1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Troubleshooting

Uitvallijst toegelicht

Bijgewerkt op 12 Feb om 11.44 uur
In sommige gevallen kan de omschrijving van de uitvalreden wellicht onduidelijk zijn. Hieronder zijn een aantal specifieke uitvalredenen nader uitgelegd. De uitvallijst is een tabblad van een Excelrapport van de decalaratie-export. Zie Declareren: export uitvoeren voor meer informatie

Mutatie

Uitval om deze reden heeft te maken met de instelling om mutatiedagen wel of niet te exporteren.

Als er bij een cliënt mutatiedagen zijn vastgelegd als declaratie in een periode eerder dan de ingestelde ingangsdatum, dan ontstaat er uitval in de AW319 met als reden 'Mutatie'.


Zie Automatische mutatiedagen configureren en gebruiken voor meer informatie.

Postcode ontbreekt of is onjuist

De specificaties van de AW319, OS301 en ZH308 schrijven voor dat het voor elke cliënt noodzakelijk is een BRP-adres of een verblijfadres te hebben. Als deze gegevens niet ingevoerd zijn bij de algemene instellingen van de cliënt en de cliënt heeft bijvoorbeeld alleen een tijdelijk verblijfadres, dan zal deze cliënt uitvallen in de AW319 met de melding 'Postcode ontbreekt of is onjuist'. Als er wel een geldig adres aanwezig is, controleer dan of dit adres geldig is in de exportperiode. Wanneer je bijvoorbeeld de AW319/OS301/ZH308 draait over januari, moet het BRP-adres minimaal vanaf 1 januari geldig zijn.


Oplossing: Voer bij de cliënt een BRP-/of verblijfadres is en controleer de geldigheidsdatum van het adres.

Geen debiteur

Er moet een debiteur bekend zijn om de declaratie naar de juiste ontvanger te versturen. Ga bij deze melding na wie de debiteur zou moeten zijn en of deze debiteur is opgegeven voor de cliënt. Voor de AW319 is de debiteur normaliter de zorgverzekeraar, dus controleer of de zorgverzekeraar is ingevuld en of de geldigheid juist is.

Geen tarief

Er moet een geldig tarief voor de te declareren prestatie te zijn ingevoerd. Zie Tarieven instellen in Ons Administratie voor meer informatie.

Geen geldige zorglegitimatie

Uitval met deze reden komt voor wanneer er met declaratieregels gewerkt wordt en er een nieuwe legitimatie afgegeven is. De lopende declaratieregel is in dit geval nog gekoppeld aan de oude, verlopen legitimatie. Maak bij het ontvangen van een nieuwe legitimatie dus altijd een nieuwe declaratieregel aan die gekoppeld is aan de nieuwste legitimatie om uitval met deze reden te voorkomen.

Niet geïndiceerd/Meeliftende partner

Declaraties van meeliftende partner van cliënt is niet meegenomen in declaratie.

Periode van toewijzing met product X valt niet binnen de exportperiode

Als los voorbewerken geactiveerd is, kan het voorkomen dat er tussen het voorbewerken en exporteren toewijzingen beëindigd worden waardoor de toewijzing niet meer binnen de voorbewerkte en de geëxporteerde periode valt. Deze melding geeft aan dat hier sprake van is en dat deze cliënt tijdens het voorbewerken in aanmerking kwam voor deze export en tijdens het exporteren niet meer.

category image

Ons Administratie

Open navigation