Declareren voor de SOV-regeling in Ons® Administratie
Deze handleiding gaat over de SOV-regeling (Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden) en lees je hoe je als organisatie zorg kunt declareren die valt onder deze regeling via Ons® Administratie.
De SOV-regeling is een regeling die zorgaanbieders in Nederland een vergoeding geeft voor verleende medisch noodzakelijke zorg aan personen zonder zorgverzekering. Het doel is om de kosten voor deze zorg bij zorgaanbieders weg te nemen, zodat ook deze kwetsbare groep toegang heeft tot noodzakelijke zorg.
Voorwaarden om gebruik te maken van de SOV-regeling:
- De behandelde persoon is onverzekerd en heeft geen middelen om de rekening (gedeeltelijk) zelf te voldoen
- Alleen medisch noodzakelijke zorg uit het basispakket wordt vergoed
- Je beschikt over een DAEB-overeenkomst (Dienst van Algemeen Economisch Belang) met het CAK
- Zorgkosten kunnen tot uiterlijk 12 maanden ná het kwartaal waarin de zorg is verleend gedeclareerd worden
- Als het Burgerservicenummer (BSN) van de cliënt bekend is, is het verplicht om het op het subsidieformulier te vermelden. Ook moeten de initialen, nationaliteit, geslacht en geboortejaar worden vermeld op het formulier en de factuur. Hiervoor hoeft geen toestemming te worden gevraagd bij de cliënt
Zie voor zorg die wel en niet voor de vergoeding in aanmerking komen en voor uitzonderingen eventueel ook deze pagina op de website van het CAK.
Benodigde inrichting in Ons® Administratie:
Om te kunnen declareren voor de SOV-regeling dient de cliënt in Ons® Administratie over een ZVW 2015-legitimatie te beschikken en moet de zorgverzekeraar met UZOVI-code 3356 (Medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerde verzekeringsplichtigen) worden vastgelegd (via ‘Financieel’ > ‘Verzekeringen’). Kan deze verzekering nog niet worden vastgelegd? Dan dient de debiteur eerst toegevoegd te worden (via 'Beheer' > 'Facturatie' > 'Debiteuren' > 'Zorgverzekeraar' > 'Nieuwe toevoegen').
Indienen van de declaratie:
De declaratie volgt verder het reguliere proces. Er moet dus een AW319-export worden gestart, waarin de debiteur met UZOVI-code 3356 is opgenomen. Het te declareren zorgproduct moet vanzelfsprekend ook zijn opgenomen in het filter dat wordt gebruikt voor deze export. Zie voor eventuele extra toelichting ook ZVW-declaratie inrichten in Ons® Administratie.