In enkele situaties is het mogelijk om ingevoerde cliënten te verwijderen. Het is, binnen onderstaande beperkingen, mogelijk om een cliënt te verwijderen. Doe dit alleen wanneer er goede reden toe is (bijvoorbeeld een fout gemaakt bij het invoeren, een testcliënt, of iets dergelijks).
Alle gegevens verdwijnen, waaronder de historie.
Wanneer het gaat om dubbele cliënten, voeg deze dan samen in plaats van deze te verwijderen. Zie Cliënten samenvoegen voor meer informatie.
Voorwaarden
Enkel in de volgende situaties is het mogelijk om cliënten te verwijderen:
Er mag geen pas gekoppeld zijn geweest aan de cliënt.
Er mogen nog geen uren op de cliënt geregistreerd zijn, of zijn geweest.
(Als er registraties zijn geweest die zijn verwijderd vóórdat er financiële boekingen zijn onstaan, dan vormen deze geen belemmering voor het verwijderen van de cliënt. Eventuele financiële boekingen die hier wél uit zijn voortgekomen kunnen verwijderd worden door een financiële export te draaien over de desbetreffende periode, of een voorbewerken-export. Als dit het geval is zul je daar bij het verwijderen van de cliënt op gewezen worden d.m.v. een foutmelding)
Benodigde autorisatie
Taak: Applicatie instellingen beheren
Navigatie
Ga naar de cliënt en klik op Algemeen > Personalia.
Cliënt verwijderen
Lees de waarschuwing en maak je keuze. De cliënt is hierna definitief uit Ons Administratie verwijderd.
Ons Planning
Als je bovenstaande hebt gedaan is de cliënt nog wel in Ons Planning aanwezig. Je kunt deze 'opruimen' door alle onderstaande stappen uit te voeren:
Ontkoppel de cliënt. Zie ook: Omgaan met dubbele cliënten in Ons Planning.
Verwijder het ontstane conflict. Zie ook: Gegevensconflicten oplossen.
Pas de personalia van deze cliënt in Ons Planning aan naar iets anders, bijvoorbeeld naar de naam 'verwijderde cliënt', geboortedatum '1-1-1900', etcetera.