1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Medewerkers inrichten

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (wpm)

Bijgewerkt op 06 Sep om 08.35 uur

Volgens het Ontwerpbesluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit zijn organisaties met 100 of meer werknemers, vanaf 1 juli verplicht om te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun medewerkers. In Ons® zijn verschillende mogelijkheden waarmee we het rapporteren van jullie verkeersbewegingen ondersteunen. Aan de hand van deze handleiding leggen we uit wat er mogelijk is.

Vervoerinstellingen inrichten

Er moet een standaard vervoermiddel per medewerker vastgelegd worden, om te bepalen met welke vervoermiddel-brandstofcombinatie de routes van de medewerker worden afgelegd. Dit geldt voor zowel handmatige als automatische kilometerregistratie. Dit kan op twee manieren:

Vervoerinstellingen vastleggen via Ons® Medewerkerportaal

Navigeer in de hubbalk naar Mijn instellingen, via het medewerkermenu rechtsbovenin. Klik in het linkermenu op Vervoerinstellingen, en stel de juiste gegevens in:

  1. Standaard vervoermiddel: Selecteer via de dropdown het standaard vervoermiddel inclusief de brandstof die door de medewerker wordt gebruikt. Er zijn een aantal standaard combinaties beschikbaar.
  2. Lease/Bedrijfsvoertuig: Geef via het selectievakje aan of het om een lease of bedrijfsvoertuig gaat.
  3. Startpunt van mijn route: Selecteer via de dropdown wat het standaard startpunt van de route is: kantoor of thuis, zodat de kilometers berekend kunnen worden.
  4. Startdatum: Vul de startdatum in van het vervoermiddel.
Let op: Het is mogelijk om deze optie bij medewerkers uit te schakelen. Dit kan via het weekkaartprofiel, navigeer naar Beheer > Instellingen > Weekkaarten. Zet het schuifje bij Toestaan van aanpassen van vervoerinstellingenop Ja of Nee. Deze instelling geldt alleen voor de widget in Ons® Medewerkerportaal. 

Vervoerinstellingen vastleggen via Ons® Administratie

Navigeer in Ons® Administratie naar de medewerker bij wie je de vervoerinstelling wil vastleggen. Zorg dat je in het tabje Algemeen zit en ga naar de tegel vervoerinstellingen. Klik op Vervoerinstellingen, zodat je op de overzichtspagina terecht komt. In dit scherm kun je via de knop Toevoegen rechts bovenin een nieuw vervoermiddel toevoegen. Stel vervolgens de juiste gegevens in:

  1. Standaard vervoermiddel: Selecteer via de dropdown het standaard vervoermiddel inclusief de brandstof die door de medewerker wordt gebruikt. Er zijn een aantal standaard combinaties beschikbaar.
  2. Lease/Bedrijfsvoertuig: Geef via het selectievakje aan of het om een lease of bedrijfsvoertuig gaat.
  3. Startpunt van mijn route: Selecteer via de dropdown wat het standaard startpunt van de route is: kantoor of thuis, zodat de kilometers berekend kunnen worden.
  4. Startdatum: Vul de startdatum in van het vervoermiddel.

Als je een nieuw vervoermiddel toevoegt, wordt het eerdere geregistreerde vervoermiddel van de medewerker automatisch een dag eerder afgesloten. Op de overzichtspagina krijgt dit vervoermiddel een einddatum. Zo kunnen medewerkers met terugwerkende kracht hun gebruikte voertuigen aanpassen. Wanneer de vervoerinstelling wordt gewijzigd, wordt dit in het rapport bijgewerkt, aangebrachte wijzigingen worden dus meegenomen. 


Voor het vastleggen van vervoerinstellingen via Ons® Administratie heb je onderstaande autorisaties nodig:

  • Basisgegevens [van een medewerker] inzien
  • Medewerkers beheren

Wat moeten we doen vóór 1 juli 2024?

Het is niet nodig om vóór 1 juli alle vervoerinstellingen van alle medewerkers in te richten. Pas op het moment dat er een rapport wordt gedraaid, kijkt het systeem naar de door jullie ingerichte vervoerinstellingen:

  1. De declaratiedatum, dit is de dag waarop de declaratiesoort is geregistreerd.
  2. Het standaardvoertuig dat op die datum aan de medewerker was gekoppeld.

Als er voor de declaratiedatum een voertuig kan worden gevonden, wordt het een optelsom met de overige kilometers voor dat voertuigtype. Als er voor de declaratiedatum geen voertuig kan worden gevonden, komt de medewerker op de uitvallijst van het wpm-rapport. Zie hiervoor het kopje Rapport draaien.

Vanaf versie 2024.7.x is het mogelijk om tijdens het draaien van het Werkgebonden personenmobiliteit rapport de begindatum van het eerste vervoermiddel van alle medewerkers in bulk met terugwerkende kracht aan te passen naar 1 juli. Zodra je deze optie aan vinkt, zal 1 juli 2024 gebruikt worden als startdatum voor het eerste ingevoerde voertuig. Hierdoor is het niet nodig om alle gegevens vóór 1 juli vast te leggen. Let op: de begindatum van het eerste ingevoerde vervoermiddel verandert niet daadwerkelijk in de widget bij de medewerker. 

Rapport draaien

Het is mogelijk om een rapport te draaien met alle gegevens voor de rapportageverplichting wpm. Dit rapport kan worden gebruikt om de wpm-gegevens aan te leveren.

Navigeer naar Rapporten > Medewerker en klik onder Overige op Werkgebonden personenmobiliteit. Vul het gewenste tijdvenster in en vink optioneel de optie Gebruik 1 juli 2024 als startdatum voor het eerstingevoerde voertuig dat na deze datum is toegewezen aan. Klik vervolgens op Maak rapport.

  • Als medewerkers kilometers geregistreerd hebben met een leaseauto, dan worden deze aan hoofdstuk 3 toegevoegd. Als dit niet het geval is, en de medewerker maakt gebruik van een eigen auto, dan komen de kilometers onder hoofdstuk 5 te staan.
  • Als kilometers worden geboekt op een standaard declaratiesoort, maar de medewerker heeft op die dag geen standaard vervoermiddel-brandstofcombinatie geregistreerd, dan komt de medewerker op de uitvallijst van het rapport.
Let op: Dit rapport bevat uitsluitend gegevens voor hoofdstukken 3 (lease en/of eigen wagenpark) en 5 (declaraties) van het rapport Werkgebonden personenmobiliteit. De benodigde informatie voor de overige hoofdstukken wordt niet vastgelegd in Ons® Administratie. 

Je hebt het recht Rapportage 'Declaraties - Overzicht van gemaakte kilometers' genereren nodig om dit rapport te draaien.

Specifieke vragen

Is de functionaliteit Automatische kilometerregistratie verplicht?

Het gebruik van de functionaliteit Automatische kilometerregistratie is niet noodzakelijk voor de rapportageverplichting wpm. Voor de wpm worden de kilometers namelijk meegenomen die zijn vastgelegd via de declaratiesoorten, ongeacht of ze handmatig of automatisch vastgelegd zijn. De Automatische kilometerregistratie kan het registreren voor de wpm eventueel wel makkelijker maken.

De Automatische kilometerregistratie rekent altijd van en naar het huisadres van de medewerker. Maar dit is niet altijd het startpunt van de route van de medewerker. Daarom is het mogelijk om de standplaats van de medewerker vast te leggen, zodat aan de hand daarvan een nauwkeurige automatische kilometerregistratie kan worden gemaakt.

Als je als standaard Kantoor instelt, maar er is bij je team geen adres ingevoerd, dan zoekt Ons® Administratie naar het adres bij een bovenliggend team. Dit gaat zo door totdat er een adres gevonden is. Als er geen bovenliggende teams meer zijn en er geen adres gevonden wordt, dan wordt het thuisadres van de medewerker gebruikt als standaard. Deze teamadressen zijn in te vullen via het organigram in Ons® Administratie, bekijk hiervoor de handleiding Organigram (Teams) inrichten in Ons Administratie.

Voor de rapportageverplichting wpm wordt er voor de Automatische kilometerregistratie nu ook rekening gehouden met poolteams. Dus als een poolmedewerker voor een ander team gewerkt heeft, wordt het adres van dat team gebruikt als startpunt. 

Wordt er een onderscheid gemaakt tussen zakelijk verkeer en woon-werkverkeer?

Ons® berekent alleen zakelijke routes die door extramurale medewerkers afgelegd worden. Dit was ook al zo, voordat de wpm in werking ging. Er wordt dus nog steeds geen woon-werkverkeer vastgelegd in Ons®. Onder woon-werkverkeer verstaan wij alle bewegingen tussen een thuisadres en een vast kantooradres.

  • Starten medewerkers hun route vanuit kantoor, dan moeten jullie het woon-werkverkeer uit andere bronnen halen. Bijvoorbeeld vanuit het verloningspakket, aangezien dat vaak gebruikt wordt voor kilometervergoedingen.
  • Starten medewerkers hun route vanuit huis, dan ziet Ons® dat als zakelijk verkeer en wordt het dus vastgelegd en berekend.

Wat als een medewerker zowel met de auto als fiets komt?

De declaratiesoort is leidend en het standaard vervoermiddel is secondair.

  • Als de kilometers worden geboekt op declaratiesoort fiets, dan wordt dit altijd bij fiets opgeteld, ongeacht het al dan niet gekozen de standaard vervoermiddel-brandstofcombinatie. We hebben het veld Vervoermiddel nu beschikbaar gemaakt onder Declaratiesoorten, ongeacht of jullie organisatie gebruikmaakt van Automatische kilometerregistratie is of niet. Je kan daar via een dropdown kiezen uit Fiets of Auto. Alle kilometers die op de declaratiesoort Fiets worden geboekt, worden onder Fiets van hoofdstuk 5 in het rapport Werkgebonden personenmobiliteit geteld. Bekijk Declaratiesoorten configurerenvoor meer informatie.
  • Als de kilometers worden geboekt op een andere declaratiesoort dan Fiets, dan kijken we naar de gekozen standaard vervoermiddel-brandstofcombinatie. Als er in dit scenario geen standaard vervoermiddel-brandstofcombinatie is gekozen, dan komt de medewerker op een extra tabblad in het rapport onder Uitval
 Deze instelling was eerst alleen beschikbaar voor organisaties die gebruikmaken van Automatische kilometerregistratie. Dat is nu niet meer het geval.

Ons® gaat voor de rapportageverplichting wpm geen nieuwe of extra kilometers berekenen. Het enige wat we doen, is de kilometers die via declaratiesoorten ingediend worden voorzien van het juiste label, zodat ze in het juiste potje voor de wpm belanden. Als jullie een declaratiesoort speciaal inrichten voor de wpm, dan kan hiervoor ook zo ingesteld worden dat deze meekomt in de export. Bij de inrichting van nieuwe declaratiesoorten verandert er verder niets.

Kan het openbaar vervoer ook gekozen worden als standaard vervoermiddel?

Om duidelijker onderscheid te kunnen maken tussen Geen vervoermiddel (waarmee de medewerker op de uitvallijst van het rapport komt) en Openbaar vervoer, willen we de vervoerinstellingen uitbreiden met de optie Openbaar vervoer zoals gedefinieerd in de wpm-wetgeving. Op dit moment is deze functionaliteit nog niet beschikbaar in Ons®, houd Ons® Aankondigingen in de gaten om te zien wanneer dit beschikbaar komt.

We gaan in principe geen bedragen ondersteunen in declaratiesoorten, dus eventuele waarden in het rapport kunnen nietszeggend zijn. Wees hier voorzichtig mee!

Is het mogelijk om benodigde gegevens te importen via Ons Import en Io Import?

Het is mogelijk om de volgende gegevens te importen via Ons® Import:

  • Teamadressen
  • Vervoermiddel-brandstofcombinatie
  • Vertreklocatie

Daarnaast is het al mogelijk om de volgende gegevens te importeren via Io Import:

  • Teamadressen
  • Vervoermiddel-brandstofcombinatie
  • Vertreklocatie

Zie hiervoor de geüpdatete XSD en XML interfacebeschrijvingen via de handleiding Gegevens importeren via XML-bestanden.

category image

Ons Administratie

Open navigation