1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Locatiebeheer

Locaties configureren in Ons Administratie

Bijgewerkt op 26 Jan om 11.18 uur

Locaties zijn de plaatsen waar cliënten zich bevinden. Deze handleiding beschrijft hoe een locatiegram gemaakt kan worden.


Het locatiegram is de structuur van de locatie of locaties van uw organisatie, gezien vanuit het oogpunt van de cliënt. Een cliënt kan aan één hoofdlocatie gekoppeld zijn, en aan meerdere sublocaties. Daarnaast is het mogelijk om medicijnlocaties op te geven of de capaciteit van locaties te beheren via kamerbeheer.


Voor het toewijzen van een cliënt aan een locatie, zie Locaties en kamers bij cliënten toevoegen of bewerken.

Voorwaarden vooraf en Benodigdheden

  • Recht: 'Locatiegram beheren'

Overzicht van het locatiegram

Het overzicht van het locatiegram is te vinden bij Beheer > Instellingen > Locatiegram.

/topic-images/2019-07-04%2009_44_45-Locatiegram_334.png

Er is altijd één bovenliggende locatie, dat is de naam van organisatie (in dit voorbeeld 'Nedap Healthcare'). Als een AGB-code bij een locatie is toegevoegd wordt deze achter de naam van de locatie weergegeven. Onder de hoofdlocatie staat de boomstructuur van de andere locaties. Dit kan naar eigen keus worden ingericht en kan meerdere niveaus bevatten.

Een locatie toevoegen of bewerken

Een locatie kan toegevoegd worden door op het plusje te klikken achter een van de bestaande locaties. De nieuwe locatie zal dan onder deze locatie aangemaakt worden. Voor het aanmaken verschijnt het volgende scherm:

/topic-images/Nieuwe_locatie_1942.png

  • De naam en Identificatie van de locatie zijn verplicht.

    De identificatie wordt gebruikt voor de sortering van de lijst.
  • Als de optie Locatienaam gebruiken bij briefcorrespondentie via Ons Tags is uitgeschakeld, is de optie Correspondentienaam beschikbaar. Via het veld correspondentienaam kun je handmatig ingeven welk correspondentienaam wordt gebruikt in de briefcommunicatie via Ons Tags. Schakel je de eerstgenoemde optie in, dan is het veld niet beschikbaar en wordt de locatienaam als correspondentienaam gebruikt.

  • Het vinkje Intramuraal kan gebruikt worden om intramurale afdelingen met kamers in te richten. Zie hiervoor het hoofdstuk hieronder: Een kamer toevoegen.

  • De begindatum is verplicht, de einddatum kan leeggelaten worden. De datums van een onderliggende locatie kunnen niet buiten die van de bovenliggende locatie liggen.

  • Als een locatie een eigen AGB-code heeft kan die geselecteerd worden uit de lijst. Voor het beheer van AGB-codes, zie AGB-codes en Btw-nummers beheren.

  • De ERAI-instelling is experimentele functionaliteit, vink dit aan als je hier gebruik van maakt.

  • De WZA (WMO Zorgaanbieder Code) kan ingegeven worden.

  • De optie 'Declaratievorm' wordt niet meer gebruikt, en hoeft niet meer ingevuld te worden.

  • Vestigingsnummer: Het vestigingsnummer is het 12-cijferige nummer waarmee de vestiging waarover u wilt melden staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit betreft de locatie waar je de Wzd-/Wvggz-maatregel mag toepassen. Dit nummer is vereist voor een succesvolle Wzd- of Wvggz-export. Zie voor uitleg over het vestigingsnummer de uitleg op de website van de KvK.

  • Een kostenplaatsnummer kan ingegeven worden als de locatie al bestaat (en dus bewerkt wordt). Als de locatie aangemaakt wordt, is het vanuit technisch oogpunt onmogelijk gemaakt om de kostenplaats meteen in te voeren. Wil je een nieuwe locatie en daarbij een kostenplaats invoeren? Maak dan eerst de locatie en sla deze op, en bewerk vervolgens de locatie weer waarbij je een kostenplaats selecteert. Je selecteert vervolgens een kostenplaats die is geconfigureerd.

Een intramurale locatie of een kamer toevoegen

Om een intramurale locatie aan te maken, vink bij het toevoegen van een locatie het vinkje Intramuraal aan. Er verschijnen dan aanvullende opties voor capaciteitsbeheer:

/topic-images/locatietoevoegen_336.png
  • Bij capaciteit is aan te geven hoeveel cliënten op deze locatie kunnen verblijven. Zie voor uitleg over capaciteit en kamersoorten: Toelichting op locatiebeheer en kamerbeheer in Ons.

  • Bij het locatietype Kamer kunnen er geen sublocaties zijn, en kan het adres van de cliënt aangepast worden bij verhuizing.

  • Selecteer de Kamersoort die je wilt koppelen. Deze kamersoorten maak je aan via Beheer > Instellingen > Overige instellingen > Hoofdlocatiebeheer > Locatiesoorten.

  • Adresgegevens: Als het type een locatie is kun je het volledige adres invullen. Bij locatie type kamer kun je alleen een kamernummer ingeven. Bij een kamer wordt dan het adres van de bovenliggende locatie overgenomen.

Als de capaciteit van een locatie of kamer bereikt is, kunnen er geen nieuwe cliënten aan de locatie worden toegewezen.

Een intramurale locatie aanmerken als medicijnlocatie

Om medicijnen voor te kunnen schrijven op een locatie of kamer, dient deze kamer als medicijnlocatie aangemerkt te zijn. Zet hiervoor bij aangemaakte intramurale locaties of kamers het vinkje aan bij 'Medicatie voorschrijven toestaan' aan.

category image

Ons Administratie

Open navigation