1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Algemeen

Patiëntervaringsenquêtes voor de eerstelijnszorg in Ons Administratie

Bijgewerkt op 23 Jan om 14.46 uur

Deze handleiding geeft een toelichting op het gebruik van PREM-enquêtes in Ons, beschrijft de benodigde configuratie en legt uit hoe de enquêtes in Ons aangevraagd en verstuurd kunnen worden.

Toelichting

Bij paramedische eerstelijnstrajecten kan een patiëntervaringsenquête worden uitgezet. Deze enquête kan door een externe partij naar de cliënt worden gestuurd. Hiervoor heeft Ons een koppeling met Mediquest en Qualizorg. Deze partijen gebruiken de aangeleverde gegevens (dit zijn hoofdzakelijk NAW-gegevens) om de cliënten een vragenlijst toe te sturen, per post of per e-mail. De vragenlijst is bedoeld om de kwaliteit van de geleverde zorg te meten. De cliënten waarvan gegevens doorgestuurd worden, dienen toestemming te hebben gegeven om deel te nemen aan het patiëntervaringsonderzoek.

Wij bieden onze eigen oplossing voor de PREM Wijkverpleging aan via Aloha. Zie Aloha: cliëntvragenlijsten. Dit is een andere koppeling dan hieronder wordt beschreven.

Voorwaarden voor gebruik

Voor het gebruik van persoonsgegevens van de cliënt door externe partijen, moet een cliënt eerst toestemming geven. Zolang er geen toestemming is, zullen geen gegevens verstuurd worden, en kunnen patiëntervaringsenquêtes ook niet verstuurd worden.

Meer informatie over het verlenen van toestemming is te vinden in Toestemming voor het delen van dossier- en persoonsgegevens vastleggen.

Benodigde autorisaties

Voor het configureren van de instellingen rondom de patiënt-ervaringsenquête is een van de onderstaande taak benodigd:

  • Taak: Applicatie instellingen beheren

  • Taak: Applicatiebeheer

Voor het aanvragen en versturen van een patiënt-ervaringsenquête is een van de onderstaande taken benodigd:

  • Eerstelijnstraject [van een cliënt] bewerken

  • Eerstelijnstrajecten aanpassen

Om de Eerstelijnsproductierapportage uit te kunnen draaien, is een van de onderstaande taken benodigd:

  • Eerstelijnsproductierapportage maken

  • Eerstelijnstrajectne aanpassen

  • Eerstelijnstrajecten bekijken

Configuratie van patiëntervaringsenquête

  1. Ga naar Beheer > Instellingen > Overige instellingen > Eerstelijnszorg-instellingen.

    /topic-images/2019-05-01%2014_53_34-Window_204.png
  2. Selecteer onder het kopje Patiëntervaringsenquête het vinkje Activeer patiëntervaringsenquête. Als het vinkje wordt aangezet verschijnen de instellingen.

    /topic-images/2019-07-03%2008_47_56-Eerstelijnszorg%20instellingen_327.png
  3. Selecteer de aanbieder en welke communicatievorm (e-mail of post) gebruikt moet worden. Gebruikersnaam en wachtwoord worden door de aanbieder verstrekt, en moeten hier worden ingevuld.

  4. Klik op Opslaan om de instellingen op te slaan.

Patiëntervaringsenquêtes aanvragen en versturen

Bij het aanmaken van een eerstelijnstraject kan aangegeven worden of een patiëntervaringsonderzoek is aangevraagd. Als deze optie is geselecteerd verschijnt in het overzicht van het traject het kopje 'Patiëntervaringsonderzoek'. Vanuit dit overzicht kunnen enquêtes aangevraagd worden, en is zichtbaar of er al eerder onderzoeken zijn verstuurd.

Er zijn geldende in- en exclusiecriteria op basis waarvan de cliëntgegevens worden doorgestuurd naar de externe partij. Bijvoorbeeld het voorschrift dat de laatste behandeling maximaal 60 dagen geleden mag zijn. Als aan deze kenmerken niet wordt voldaan, wordt er niet aangeleverd voor patiëntervaringsonderzoek.
/topic-images/05eb2165-5b0d-4357-ad20-8c9b73a181c9_328.png

Voor de aanlevering is het vereist dat er ofwel een e-mailadres (onder de personalia van de cliënt) ofwel een adres van het type correspondentie-adres bij de cliënt aangemaakt is. Daarnaast moet de cliënt aangegeven hebben dat deze gegevens gedeeld mogen worden met externe partijen. Indien deze gegevens ontbreken, wordt dit aangegeven via een melding: 'Let op, voeg een email- of postadres toe aan deze cliënt'. De melding vormt een linkje naar de personalia van de cliënt, waar het e-mailadres gelijk toegevoegd kan worden.


Indien er nog geen onderzoek verzonden is, bestaat voor applicatiebeheerders de mogelijkheid om het verzoek niet te versturen. Dit kan met de knop 'Verwijder'.

Het uitvoeren van een patiëntervaringsenquête is niet mogelijk in een testomgeving: daar is de functionaliteit niet beschikbaar.

Adresvolgorde

Uitleg over de gehanteerde adresvolgorde is te vinden in Toelichting op adressen in Ons.

Inzicht: rapportage met overzicht van aangeleverde gegevens

Om in te kunnen zien welke gegevens er via de koppeling aangeleverd zijn, bevat de Eerstelijnsrapportage een onderdeel waarin te zien is welke gegevens er aangeleverd zijn. Deze informatie is in te zien in onder het tabblad 'Enquete' in de rapportage.

category image

Ons Administratie

Open navigation