1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Cliëntnetwerk

Cliënt-medewerkerrelaties in Ons Administratie toegelicht

Bijgewerkt op 23 Oct om 10.37 uur

Met de cliënt-medewerkerrelaties kan aangegeven worden welke cliënten welke medewerkers kennen. Verschillende functionaliteit is afhankelijk van deze relaties.

Wat doen cliënt-medewerkerrelaties?

Met de cliënt-medewerkerrelaties kun je aangegeven worden welke cliënten welke medewerkers kennen. Op basis van type cliënt-medewerkerrelatie in Ons Autorisatie stel je in welke taken de medewerker mag uitvoeren. De cliënt-medewerkerrelatie is slechts een specifiek relatietype. De relatietypes zijn configureerbaar.

Cliënt-medewerkerrelatie in Ons Autorisatie

Via Ons Autorisatie > Rollen > + Nieuwe rol kun je een cliënt-medewerkerrelatierol toevoegen. Een andere manier om te autoriseren op basis van de cliënt-medewerkerrelatie is door het rolbereik van een bestaande handmatige rol te wijzigen naar Client medewerker relatie. Dan is het bereik van de medewerker ook gebaseerd op de cliënt-medewerkerrelatie. Naast de standaard autorisatie via cliënt-medewerkerrelaties in Ons Autorisatie komt afwijkend autorisatiegedrag in sommige gevallen voor. Bekijk daarvoor de handleiding Ons Autorisatie: afwijkend autorisatiegedrag. Zie Ons Autorisatie: handmatige rollen beheren voor meer informatie over het aanmaken of bewerken van rollen.

Op welke manier werken de cliënt-medewerkerrelaties?

Bij de cliënt kan je medewerkers als relaties aanmerken. Door deze aan te merken weten de applicaties dat de cliënt en medewerker elkaar kennen.

Soorten cliënt medewerkerrelaties

Voor de medewerker-cliëntrelatie bestaan verschillende soorten relatietypen met ieder hun eigen werking:

  • Primair: in de applicatie krijgt deze extra nadruk. Een primaire medewerkerrelatie wordt ook getoond in het Medisch overzicht.

  • Uniek: zodra een nieuwe relatie van dit type bij de cliënt wordt toegevoegd, vervangt deze automatisch de voorgaande relatie van hetzelfde type. In het geval het relatietype primair is, is deze optie automatisch ingeschakeld.

  • Relevant: een relatie van dit type wordt in het overzicht van Ons Dossier onder het kopje Betrokken medewerkers getoond. De Dossier-app toont ook alleen de relaties die actief en relevant zijn.

  • Ongewenste relatie: een ongewenste relatie wordt gebruikt in Ons Planning. Er zal een signalering ontstaan als een medewerker wordt ingeroosterd op een dienst/route waar de cliënt zit

  • Juridische verantwoordelijkheid: deze geeft aan of de medewerker juridisch verantwoordelijk is voor de cliënt.

  • BOPZ verantwoordelijke: deze geeft aan of de medewerker BOPZ-verantwoordelijke is voor de cliënt.

Relaties in Ons Planning

Op basis van de cliënt-medewerkerrelatie kunnen in Ons Planning signaleringen ontstaan. Het volgende is van toepassing:

  • Primaire relatie: een primaire relatie is altijd een positieve relatie. In Ons Planning is via het Cliëntscherm onder 'Bekijk de zorg die aan deze cliënt geleverd wordt' middels een sterretje te zien of de primaire relatie is ingepland.

  • Negatieve relatie: Als een negatieve relatie bij de cliënt wordt ingepland, dan zal hierop een signalering in de planning ontstaan.

category image

Ons Administratie

Open navigation