1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Cliëntnetwerk

Vernieuwing professionele contacten en veelgestelde vragen

Bijgewerkt op 01 Oct om 08.40 uur

Vernieuwing professionele contacten

De komende periode werken we nog steeds hard aan het vernieuwen van de professionele contacten. Een belangrijke wijziging is het werken met het AGB-code register van Vektis, waardoor de gegevens van professionele contacten uit Vektis rechtstreeks in Ons® Administratie terug te vinden zijn.

Oktober 2025

Vanaf 1 oktober voeren we meerdere keren technische testen uit om de vernieuwing van de professionele contacten te testen. We stappen dan op de achtergrond over van het huidige datamodel naar het nieuwe datamodel. Voor jou als zorgorganisatie verandert er in deze periode niets:

  • je blijft werken met de vertrouwde schermen
  • professionele contacten blijven functioneren zoals je gewend bent

Pas wanneer de technische migratie stabiel loopt en de nieuwe schermen klaar zijn, laten we weten wanneer jouw organisatie echt overstapt.

November 2025

Rond november komt er een nieuwe functionaliteit: je kunt een contact met AGB-code toevoegen vanuit het AGB-code register van Vektis binnen Ons® Administratie. De gegevens worden dan automatisch aangevuld. 

Eind 2025

We werken aan het testen en uitvoeren van de migratie en het ontwikkelen van nieuwe beheerschermen met extra functionaliteiten. Als dit goed werkt, komt het beschikbaar voor jouw organisatie. Je kunt straks:

  • zoeken en filteren
  • relaties bekijken tussen zorgverleners en vestigingen
  • koppelingen zien tussen contacten en cliënten
  • historie beheren van een contact (begin- en einddatum)
  • relaties beheren van zorgverleners en vestigingen zonder AGB-code

In 2026

Er komen nieuwe cliëntgerelateerde schermen met extra mogelijkheden. Je kunt straks:

  • bij het koppelen van een zorgverlener aan een cliënt de juiste vestiging kiezen
  • cliëntspecifieke notities vastleggen bij de koppeling
  • historie bekijken per koppeling (begin- en einddatum)

Veelgestelde vragen over de vernieuwing

Hoe werkt de synchronisatie met het AGB-code register? 

Wijzigingen vanuit het AGB-register, zoals nieuwe contacten of aangepaste gegevens, worden dagelijks automatisch bijgewerkt in Ons® Administratie. Dit geldt voor alle professionele contacten met een AGB-code.

Welke velden komen automatisch mee uit het AGB-code register? 

  • Zorgverleners met AGB-code: naam, geslacht, AGB-code, geldigheid van de AGB-code, kwalificaties en relaties met vestigingen.
  • Vestigingen met AGB-code: naam, AGB-code, geldigheid van de AGB-code, zorgsoort, adres, contactgegevens en relaties met zorgverleners.

Welke gegevens kan ik handmatig toevoegen?

Bij contacten met een AGB-code kun je zelf contactgegevens en notities toevoegen. Deze handmatige gegevens worden nooit overschreven door het AGB-code register.

Kan ik ook contacten zonder AGB-code vastleggen?

Ja, dat blijft mogelijk. Je voert en beheert de gegevens dan volledig handmatig. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen zorgverleners en vestigingen. Ook wordt het mogelijk om relaties vast te leggen tussen zorgverleners en vestigingen zonder AGB-code. 

Kan ik alle zorgpartijtypes koppelen aan een cliënt?

Nee, alleen zorgverleners en vestigingen kunnen aan een cliënt worden gekoppeld. Bij contacten met een AGB-code bepaalt Vektis of het een zorgverlener of een vestiging is. Wanneer een vestiging geen eigen AGB-code heeft, wordt automatisch de AGB-code van de bovenliggende onderneming gebruikt. Bij contacten zonder AGB-code kies je dit zelf. Het type bepaalt welke gegevens beschikbaar zijn. Zo heeft een vestiging bijvoorbeeld een adresveld, en een zorgverlener niet. 

Worden cliëntkoppelingen automatisch beëindigd als er een einddatum is?

Ja. Een professioneel contact kan een einddatum krijgen via Vektis of doordat je zelf een einddatum invult in Ons® Administratie. Als dit contact gekoppeld is aan cliënten, krijgen ook die koppelingen dezelfde einddatum. De koppeling stopt, maar de geschiedenis blijft zichtbaar. Je kunt de einddatum verwijderen waardoor de koppeling opnieuw actief wordt.

Komen er ook signaleringen?

Het is de bedoeling dat er signaleringen komen, maar dit is nog niet uitgewerkt. Een voorbeeld hiervan is een melding dat de einddatum van een professioneel contact bijna bereikt is, zichtbaar bij de cliënt en in het beheeroverzicht.

Hoe wordt de historie bijgehouden?

Er zijn twee vormen van historie. Bij het contact zelf zie je bijvoorbeeld wanneer het is bijgewerkt vanuit het AGB-register of wanneer een medewerker aanvullende gegevens heeft toegevoegd. Alle verlopen contacten met een einddatum zijn terug te vinden in een archief. Daarnaast wordt ook historie bijgehouden bij cliëntkoppelingen. Daar kun je zien in welke periode een contact aan een cliënt gekoppeld was.

Hoe worden categorieën beheerd?

  • Voor contacten met een AGB-code zijn de categorieën uit het AGB-register leidend en niet aan te passen.
  • Voor contacten zonder AGB-code kun je zelf categorieën maken.
    • Je kunt maximaal twee categorieën per contact toewijzen.
    • Er is geen verschil meer tussen actieve en inactieve categorieën.

Blijft de koppeling tussen Ons® Medicatie en FarMedRx werken?

Ja, de koppeling blijft actief tijdens en na de migratie. De migratie heeft geen invloed op het gebruik van Ons® Medicatie of de medicatieverstrekking aan cliënten. Zolang het oude en nieuwe datamodel naast elkaar bestaan, blijven alle koppelingen en API’s werken.

Dubbele contacten worden allebei gemigreerd. Een contact dat nu onder zowel de categorie Huisarts als Apotheker staat, wordt bij Apotheker overgezet zonder AGB-code. De AGB-code blijft op de achtergrond bewaard in het oude datamodel.

Er wordt gewerkt aan een structurele oplossing om beheer van functionaliteiten, zoals het vastleggen van de bron van medicatie, binnen Ons® Medicatie onder te brengen. Tot die tijd blijft het oude datamodel beschikbaar, zodat de koppeling blijft werken.

Je hoeft als organisatie geen actie te ondernemen om Ons® Medicatie of de FarMedRx-koppeling tijdens de migratie te blijven gebruiken.

category image

Ons Administratie

Open navigation