigheden moet worden meegenomen. Op declaratieregels vóór die datum hebben afwezigheden dan geen invloed.
Voor de wetgeving over langere periodes (zoals de 42-dagenteller in de WLZ en de klinische tellers in de ZVW) kijken we wél naar aan- en afwezigheid voor de ingestelde datum.
Of de nieuwe client-afwezighedenfunctionaliteit in Ons Agenda moet worden ingeschakeld. Zie ook: vastleggen van afwezigheden in Ons Agenda.
Maak hiervoor een ticket en geef daarin de keuze over bovenstaande punten aan.
Acties door Nedap
GGZ-verblijf locatietoekenningen uitschakelen: deze instelling staat aan bij organisaties die gebruik hebben gemaakt van Ons DBC. Omdat deze werkwijze met de introductie van het ZPM niet meer bestaat, moet deze optie uitgeschakeld worden.
Nieuwe verblijf-instelling inschakelen: hiermee wordt de verblijf-werkwijze conform het ZPM ingeschakeld. Hiermee worden onder meer afwezigheden ook toegepast op declaratieregels.
Nieuwe client-afwezighedenfunctionaliteit in Ons Agenda: laat de nieuwe clientafwezigheden-functionaliteit voor Ons Agenda aanzetten. Met deze functionaliteit is het mogelijk om een begin- en eindtijd in te geven voor een clientafwezigheid die niet de hele dag duurt of die later op de dag begonnen is, waardoor deze dag nog als een aanwezigheid gedeclareerd kan worden.
Wordt deze weergave aangezet? Dan is het niet meer mogelijk om afwezigheden via Ons Import of andere externe bronnen te importeren. Bovendien kan deze weergave niet meer worden uitgeschakeld.
Als de nieuwe client-afwezighedenfunctionaliteit in Ons Agenda wordt ingeschakeld, dan is ook een Synchronisatie van Ons Agenda nodig. Zie ook: vastleggen van afwezigheden in Ons Agenda.
Acties door klant
Bij gebruik van Farmed EVS: automatisch algemene locatiekoppelingen omzetten naar medicijnlocatiekoppeling: deze instelling moet worden uitgeschakeld. Deze optie is zichtbaar onder .
Inrichting
Afwezigheden in Ons Agenda
Om afwezigheden vast te kunnen leggen bij een cliënt, moet er een lijst van afwezigheidsredenen ingericht zijn in Ons. Uitleg over het inrichten en beheren van deze lijst is te vinden in Afwezigheidsredenen configureren en beheren voor Ons Agenda en de Cliëntagenda.
Voor Wmo/Jw: Gemeenteproducten inrichten met 'Declareren bij verblijf'
Wordt de Verblijfsfunctionaliteit ingezet voor Wmo/Jw-toewijzingen? Volg in dat geval de onderstaande stappen om declareren bij verblijf bij producten in te stellen.
Zet bij de inrichting van gemeenteproducten het vinkje Periodieke declaraties toestaan aan.
De optie Alleen declareren van verblijf wordt vervolgens zichtbaar. Vink ook deze optie aan.
Algemene uitleg over het inrichten en beheren van Wmo/Jw-producten is te vinden in Wmo- en Jw-producten beheren
Wlz en Zvw-producten zijn voorgedefinieerd in Ons. Voor deze producten zijn geen aanvullende inrichtingsstappen nodig.
Signaleringen
Richt triggers van de onderstaande types in Ons in om op grond van deze situaties automatisch taken of signaleringen aan te maken op het Dashboard:
Wlz
Wlz Ziekenhuisopname bereikt 91 dagen
ZVW (GGZ)
Klinische teller bereikt 365 dagen (Wlz)
Klinische teller bereikt 1095 dagen (Wlz)
Algemene uitleg over het inrichten van triggers en het selecteren van de juiste types is te vinden in Triggers configureren.
Aanvullende configuratie bij de gegevens van de cliënt
Naast de bovenstaande algemene configuratie-opties moeten ook bij de specifieke cliëntgegevens gegevens goed ingesteld staan. Een belangrijk onderdeel hiervan is om de verblijfslocatie van de cliënt te kenmerken als verblijf. Uitgebreide instructie over de te nemen acties bij de cliëntgegevens is te vinden in Verblijf in Ons: gebruik bij de cliëntgegevens en registratie