1. Home
  2. Kennisbank
  3. Ons Administratie
  4. Cliëntnetwerk

Veelgestelde vragen over de 'Contactbeheer'-pagina

Bijgewerkt op 04 Jul om 15.11 uur

Wanneer vindt de migratie plaats?

De technische migratie vindt vanaf 1 oktober plaats. Zorg dat je je contacten opgeschoond hebt om latere (onnodige) herstelacties te voorkomen. 

Hoe werkt de synchronisatie met het AGB-code register?

Wijzigingen vanuit het AGB-register (zoals nieuwe contacten of gewijzigde gegevens) worden dagelijks automatisch gesynchroniseerd met de professionele contacten in Ons.


Welke velden komen automatisch mee uit het AGB-code register?

Uit Vektis worden op basis van de AGB-code de volgende velden opgehaald voor een zorgverlener: naam, geslacht, AGB-code, geldigheid AGB-code, kwalificaties, en relaties met vestigingen. Voor vestigingen zijn dit de velden: naam, AGB-code, geldigheid AGB-code, zorgsoort, adres, contactgegevens, en relaties met zorgverleners.


Welke velden zijn belangrijk om na te lopen voor de migratie?

Voor de migratie is het enkel van belang dat de naam en AGB-code klopt; de andere gegevens worden overschreven. Onder de vraag 'Welke velden komen automatisch mee uit het AGB-code register?' lees je welke velden vanuit Vektis overschreven worden. Tijdens de migratie halen wij deze velden op basis van de AGB-code op, en overschrijven wij de bestaande velden van een contact. 

Wat gebeurt er met handmatige toegevoegde gegevens die niet in het AGB-code register staan?

In Vektis hebben zorgverleners geen adresgegevens. In de huidige professioneel contact schermen is het nog wel mogelijk om adresgegevens bij een zorgverlener vast te leggen. Vaak gaat het dan om de gegevens van de vestiging waarbij deze zorgverlener werkzaam is. In de toekomstige schermen kan je zowel in het beheer als op cliëntniveau de relatie en relevante gegevens van een vestiging inzien bij een zorgverlener. Het vastleggen van adresgegevens op zorgverlenerniveau is dan overbodig. Wel kan het voorkomen dat je als organisatie bepaalde contactgegevens bij zorgverleners vastgelegd hebt, zoals een extra e-mailadres. Deze contactgegevens zullen we met de migratie behouden en als notitie aan het contact toevoegen. Ook zullen de huidige notities bij een contact gemigreerd worden en beschikbaar blijven. 

In de toekomstige schermen hebben we dus velden voor aanvullende contactgegevens, een einddatum voor het contact, en notities. Deze blijven altijd in het beheer van de organisatie en worden niet door het AGB-register overschreven.

Wat gebeurt er met contacten die niet worden voorzien van de status 'automatische migratie'?

Professionele contacten die niet gemarkeerd zijn voor automatische migratie, worden uiteindelijk gemigreerd als contact zonder AGB-code. Zo blijft belangrijke informatie, zoals gekoppelde cliënten, behouden. Dat betekent wel dat je het contact en de cliëntkoppelingen mogelijk handmatig moet herstellen om deze weer correct te maken.

Worden cliëntkoppelingen automatisch beëindigd als er een einddatum bij een contact wordt ingesteld?

Op dit moment is dit nog niet volledig uitgewerkt. We onderzoeken of, en hoe, cliëntkoppelingen automatisch kunnen worden beëindigd als er een einddatum bekend is. Dit zal in een latere fase van de ontwikkeling worden uitgedacht. Wel is het onze intentie om een einddatum vanuit Vektis over te nemen indien deze aanwezig is. Daarnaast is het mogelijk om als organisatie zelf een einddatum op een contact in te stellen.

Komen er ook signaleringen?

Het is onze intentie om een vorm van signaleringen te ondersteunen, echter is nog niet voldoende uitgedacht op welke plekken de signaleringen zichtbaar zijn en waarop precies gesignaleerd gaat worden. Een voorbeeld hiervan is het signaleren dat een einddatum van een professioneel contact nadert, zowel bij de cliënt als in het beheeroverzicht.

Hoe wordt de historie van professionele contacten bijgehouden?

We zien twee verschillende vormen van het inzichtelijk maken van historie:

  • Historie bij een professioneel contact, zoals 'bijgewerkt vanuit het AGB-register op datum x' of 'aanvullende contactgegevens toegevoegd door medewerker x'.
  • Historie op cliëntkoppeling niveau, zoals inzicht in de periode waarin een professioneel gekoppeld was bij de betreffende cliënt.

Alle verlopen professionele contacten (met een einddatum in het verleden) zijn terug te vinden in een archief in het beheeroverzicht.

Wordt er bij de migratie rekening gehouden met inactieve categorieën?

We maken geen onderscheid tussen inactieve of actieve categorieën. Er wordt gekeken naar alle professionele contactpersonen, zoals deze zichtbaar zijn in het Contactbeheerscherm.

Wat gebeurt er met de bestaande categorieën?

Voor contacten met een AGB-code zijn na de migratie de categorieën vanuit het AGB-code register leidend. Je kunt hier dus geen categorieën op inactief zetten of deze bewerken. Voor contacten zonder AGB-code blijft het mogelijk om verschillende categorieën aan te maken. Je kunt straks bij een contact zonder AGB-code maximaal 2 categorieën toewijzen.

Bij het koppelen van een professioneel contact aan een cliënt is het straks niet langer noodzakelijk om eerst een categorie te kiezen. Je kan bijvoorbeeld direct op naam een professioneel contact zoeken.

Krijgen bestaande cliëntkoppelingen ook een geldigheid na de migratie?

Het is straks mogelijk om per cliëntkoppeling een begindatum en eventueel een einddatum in te voeren. Bestaande cliëntkoppelingen hebben op dit moment nog geen geldigheid. Wanneer deze cliëntkoppelingen gemigreerd worden, komt er een geldigheid te hangen aan de cliëntkoppeling. We zijn nog aan het uitdenken hoe we deze geldigheid na de migratie vorm kunnen geven. De begindatum laten we mogelijk leeg in het scherm, zodat we geen 'foutieve' informatie tonen. Op de achtergrond zullen we dan een fictieve begindatum hanteren, zodat de koppeling als 'actief' gekenmerkt wordt. Een andere optie die we overwegen is om de datum van migratie als begindatum van de cliëntkoppeling. De einddatum bij de cliëntkoppeling zullen we standaard leeglaten, mogelijk tenzij er vanuit het AGB-code register een einddatum is gevuld bij het professionele contact.

Is het in de nieuwe schermen mogelijk om categorieën van contacten zonder AGB-code te wijzigen?

Categorieën van contacten zonder AGB-code blijven handmatig instelbaar en zijn te wijzigen. Je kunt dus ook bestaande categorieën overschrijven of verwijderen. Wel moet een contact altijd aan minstens 1 categorie gekoppeld zijn.

category image

Ons Administratie

Open navigation