In Ons wordt er gevalideerd op overlappende zorgregels van medewerkers. Normaal gesproken is het onwenselijk dat er overlap toegestaan wordt bij medewerkers, maar bijvoorbeeld bij bereikbaarheids- en slaapdiensten is dit wel wenselijk. Overlap wordt vervolgens alleen toegestaan voor combinaties van specifieke uursoorttypes, namelijk:
Bereikbaarheidsdienst en Oproep tijdens bereikbaarheidsdienst
Slaapdienst en Oproep tijdens slaapdienst
Aanwezigheidsdienst en Oproep tijdens aanwezigheidsdienst.
Zie Cao in Ons toegelicht voor meer informatie. Voor de GGZ-cao is overlap tussen Crisisdienst en Oproep tijdens crisisdienst mogelijk.
Type | Slaapdienst + Oproep slaapdienst | Aanwezigheidsdienst + Oproep Aanwezigheidsdienst | Aanwezigheidsdienst + Oproep Aanwezigheidsdienst |
---|---|---|---|
Gehandicaptenzorg | Ja | Ja | Ja |
GGZ | Ja | Ja | Ja |
GGZ 50% | Ja | Ja | Ja |
Huisartsenzorg | Ja | - | - |
Jeugdzorg | Ja | Ja | - |
Sociaal werk | Ja | Ja | Ja |
VVT | Ja | Ja | Ja |
Welzijn en maatschappelijke dienstverlening (A+B) | Ja | Ja | Ja |
Ziekenhuis | Ja | - | Ja |
Voorbeeld
Als een medewerker tijdens een bereikbaarheidsdienst wordt opgeroepen, voeg je die oproeptijd toe als aparte registratie. Dat komt omdat de uitbetalingsfractie tijdens een oproep anders is dan tijdens de algemene dienst zelf. Met andere woorden: In deze situatie wil je dus dat registraties op een uursoort van het type bereikbaarheidsdienst kunnen overlappen met een registratie op een uursoort van het type oproep tijdens bereikbaarheidsdienst.
Toestaan van overlap inschakelen
Bij de Uursoortconfiguratie vind je de optie Toestaan van overlap in zorgregels met specifieke uursoorten. Vink deze optie aan om overlap toe te staan bij combinaties van registraties op specifieke uursoorttypes. Ga hiervoor naar
:Cliënttijd vervangen voor oproep als dit overlapt met bepaalde diensten binnen de VVT
Deze inrichting werkt vooralsnog alleen binnen de VVT (voor VVT-cao's). Je kunt overlappende cliëntentijd die bovenop een bereikbaarheids-, slaap- of aanwezigheidsdiensten geboekt is als oproep laten tellen. Dit is nodig in de volgende situaties:
Om voor deze cliënten de extra toeslag te ontvangen die berekend wordt voor de oproep tijdens bereikbaarheidsdienst.
Voor de 75% regeling: Wanneer er binnen een blok van 8 uur bereikbaarheidsdienst, slaapdienst of aanwezigheidsdienst 75% van de tijd gewerkt wordt, dan zal deze dienst omgezet worden als 8 uur werktijd (hiervoor wordt de bijbehorende oproep-uursoort gebruikt in verband met eventuele toeslagen).
Ga naar
Omdat reistijd ook onderdeel kan zijn van een oproep kan handmatig ingevoerde reistijd overlappen met een bereikbaarheids-, slaap- of een aanwezigheidsdienst. Let op: Het gaat hierbij om de voorafgedefinieerde systeemuursoort Reistijd.
Je kunt hier 3 uursoorten selecteren die relevant zijn voor de bovenstaande instelling. De geselecteerde uursoorten worden gebruikt als vervanging van de cliëntentijd die tijdens de betreffende dienst is geschreven. Dit zorgt ervoor dat het systeem de juiste berekeningen kan doen. Let op: Als hier geen uursoort wordt geselecteerd, dan werkt de verloning niet zoals verwacht in combinatie met overlappende cliëntentijd en een dienst. De uursoorten die hier geselecteerd kunnen worden, worden al gefilterd op relevant type. Als de lijst leeg is, kan er geen uursoort worden gevonden met het type dat het systeem nodig heeft.