1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Zorgarrangement

Zorgarrangement vastleggen en beheren

Bijgewerkt op 25 Jul om 10.22 uur

Algemene uitleg over en configuratiestappen rondom arrangeren in Ons is te vinden in Toelichting op het zorgarrangement in Ons.

Invloed van de Zorgstatus op het zorgarrangement (en omgekeerd)

Op moment dat een cliënt niet in zorg is (geen geldige Zorgstatus heeft) en het zorgarrangement wordt gevuld, dan wordt de eerste dag van het arrangement automatisch de eerste dag van de Zorgstatus. Wanneer de Zorgstatus wordt beëindigd, wordt automatisch het zorgarrangement stopgezet. 


Zie ook de sectie Arrangement 'Op afspraak': problemen oplossen in deze handleiding.


Arrangeren volgens nog te plannen en te registreren uren


Voor het arrangeren volgens nog te plannen en te registreren uren heb je de taak Zorgarrangement [van een cliënt] bewerken nodig.

Om een zorgarrangement bij een cliënt samen te stellen, volg de onderstaande stappen:

  1. Navigeer naar de cliënt.
  2. Klik in het Overzicht van de cliënt op Geen Zorgarrangement. Wanneer er al een arrangement bestaat, staat er Zorgarrangement en is de inhoud van het arrangement te zien.
  3. Om uursoorten toe te voegen, klik bij te plannen of bij op afspraak op toevoegen...
  4. Een scherm met uursoorten wordt geopend. Klik op een uursoort om deze te selecteren.

  5. Selecteer vervolgens de ochtend-, middag-, avond- en nachtelijke momenten waarop de uursoort geleverd moet worden.

  6. Pas eventueel de norm voor de tijdsduur aan.

  7. Sla de instellingen op.

  8. Is het arrangement helemaal klaar en kan het definitief gemaakt worden? Dan kan het arrangement ondertekend worden.

  9. Ondertekende arrangementen zijn weer aanpasbaar te maken via de knop Ontbinden.

Uursoorten voor verblijf en vervoer met eenheid dag toevoegen in arrangement

Uursoorten die aangemaakt zijn voor verblijf en vervoer met als eenheid dag, kunnen in het arrangement toegevoegd worden als de inrichting hiervoor op de juiste manier opgezet is. Uitleg hierover is te vinden in Vervoer- en verblijfprestaties in Ons: toelichting en benodigde inrichting.


Het toevoegen gaat vervolgens op dezelfde manier als het toevoegen van andere uursoorten. Wel geldt dat er per dag slechts één vinkje mag worden geplaatst, vanuit de gedachte dat de minuut in feite 1 dag vertegenwoordigt. Als gevolg hiervan kan er ook een waarschuwing over de hoeveelheid ingepland vervoer of verblijf m.b.t. de toegestane indicatie ontstaan. Deze kan in dit geval genegeerd worden.

Overzicht arrangement


In het overzicht valt af te lezen:

  • Het ingevulde arrangement
  • Door wie het arrangement ondertekend is
  • Of eventuele signaleringen of financieringen van de uursoorten uit arrangement overeenkomen met de legitimaties van de cliënt (zie uitleg hierboven)

Vergelijking en signalering op arrangement met legitimatie

Bij het arrangement van de cliënt wordt de legitimatie en de gearrangeerde tijd met elkaar vergeleken. Op deze manier is te zien of er te veel zorg is ingepland (die niet vergoed wordt), of te weinig zorg. 


Legitimaties in tijdseenheden: voor legitimaties die in tijdseenheden zijn afgegeven kan dit automatisch vergeleken worden met het arrangement; deze zijn immers beiden op tijd gebaseerd. 


Legitimaties in stuks of euro's: aanvullende inrichting vereist: voor legitimaties die in stuks of euro's zijn afgegeven (bijvoorbeeld 40 euro per week, of 5 stuks per week) geldt dat dit niet automatisch met het arrangement vergeleken kan worden. Om hierop te kunnen signaleren zijn diverse inrichtingsacties nodig, afhankelijk van het type toewijzing:


  • Er zal er een rekentarief bij de uursoort ingesteld moeten worden. Dit rekentarief is niet nodig bij producten die gearrangeerd worden voor iWlz-toewijzingen (MPT, VPT, Verblijf). Hier wordt namelijk gerekend met andere variabelen (zie hieronder).


Aanvullende inrichting bij het vergelijken van iWLZ-toewijzingen met arrangement:

  • Bij MPT, VPT en Verblijfstoewijzingen moet de gekozen uursoort gekoppeld zijn aan de ZZP-code van de toewijzing. Uitleg hierover is te vinden in Uursoorten configureren 
  • Bij MPT-toewijzingen is het daarnaast nodig om het tarief van het te declareren product vast te leggen.

  • Bij VPT- en Verblijfstoewijzingen is het wenselijk dat er een tarief ingevoerd wordt bij de maximale ZZP-prestaties in het onderdeel 'Tarieven -> ZZP'. Als hier geen tarief ingevuld wordt, bijvoorbeeld omdat je als zorgorganisatie geen specifieke afspraken hebt gemaakt, dan zal Ons Administratie automatisch het 100% NZA-tarief dat bij de ZZP hoort (ZZP incl. DB en BH) hanteren als rekentarief. Op deze wijze is er altijd een rekentarief beschikbaar. Uitleg over tarieven is te vinden in Tarieven instellen bij producten en prestaties.

Let op:

Bij een product met de eenheid Dag (etmaal) wordt de berekening in het arrangement niet correct uitgevoerd. Wel kan de vergelijking tussen geleverde zorg en budget worden gecontroleerd dmv de Cockpit of bij de optie Corrigeer de zorgregels van deze cliënt.

Arrangement 'op afspraak': problemen oplossen

Bij een registratie op basis van het arrangement 'op afspraak' kan er in speciale gevallen een onregelmatigheid optreden als het arrangement niet op een maandag begint. Wanneer de cliënt uit zorg wordt gezet door het beëindigen van de Zorgstatus, wordt het arrangement automatisch met dezelfde datum afgesloten. Begint het arrangement in die week echter niet op maandag, dan kan het zijn dat wel het arrangement wordt stop gezet, maar dat de registraties bij de cliënt aanwezig blijven. Dit is alleen handmatig op te lossen door:
In het overzicht valt af te lezen:

  • De cliënt weer in zorg te zetten
  • Een nieuw arrangement 'op afspraak' aan te maken
  • Dit arrangement te verwijderen
  • Te controleren of de registraties ook allemaal weg zijn (eventueel via de optie 'Zorgregels inzien')
  • De cliënt weer uit zorg te zetten
category image

Ons Administratie

Open navigation