1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. iWlz

iWlz-declaratie: benodigde inrichting voor de OVV-regeling

Bijgewerkt op 16 Dec om 16.51 uur

Deze handleiding gaat over de OVV-regeling (Regeling Onverzekerbare Vreemdelingen) en lees je hoe je als organisatie zorg kunt declareren die valt onder deze regeling via Ons® Administratie.

De OVV-regeling vergoedt medisch noodzakelijke zorg aan vreemdelingen die in Nederland verblijven maar zich niet kunnen verzekeren voor zorg. De regeling is bedoeld om te voorkomen dat deze doelgroep geen toegang heeft tot noodzakelijke zorg.


Wanneer spreken we van onverzekerbare vreemdelingen?

Volgens het CAK spreken we van een onverzekerbare vreemdeling wanneer een persoon:

  • Illegaal in Nederland verblijft, of:
  • Een aanvraag voor een verblijfsvergunning heeft gedaan, of:
  • Bezwaar of beroep heeft gemaakt tegen een afgewezen aanvraag voor een reguliere verblijfsvergunning.


Voorwaarden voor het declareren via de OVV-regeling

Er gelden een aantal voorwaarden omtrent het declareren van de OVV-regeling: 

  • U bent zorgverlener of leverancier van hulpmiddelen
  • De geleverde zorg valt onder het basispakket van de Zorgverzekeringswet. Of onder de aanspraken van de Wet langdurige zorg
  • U heeft vastgesteld dat de zorg medisch noodzakelijk is
  • Wat medisch noodzakelijke zorg is, staat in de zorgverzekeringswet, artikel 122a, tweede lid, met uitzondering van zorg zoals beschreven in Artikel 3b.1 van het Besluit zorgverzekering
  • Er is een (deels) onbetaalde rekening. De patiënt kan die niet betalen. Niemand anders kan dit voor hem of haar doen
  • De patiënt is een onverzekerbare vreemdeling.

De benodigde inrichting in Ons® Administratie

We onderzoeken momenteel nog of het in dit geval logisch is dat het Zorgkantoor de debiteur is. Mochten er nog wijzigingen worden aangebracht, zullen we dat via de gebruikelijke wegen communiceren en deze handleiding aanpassen. Voor nu is het dus noodzaak om de onderstaande inrichting te gebruiken om te declareren voor de OVV-regeling.

Om te kunnen declareren voor de SOV-regeling dient de cliënt in Ons® Administratie over de zorgverzekeraar met UZOVI-code 9989 (Regeling financiering zorg illegalen) te beschikken (via 'Financieel' > 'Verzekeringen'). Kan deze verzekering nog niet worden vastgelegd? Dan dient de debiteur eerst toegevoegd te worden (via 'Beheer' > 'Facturatie' > 'Debiteuren' > 'Zorgverzekeraar' > 'Nieuwe toevoegen'). In tegenstelling tot de SOV-regeling, waar een ZVW-legitimatie voor aanwezig moet zijn, is er voor de OVV-regeling een handmatige legitimatie voorzien van een Zorgkantoor vereist. Hiervoor dient dus een handmatige financieringsstroom gebruikt te worden, waarbij de opties onder 'Debiteur' als volgt moeten zijn ingericht: 

  • Aan wie stuur ik de rekening? > Keuze voor elke zorglegitimatie
  • Kies de debiteurcategorie > Zorgkantoor

Zie ook onderstaande afbeelding.



Indienen van de declaratie:

De declaratie volgt verder het reguliere proces. Er moet dus een export van het type 'AW319' te worden gestart, waarbij het declaratietype op 'Wet Langdurige Zorg' moet staan. Het te declareren zorgproduct moet vanzelfsprekend ook zijn opgenomen in het filter dat wordt gebruikt voor deze export.


category image

Ons Administratie

Open navigation