Dit artikel geeft uitleg hoe de zorgopname of zorgstatus van een cliënt kan worden bewerkt.
Benodigde autorisatie
Taak: Cliëntbeheer
Zorgopname wijzigen in Ons Administratie
Navigeer naar de plek waar je de zorgopnamegegevens/zorgstatus kunt invoeren via Cliënt > Tabblad Overzicht > Zorgstatus.
Er zijn twee gedeeltes met informatie zichtbaar.
Het bovenste deel (Zorgopnames) geeft informatie over de zorgopnames binnen jouw zorgorganisatie.
Het onderste deel (Voorgaande opnames andere instelling) geeft informatie over voorgaande opnames bij andere zorginstellingen
Via het plus-icoon zijn zorgopnames toe te voegen. Met het potlood-icoon zijn zorgopnames te bewerken:
Bij Zorgopnames zijn in- en laatste-zorgdatums in te geven. Bij het ingeven van een laatstste-zorgdatum moet er een reden einde zorg geselecteerd worden, waarna afhankelijk van de reden nog aanvullende invulvelden verschijnen. De zorgstatus of reden einde zorg van de cliënt is vervolgens terug te vinden onder het kopje Omschrijving.
Bij Voorgaande opnames (andere instelling) zijn eveneens een in- en laatste-zorgdatum in te geven. Ook selecteer je hier de externe zorgleverancier waar de voorgaande opname plaatsvond. Daarnaast kun je hier het aantal klinische dagen ingeven die meegeteld moeten worden bij de volgende zorgopname. De klinische teller is van belang voor GGZ-zorg en bepaalt wanneer de bekosting voor de zorg overgaat van de ZVW naar Wlz. De overgangsgrens hiervoor is vastgesteld op een vast aantal verblijfsdagen.
Onder 'Zorgstatus' wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen Actieve zorgopnames en Toekomstige zorgopnames. Opnames met een startdatum in de toekomst worden onder Toekomstige zorgopnames geplaatst met titel De cliënt staat op de wachtlijst. Als de cliënt geen zorgopname heeft, dan wordt dit weergegeven met Geen actieve zorgopname.
Redenen einde zorg
De volgende redenen zijn mogelijk:
Ontslag (intramuraal). Kies bestemming bij vertrek.
Overlijden. Kies datum van overlijden.
Tijdelijke afwezigheid. Vul omstandigheid in, zoals vakantieverlof of pandemie.
Zorgaanbieder weigert functie.
Cliënt weigert functie.
Onderbroken functie hervat.
Beëindiging zorg. Kies een bestemming.
Overplaatsing. Kies een bestemming.
Functie wordt uitgesteld.
Einde zorg (functies intrekken).
Einde zorg (functies openlaten).
Overplaatsing (er is geen Maz).
Sla tot slot de wijzigingen op met de knop wijzig.
Cliënt in zorg zetten
Door het datumveld bij de laatste zorgdatum leeg te halen, zet je de cliënt weer in zorg.
(Tijdelijk) uit zorg halen in Ons Planning
Wil je dat de cliënt (tijdelijk) niet meer voorkomt in de planning? Volg dan, afhankelijk van de situatie, een van de volgende deze stappen.
Cliënt tijdelijk uit zorg halen
Is een cliënt op vakantie, of om een andere reden tijdelijk afwezig? Gebruik dan deze functie.
Zoek in Ons Planning de cliënt op.
Klik op Meld deze cliënt als opgenomen of als afwezig met andere reden.
Voer de afwezigheidsreden naar eigen keuze in.
Als de afwezigheid tijdelijk is, voer je een tijdelijke datum in. Bijvoorbeeld vanaf vandaag tot 31 december.
Selecteer optioneel voor welke teams de (tijdelijke) afwezigheid geldt.
Nadat je hebt opgeslagen, wordt rechtsboven in beeld bij de Persoonlijke gegevens zichtbaar dat de cliënt tijdelijk uit zorg is. De plankaartjes van de cliënt zijn niet meer op de planborden aanwezig.
Cliënt uit zorg halen in Ons Planning
Bij uitzonderingen kan het nodig zijn om een cliënt alleen in Ons Planning uit zorg te halen. Bijvoorbeeld bij een verkeerd ingevoerde cliënt. Zie ook: Omgaan met dubbele cliënten in Ons Planning.
Zoek in Ons Planning de cliënt op.
Klik op het kopje Persoonlijke gegevens.
Klik onderaan de pagina op de tekst Verander in/uit zorg datums.
Voer de gewenste uit-zorg datum in en sla de wijzigingen op.
De cliënt is niet meer zichtbaar op de planborden vanaf de einddatum die is ingevuld. Ook is de cliënt niet meer te vinden via het cliëntoverzicht, tenzij hier expliciet naar gezocht wordt.
Inzicht van uit-zorg cliënten in Ons Planning
Door een team te selecteren en daarna te klikken op Planning, verschijnt aan de rechterkant van het scherm informatie over cliënten die uit zorg zijn of binnenkort uit zorg gaan.
Gevolgen voor urenexport
Als een cliënt in Ons Planning uit zorg wordt gehaald, en de uren zijn nog niet geëxporteerd naar Ons Administratie (volgens het principe 'planning=realisatie'), dan worden de uren ook niet geëxporteerd naar Ons Administratie. Dit geldt alleen als dit allemaal op dezelfde dag gebeurt. Voorbeeld;
In het arrangement van een cliënt staat PV voor de maandagochtend.
De cliënt is ingepland op maandag 1 mei.
De zorg wordt geleverd op maandagochtend 1 mei.
Later op de maandagmiddag wordt de cliënt tijdelijk uit zorg geplaatst. Dit gebeurt met een ingangsdatum van 1 mei. De cliënt wordt hierdoor meteen en automatisch uitgepland vanaf deze maandag.
De urenexport (die 's nachts uren exporteert van de afgelopen dag, op basis van de planning op dat moment) neemt niet het planmoment mee van de maandagochtend en zal dus niet geregistreerd zijn als zorgregel.
In dit geval dien je handmatig uren te registreren, of - indien mogelijk- een uit zorgdatum van een dag later te kiezen, zodat het plankaartje niet uitgepland wordt.